Scarlet kan niet leveren wegens bug in Belgacom-systeem

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
dcshike
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jun 2007, 14:08

"Belgacom heeft een fout in het systeem"

Na lang aandringen en met enige vertraging ( er staat hier nog een onderwerp van mij ), kan een Scarlet medewerkster mij mededelen dat Belgacom de lijn niet kan overdragen er zit namelijk een bug in hun systeem.

Mja ... dit dwingt een mens tot sarcasme toch nietwaar ? :evil:
Bug ? Wat bug ? Een termietennest mischien, ja ...
En wat moet ik daarvan geloven ... :???:


En hoelang gaat dat duren ? ... Geen idee ... :-o
Gebeurt dat dikwijls ? 1 op de 500 ... :eek:

Heeft er hier nog iemand een gelijkaardige ervaring bij het veranderen van Belgacom naar Scarlet ?
Genghis
Pro Member
Pro Member
Berichten: 227
Lid geworden op: 08 dec 2003, 21:32

Moest ik van u zijn, ik zou is bellen naar BGC en horen wat die zeggen.
Ligt het inderdaad aan hun?, dan zou ik er toch voor proberen te gaan da tot het opgelost is, u internet gratis.
Ge hebt namelijk geen boodschap aan het feit da ze u 'niet kunnen overzetten'.
Bruggeling
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jul 2007, 15:38

Ik ben al enkele jaren Scarlet-klant. Op een goeie dag had ik absoluut geen verbinding meer. Na WEKEN zoeken, mailen (gelukkig hadden mijn buren ongeschermde routers :wink: ) telefoneren (op het werk !) hebben ze vastgesteld dat de fout bij Belgacom lag.

Ik vermoed dat Scarlet 100 % zeker wil zijn, voor ze Belgacom op pad sturen, want anders krijgen ze natuurlijk een gepeperde rekening. De Belgacom-technici die langs kwamen hebben het kunnen oplossen, maar de hele bedrijfssfeer bij Belgacom is duidelijk nauwelijks geëvolueerd sedert de RTT tijden !!

Belgacom had in een centrale een poort verwisseld (whatever) en dat had als gevolg dat Scarlet al mijn gezanik heeft mogen aanhoren, en bovendien hebben ze mijn rekening van die maand grotendeels terugbetaald.

De ervaring met Scarlet : ze hebben een aantal goede en bekwame medewerkers, maar er zitten ook een aantal onbeschofte idioten (die zo snel mogelijk de telefoon willen toegooien). Er was er zelfs eentje bij die me aanraadde om zo van provider te veranderen...
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Ik vermoed dat Scarlet 100 % zeker wil zijn, voor ze Belgacom op pad sturen, want anders krijgen ze natuurlijk een gepeperde rekening. De Belgacom-technici die langs kwamen hebben het kunnen oplossen, maar de hele bedrijfssfeer bij Belgacom is duidelijk nauwelijks geëvolueerd sedert de RTT tijden !!
Omdat Scarlet niet voldoende bagage heeft om de oorzaak vast te stellen van een storing, en daardoor mogelijk kosten riskeert (die ze dan niet doorrekenen blijkbaar) als ze nodeloos techniekers rondsturen, ligt de fout hiervoor bij de "Belgacom bedrijfssfeer"? Komaan eh, Belgacom heeft hoegenaamd geen enkele verplichting tov klanten van Scarlet, Scarlet wel. Let's be real: waar de oorzaak van een probleem ook ligt, het is aan de leverancier van het product om te zorgen dat het opgelost geraakt!
Belgacom had in een centrale een poort verwisseld (whatever) en dat had als gevolg dat Scarlet al mijn gezanik heeft mogen aanhoren, en bovendien hebben ze mijn rekening van die maand grotendeels terugbetaald.
Allemaal goed en wel, dat gebeurd. Maar het is niet de fout van belgacom als Scarlet er weken over doet om hier actie voor te ondernemen!

