Slechte lijn voor ADSL?

Vragen, opmerkingen, klachten over een provider die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Plaats reactie
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer

Hier bij mijn vader hebben we al een tijdje last van de lijnkwaliteit voor ADSL internet (hoewel er volgens mij een jaar of 2 eigenlijk nooit problemen waren).
Dit zijn de gegevens uit de modem:
SNR Margin:
UP: 3.6 tot 5.3 (geeft elke seconde een andere waarde weer)
Down: 10.0 (deze waarde blijft constant)
Line attenuation:
Down: 39.3 - 40.3 (verandert of en toe)
UP: 24.0 (deze waard blijft constant)

Als ik de tutorial van deze sitemoet geloven, zou (adhv de line attenuation) mijn afstand tot de centrale ooongeveer 4km moeten zijn. Toen ik naar EDPnet mailde (is hier geen EDPnet abbo) een tijdje geleden (februari) melde men mij dat de afstand tot de centrale 5,6km is.

Nu heeft Academic Broadband (FullADSL) de lijn al op 768kbps up / 512kbps down gezet om disconnects, die regelmatig gebeurden, te vermijden en sindsdien gebeurd dit eigenlijk (bijna?; kan dit niet echt weten aangezien ik hier niet meer woon) nooit meer.

Ik heb nu ook een plaats gevonden waar twee kabels van de telefoon aaneen gezet zijn (is waarschijnlijk gebeurd bij de verbouwing 12jaar geleden) en ik vroeg mij af of de lijn zou verbeteren als ik de modem daar plaatste met een fullrate splitter, daardoor zou ik ongeveer 11meter binnenbekabeling uitsparen. Ik zou vooral een iets hogere snelheid willen en eventueel minder CRC errors (16errors op 20min).

Nog een bijkomend vraagje, zijn de fullrate splitters van EDPnet ook zonder connectors, want op het stuk waar de kabels aaneen gezet zijn zitten geen connectors dus dan zou dit wel goed uitkomen als ik de losse kabels gewoon aan de fullrate splitter zou kunnen koppellen.

UPDATE: UP en Down verwisseld bij lineattenuation.
Laatst gewijzigd door MRC101 23 maa 2006, 00:03, in totaal 1 gewijzigd.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Gezien de cijfers die je geeft als s/r verhouding en demping kan die opgegeven afstand van 5.6 km goed kloppen.
Dat het vroeger beter ging is goed te verklaren, elke nieuwe adslgebruiker die gebruik maakt van aders in dezelfde kabel introduceert weer een beetje extra ruis.
Vooral naastgelegen aderparen.
Zo aan de cijfers te zien is er geen ruimte voor een snellere verbinding, je moet al blij zijn dat je nu een stabiele verbinding hebt.

Wat inderdaad enige db'tjes verbetering kan opleveren is modem en splitter bij het inkompunt te zetten en op die manier meters, voor adsl 'slechte binnenkabel', te besparen.

Een fullrate splitter met schroefaansluiting is de Alcatel ADSL 1000 LP die ook Belgacom gebruikt.
Deze is in de speedtouchshop zowel in nl als de te koop, gek genoeg niet in be.
Let op dat je dan wel de POTS versie koopt en niet de ISDN.
Beiden hebben iedentiek uiterlijk, het enige verschil is een klein geel stikkertje.
Joris84
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Denk dat je toch dichter bij de centrale zit als je denkt. Die Line attenuation (downstream) van 24dB is wel zeer weinig voor zo'n lange afstand.

Wat ik zou proberen in jouw plaats, hang de modem (en enkel en alleen de modem) een keer rechtstreeks op de inleiding van belgacom. Noteer de waarden en sluit dan de binnenkabel(s) terug aan.

Ik denk dat eerder een storing op de (binnen)kabel die slechte upstreamverzwakking geeft.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster

Joris84 schreef:Denk dat je toch dichter bij de centrale zit als je denkt. Die Line attenuation (downstream) van 24dB is wel zeer weinig voor zo'n lange afstand.

Wat ik zou proberen in jouw plaats, hang de modem (en enkel en alleen de modem) een keer rechtstreeks op de inleiding van belgacom. Noteer de waarden en sluit dan de binnenkabel(s) terug aan.

Ik denk dat eerder een storing op de (binnen)kabel die slechte upstreamverzwakking geeft.
Ik had dit dus verkeerd gezet zie ik nu (Down en Up was verwisseld). Toch bedankt voor je antwoord.
Maaar dan nog, een Lineattenuation van 40db down zou toch ongeveer aangeven dat de afstand tot de centrale ongeveer 4Km is, of vergis ik mij?
Als dat klopt zou ik toch wel 3.3Mbps moeten kunnen halen. Dus zou de trage sync door een te lage SNR komen, wat komt door een slecht binnenbekabeling.
Of ben ik helemaal verkeerd? Tips zijn altijd welkom, dan test ik dit eens als ik op locatie ben :)
MRC101
Elite Poster
Elite Poster

Ben hier vandaandaag nog eens bij mijn vader en nu zijn de waardes opeens verbeterd. Het profiel is nog steeds hetzelfde (736/512) als na de aanpassing van FullADSL.

SNR Margin:
UP: 27.0 - 28.3 (geeft elke seconde een andere waarde weer)
Down: 10.0 (deze waarde blijft constant)

EDIT:
Na een reconnect zie ik dat het profiel aangepast (3360/512) is en dat de SNR waardes toch nog redelijk zijn :), hopelijk blijft dit zo. Alleen die errors zijn niet zo leuk.
Afbeelding
Bijlagen
02-04-2006.GIF
(16.29 KiB) 56 keer gedownload
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”