Back on topic:
Na lang aandringen en met enige vertraging ( er staat hier nog een onderwerp van mij ), kan een Scarlet medewerkster mij mededelen dat Belgacom de lijn niet kan overdragen er zit namelijk een bug in hun systeem.
Kan. Hebben ze dan ook gezegd wat ze in feite gaan ondernemen om dat op te lossen? Als er een 'bug' is waardoor zij niets kunnen doen, dan zullen ze heus wel mogelijkheden hebben om dit op te laten lossen binnen de x uur. Ook vind ik het verdacht dat er een bug zou zijn bij 1 persoon. Als het nu algemener was ok, maar bij een persoon? Nu ja, voordeel van de twijfel, er is toch geen manier om het te verifieren of het klopt.
Gebruikersavatar
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

Goendi schreef:
Na lang aandringen en met enige vertraging ( er staat hier nog een onderwerp van mij ), kan een Scarlet medewerkster mij mededelen dat Belgacom de lijn niet kan overdragen er zit namelijk een bug in hun systeem.
Kan. Hebben ze dan ook gezegd wat ze in feite gaan ondernemen om dat op te lossen? Als er een 'bug' is waardoor zij niets kunnen doen, dan zullen ze heus wel mogelijkheden hebben om dit op te laten lossen binnen de x uur. Ook vind ik het verdacht dat er een bug zou zijn bij 1 persoon. Als het nu algemener was ok, maar bij een persoon? Nu ja, voordeel van de twijfel, er is toch geen manier om het te verifieren of het klopt.
Als ik zijn post goed begrepen heb dan hebben ze hem bij Scarlet gezegd dat het 1 op de 500 keer voorkomt, dus is hij geen uniek geval.
dcshike schreef:
Na lang aandringen en met enige vertraging ( er staat hier nog een onderwerp van mij ), kan een Scarlet medewerkster mij mededelen dat Belgacom de lijn niet kan overdragen er zit namelijk een bug in hun systeem.

En hoelang gaat dat duren ? ... Geen idee ... :-o
Gebeurt dat dikwijls ? 1 op de 500 ... :eek:
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Als ik zijn post goed begrepen heb dan hebben ze hem bij Scarlet gezegd dat het 1 op de 500 keer voorkomt, dus is hij geen uniek geval.
Kan. Maar is ook heel gemakkelijk gezegd eh... Onze TS is blijkbaar niet echt voorzien van een effectieve oplossing, enkel een melding dat het een bug bij Belgacom is. Daarmee komt Scarlet zijn verplichtingen nog niet na ...
dcshike
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jun 2007, 14:08

Goendi schreef:Kan. Hebben ze dan ook gezegd wat ze in feite gaan ondernemen om dat op te lossen? Als er een 'bug' is waardoor zij niets kunnen doen, dan zullen ze heus wel mogelijkheden hebben om dit op te laten lossen binnen de x uur. Ook vind ik het verdacht dat er een bug zou zijn bij 1 persoon. Als het nu algemener was ok, maar bij een persoon? Nu ja, voordeel van de twijfel, er is toch geen manier om het te verifieren of het klopt.
Nee, ze hebben inderdaad niet gezegd dat ze iets gaan ondernemen. Integendeel, die vriendelijke medewerksters van Scarlet heeft zelf gezegd, we kunnen niks doen zolang Belgacom dit niet oplost.

Al de miserie begint natuurlijk omdat Scarlet afhankelijk is van de infrastructuur van ( RTT/ )Belgacom. En dat is geen gezonde situatie, of toch op zijn minst ambigu.
Scarlet kan langs ene kant de zaak zelf niet oplossen en Belgacom, lachend in haar vuistje waarschijnlijk, is niet gehaast om voor een afvallige iets te doen.

Vermoedelijk is het bij Belgacom "eigen klant eerst".

De vraag stelt bij mij ook: een bug, ok, en hoelang zit die er al in ? Is Belgacom dan wel zeker dat al wat ze mij gefactureerd hebben, want ik had een digitale lijn van hun, dat dat klopte ?

En stel dat dat integendeel gebeurt is met de omzetting naar PSTN, dan geeft Belgacom impliciet toe dat er een fout is gebeurt. Een fout waar zij de verantwoording voor dragen.

Feit is wel, dat als die twee NV's met hun spelletjes denken dat ze ook maar ene cent van mij krijgen voor dit opgelost dan zijn ze verd**** aan het verkeerde adres.

Het brengt mij allameaal geen stap dichter bij een internetaansluiting.

En in eerste instantie zou het mij al helpen moest ik weten of ik dan wel inderdaad een alleenstaand 'geval' ben of dat er nog mensen zijn met deze dubieuze ... hrm ... 'bug' melding.
Bruggeling
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jul 2007, 15:38

Goendi schreef:
Omdat Scarlet niet voldoende bagage heeft om de oorzaak vast te stellen van een storing, en daardoor mogelijk kosten riskeert (die ze dan niet doorrekenen blijkbaar) als ze nodeloos techniekers rondsturen, ligt de fout hiervoor bij de "Belgacom bedrijfssfeer"? Komaan eh, Belgacom heeft hoegenaamd geen enkele verplichting tov klanten van Scarlet, Scarlet wel. Let's be real: waar de oorzaak van een probleem ook ligt, het is aan de leverancier van het product om te zorgen dat het opgelost geraakt!
Het "product" was in dit geval de fysieke bekabeling. Hoe zou Scarlet kunnen uitvissen in welke Belgacom-centrale één of andere persoon een kabel heeft omgewisseld ?

De verplichting van Belgacom t.o.v. Scarlet is te zorgen voor een perfect netwerk. Maar je hebt gelijk dat de bedrijfssfeer bij dit verhaal irrelevant is. (ik heb zeer lang hun fratsen moeten verdragen toen ik quasi dagelijks problemen had bij klanten i.v.m. het X25 protocol, of vroeger nog toen ze om de haverklap a/b paren omwisselden, waardoor allerlei looped-lines in de prak liepen. Die letargische sfeer was hier ogenblikkelijk weer)

Het is echter ook waar dat Scarlet zich absoluut niet uitslooft om een probleem op te lossen... ze hadden trouwens gerust al mijn mobiele gesprekken die ik moest voeren (omdat er geen vaste lijn meer was) mogen terugbetalen !
dcshike
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jun 2007, 14:08

Bruggeling schreef: Ik vermoed dat Scarlet 100 % zeker wil zijn, voor ze Belgacom op pad sturen, want anders krijgen ze natuurlijk een gepeperde rekening. De Belgacom-technici die langs kwamen hebben het kunnen oplossen, maar de hele bedrijfssfeer bij Belgacom is duidelijk nauwelijks geëvolueerd sedert de RTT tijden !!
Belgacom geeft dat zelf in onderaanneming, als ik me niet vergis en dus waren dat niet echt Belgacom-technici.
:idea:
Maar dat brengt mij op een idee. Stel dat die de koperparen dooreengehaspelt zijn bij het naar 'PSTN' omzetten ?
Ik denk dat ik storingen eens ga bellen :twisted: tenslotte heb ik nog altijd een telefoonlijn waarvoor betaalt is ... stel dat dat op het verkeerde paar gebeurt ...

PS: is toch een rare aanduiding, 'naar PSTN' alsof digitaal niet via die kabels gaat :eek:.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Vermoedelijk is het bij Belgacom "eigen klant eerst".
Scarlet is klant bij Belgacom.
Het "product" was in dit geval de fysieke bekabeling. Hoe zou Scarlet kunnen uitvissen in welke Belgacom-centrale één of andere persoon een kabel heeft omgewisseld ?
Aangezien zij eigen apparatuur in de DSLam's hebben staan kunnen zij perfet metingen uitvoeren. Zij kunnen ook perfect merken waar er een jumper of andere kabellink ontbreekt.
X25 protocol
Een kenner ;)
Maar dat brengt mij op een idee. Stel dat die de koperparen dooreengehaspelt zijn bij het naar 'PSTN' omzetten ?
Als het iets met een omschakeling naar PSTN te maken heeft is het niet zozeer de verwisseling van kabels die problemen geeft, maar zal het eerder het verschil in kaart zijn. Dat is op zich geen bug, het vereist enkel dat er een manuele tussenkomst gebeurd.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Goendi schreef:Aangezien zij eigen apparatuur in de DSLam's hebben staan kunnen zij perfet metingen uitvoeren. Zij kunnen ook perfect merken waar er een jumper of andere kabellink ontbreekt.
Je moet dan wel het geluk hebben dat je op één van die weinige lokaties zit waar ze al eigen DSLAMs hebben. Anders is het Broba II en zijn ze terug afhankelijk van Belgacom.
Bruggeling
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jul 2007, 15:38

Goendi schreef: Aangezien zij eigen apparatuur in de DSLam's hebben staan kunnen zij perfet metingen uitvoeren. Zij kunnen ook perfect merken waar er een jumper of andere kabellink ontbreekt.
Hahaha. De mannen van Belgacom zijn hier LETTERLIJK aan de slag geweest met een multimeterke om te zien waar het probleem zat. Maar eerst hebben ze nog een "oude" (2 jaar) connectie (met groene LED) van Belgacom weggegooid, "dat zorgt in veel gevallen voor problemen..." (dixit de mannen, m.a.w. ze hadden er nog geen flauw idee van waar het probleem zat) en ze hebben gewoon een oude telefoon-contactdoos gebruikt die ik nog bij mijn spullen had liggen.

Het zou misschien leerrijk zijn om eens een schoolreisje te organiseren naar diverse Belgacom centrales, ik vrees dat we in veel gevallen op industriële archeologie gaan stuiten :-)
dcshike
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jun 2007, 14:08

deej schreef:
Goendi schreef:Aangezien zij eigen apparatuur in de DSLam's hebben staan kunnen zij perfet metingen uitvoeren. Zij kunnen ook perfect merken waar er een jumper of andere kabellink ontbreekt.
Je moet dan wel het geluk hebben dat je op één van die weinige lokaties zit waar ze al eigen DSLAMs hebben. Anders is het Broba II en zijn ze terug afhankelijk van Belgacom.
Ze zijn, in mijn geval, altijd nog afhankelijk van Belgacom. Die DSLams gaan daar niks aan doen. Technisch kan dat mischien maar Scarlet heeft niks te controleren op lijnen van Belgacom ... :?
... dus zolang Belgacom niet overheveld is dat hun lijn en heeft Scarlet daar niks te zoeken. Is de overheveling gebeurt, ja, dan valt het onder de verantwoordelijkheid van Scarlet en moet Belgacom hun alle toegang verlenen tot de technische mogelijkheden die zij hebben, zoals in de wet bepaalt.

Scarlet is ook géén klant bij Belgacom. Scarlet is een concurent die Belgacom moet gedogen omdat de politiekers dat bepaalt hebben.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Je moet dan wel het geluk hebben dat je op één van die weinige lokaties zit waar ze al eigen DSLAMs hebben. Anders is het Broba II en zijn ze terug afhankelijk van Belgacom.
Ze dekken voldoende hoor. Misschien is de dekking niet absoluut, maar de regio's in kwestie zijn wel dichtbevolkt. Gevolg is dan ook dat de kans echt best groot is dat je in een regio zit die zij dekken.
Ze zijn, in mijn geval, altijd nog afhankelijk van Belgacom. Die DSLams gaan daar niks aan doen. Technisch kan dat mischien maar Scarlet heeft niks te controleren op lijnen van Belgacom ...
... dus zolang Belgacom niet overheveld is dat hun lijn en heeft Scarlet daar niks te zoeken. Is de overheveling gebeurt, ja, dan valt het onder de verantwoordelijkheid van Scarlet en moet Belgacom hun alle toegang verlenen tot de technische mogelijkheden die zij hebben, zoals in de wet bepaalt.
Als Scarlet een omschakeling aanvraagt, hebben zij heus wel recht om deze omschakeling te laten uitvoeren door belgacom. Als er dan wat dan ook misgaat, kunnen zij heus wel op hun strepen staan als klant.
Scarlet is ook géén klant bij Belgacom. Scarlet is een concurent die Belgacom moet gedogen omdat de politiekers dat bepaalt hebben.
Bullshit. Scarlet is wel degelijk klant bij Belgacom. Zij huren capaciteit, apparatuur en diensten van Belgacom. In die hoedanigheid kunnen zij alszijnde klant wel degelijk aansluitingen eisen en reparaties laten uitvoeren binnen de termijn dat zij wensen.
proxiboyke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 355
Lid geworden op: 02 jan 2007, 14:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Daarom dat ik nooit een alternatie provider zou moeten hebben.
Want als er iets misloopt stekken alle partijen hun paraplu open en sta je daar als klant.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

proxiboyke schreef:Daarom dat ik nooit een alternatie provider zou moeten hebben.
Want als er iets misloopt stekken alle partijen hun paraplu open en sta je daar als klant.
Dat kunnen we ook zeggen van de grote ISP's hoor ;)
dcshike
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jun 2007, 14:08

Goendi schreef:
Als Scarlet een omschakeling aanvraagt, hebben zij heus wel recht om deze omschakeling te laten uitvoeren door belgacom. Als er dan wat dan ook misgaat, kunnen zij heus wel op hun strepen staan als klant.
Scarlet is ook géén klant bij Belgacom. Scarlet is een concurent die Belgacom moet gedogen omdat de politiekers dat bepaalt hebben.
Bullshit. Scarlet is wel degelijk klant bij Belgacom. Zij huren capaciteit, apparatuur en diensten van Belgacom. In die hoedanigheid kunnen zij alszijnde klant wel degelijk aansluitingen eisen en reparaties laten uitvoeren binnen de termijn dat zij wensen.
Bulshit, huh :???:
Ok, goed, ze huren die lijnen en in de centrales zit hun materiaal. dat is bij mijn weten ook wettelijk zo bepaalt.
En dan ? Maakt hun dat tot klant bij Belgacom?

Dat ze een overeenkomst hebben, dat spreekt vanzelf ...
Is dat een zuivere klantenovereenkomst ? Ik denk het niet. Dat zullen eerder afspraken zijn waaraan beide zich willen en wettelijk moeten houden. En daarin zal gestippuleerd en genotuleerd zijn onder welke voorwaarden een overdracht kan plaats hebben voor ze een feit wordt.

Vandaar ook dat ze die lijn in POTS/PSTN willen hebben. Er is géén enkele technische reden waarom die fysieke lijn geen digitale kon blijven.

Op de VUB hebben ze een hele centrale overgeschakeld van Belgacom naar Versatel in een paar uur. Kwestie van de computers ( want dat is een DSLam tenslotte ) te herconfiguren en dat was het.
Denkt ge dat ze die eerst allemaal omgezet hebben in PSTN ? :?
Is Versatel nu klant bij Belgacom ?

En vergeet ook niet: officieel vraagt Scarlet die overdracht niet. Ik vraag die :!:
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Ok, goed, ze huren die lijnen en in de centrales zit hun materiaal. dat is bij mijn weten ook wettelijk zo bepaalt.
En dan ? Maakt hun dat tot klant bij Belgacom?
Moet ik daar echt op ingaan? Al eens de definitie van klant in deVan Dale opgezocht? Een klant is een persoon die betaald voor een dienst, in dit geval dus Scarlet die betaald voor diensten en apparatuur. Wat dacht je nu zelf? Aah ja, dat dat geen klant was... Domoor.
Vandaar ook dat ze die lijn in POTS/PSTN willen hebben. Er is géén enkele technische reden waarom die fysieke lijn geen digitale kon blijven.
PSTN zijn andere DSLAM kaarten als ISDN. Een PSTN kaart overschakelen is een klik op een computer, een ISDN kaart omschakelen is een technieker die in een DSLAM een andere kaart gaat steken. Dit heet manuele tussenkomst. Kan perfect, ni zeveren eh gewoon omdat je op je teen getrapt bent dat je van antwoord gediend werd.
Op de VUB hebben ze een hele centrale overgeschakeld van Belgacom naar Versatel in een paar uur. Kwestie van de computers ( want dat is een DSLam tenslotte ) te herconfiguren en dat was het.
Denkt ge dat ze die eerst allemaal omgezet hebben in PSTN ?
Is Versatel nu klant bij Belgacom ?
En dat is géén manuele interventie? En ja Versatel is evengoed klant bij Belgacom. Nog vragen of gezever?
En vergeet ook niet: officieel vraagt Scarlet die overdracht niet. Ik vraag die
En u punt is ?
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Goendi, laten we de discussie beleefd en constructief houden a.u.b.!
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Goendi, laten we de discussie beleefd en constructief houden a.u.b.!
Ik ben zeer zeker niet onbeleefd geweest.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hij komt bij mij in ieder geval toch zo over, dankzij zaken als:
"Domoor"
"Nog vragen of gezever?"

Los van de inhoud en wie gelijk of ongelijk heeft, vond ik toch een iets te scherpe toon terug. Je mag natuurlijk je gedacht zeggen, wij hebben niet liever hé ;), maar probeer dit niet te aanvallend te doen (ook al heb je gelijk of niet).
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”