Snelheid geen probleem, wel veel ruis op telefoon :(

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
GroteSmurf

Sinds eind december heb ik hierthuis ook ADSL. Tot nu toe heb ik er weinig tot geen klagen van, maar één ding irriteert me wel:
Aangezien ik een aparte router heb (Topcom Xplorer 870) ben ik 36 uur op 36 on-line, maar ik heb wel heel de tijd ruis op mijn telefoons.
Ik heb alle splitters al eens nagekeken, en volgens mij zit dat wel goed.

:why:

Vroeger had ik ISDN, maar nu terug analoog over een "gewone" lijn met ADSL. Naar't schijnt woon ik wel vrij ver van de centrale, maar ik haal toch dikwijls de 3.3mbit.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Trek eens alle verlengkabels uit. Steek enkel een telefoon op het stopcontact waar de telefoon binnen komt. Alle splitters en zo verwijderen. Bel eens naar iemand en als je dan nog ruis hebt, dan is dit te wijten aan de lijn tussen de centrale en jouw aansluiting. Bel naar de helpdesk en vraag dat ze je lijn uitmeten.

Als dit niet het geval is, dan wordt het trail and error. Gewoon alle mogelijkheden eens proberen en zien wanneer de ruis er terug is of wanneer hij weg is. Splitters eens verplaatsen, spelen met de aansluitingen van de verlengkabels, alles eens proberen. Je zal dan wel tot een resultaat komen.

Cheers
Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Nog ff vermelden dat hierover reeds een aantal topics op het forum staan over de perfecte adsl installatie die je probleem moet oplossen. Dit komt ook nog online in tutorial.

Nu, ff troubleshooten:

1/ op alle contacten waarop gewone telefonie/fax/analoge modem/... gebruikt wordt dient een splitter te zitten. Voor analoge zaken neem je steeds de bovenkant van de splitter om je toestel aan te sluiten maw: in véél gevallen de 5-pollige stekker. Voor analoge zaken gebruik je niet de rj11-ingang, onderaan de splitter. Die mag slechts - in principe - 1x in gebruik zijn door de verbinding met je adsl modem.

Indien er overal splitters zitten en ze correct zitten, dan is dit al positief.
Wat je nu nog kan doen is bepalen of het aan je lijn ligt of niet. Is het ontstaan na je adsl? Direct erna of plots? Kan het je telefoon zelf niet zijn? Probeer eventueel eens met een ander toestel... en kijk of je ruis hebt.

Indien ook ruis: alle splitters proberen op telefonie-aansluiting en checken voor ruis. Het kan altijd zijn dat je een defecte splitter hebt...
Check ook eens online connectie en zonder connectie van adsl om te bellen.

Indien alle bovenstaande het probleem niet detecteert dan heb je grote kans op een storing op je lijn, of op werken in de buurt > bellen naar storingen van BGC.
I love it when a plan comes together!
GroteSmurf

Als mijn ADSL-router uitgetrokken is, dan heb ik geen ruis, maar van zodra mijn router verbinding maak heb ik op alle telefoons ruis, zelfs tijdens de kiestoon.

Als mijn telefoonlijn hier binnenkomt, hangt er direct een splitsing aan, van toen we nog twin-ISDN hadden. De eerste lijn gaat naar de telefon beneden, de andere naar telefoon, fax en ADSL boven. Op beide contactdozen staat een splitter met de telefoon in de vijfpolige stekker, en boven de ADSL-router in de RJ11-blokjesstekker.
Als de ADSL-router niet insteekt, is er nergens ruis. Het ligt dus waarschijnlijk niet aan de lijn van belgacom.
Als ik de router aansluit op het ADSL-net, maakt hij automatisch verbinding (gepiep en gekraak te horen tussen de kiestoon), en kan hij aan 3360kbps verbinden, maar dan wel met geruis op alle telefoons :'(
Als ik de router op de splitter beneden aansluit, blijft het probleem.

Nog meer tips? Ondertussen ga ik nog wat verder troubleschieten
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

euh, slechte splitters?
Heb je wel de correcte manier voor ISDN? Heb je dat zelf installed of BGC dat laten doen? Want normaal doet BGC isdn installaties voor adsl...

Ik ken de installatie van adsl-isdn niet vré goed meer, maar dat is speciaal, denk dat er fout zal zitten in opstelling van uw splitters. Denk dat ze voor uw isdn-splitter moeten komen.. niet zeker.

Laat eens weten of BGC dat gedaan heeft of jezelf...?
Is idd niet de lijn. Is al niet echt normaal dat uw router zo lawaai maakt... bij adsl hoor je normaal nix :p

Zal eens kijken of ik image vind van adsl-isdn installatie.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb je misschien ook soms dat je adslverbinding verbroken wordt indien je wordt opgebeld en je opneemt?

Misschien moet je eens een andere splitter proberen, want de jouwe scheidt het adsl signaal duidelijk niet goed van het voice signaal.
NuKeM
GroteSmurf

Ik HAD vroeger ISDN (twin), maar het leek me nogal dom om dubbel te betalen voor de twin-lijn én dan nog een duurder abonnement voor ADSL over ISDN te nemen. Mijn telefoonlijn is dus terug omgezet naar een gewone analoge lijn, en dan daarna ADSL over die analoge lijn. Nu heb ik dus geen ISDN meer, het enige dat overblijft is dat mijn lijn in de kelder al oplsplitst in een kabel naar beneden en een naar boven.
De installatie en omschakeling van twin naar analoog is gebeurd door een technieker van Belgacom.

Ik zal seffes proberen om beneden niets aan te sluiten, en dus enkel boven ADSL en telefoon, en dan zo beide splitters eens testen?

Als er iemand belt wordt de verbinding niet verbroken. Enkel als mijn router verbindt maakt als de telefoon ergens van de haak is (in gesprek of naar de kiestoon aan het luisteren), dan verbindt hij niet aan 3360, maar aan een lagere snelheid (welke juist verschilt, soms 2xxx, soms 1xxx)...

Aan het LAN-gedeelte van de router ligt het alvast niet. Als ik de hub van de router loskoppel blijft de ruis :(
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hmm, volgens mij is er iets niet katoliek aan die splitsing... die zou er in principe niet meer mogen zijn na deinstallatie van isdn... nu dat zal gefoefel geweest zijn zeker om die aftakking van 2e lijn te behouden ofzo...

Zet eens een splitter in het begin van de lijn als je kan, zo dicht mogelijk bij de ingang van bgc in je huis. En zet eens adsl en tel op 1 aftakking.... denk dat er iets mis is met die aftakking... :p
GroteSmurf

over de geloofsovertuiging van die splitsing ga ik me niet uitspreken, maar ik kan u wel vertellen hoe die er ongeveer uitziet: een zwart plaatje met enkele aansluitingen, en daarop een wit dekseltje. Als ik dit dekseltje er af haal ontdek ik volgende draden:

. B . . O . . V . . E . . N
geel blauw groen paars
.| . . . |. . . . |. . . .|. . .
.1 . . . 2. . . .3 . . . 4. . .ground-symbool
.1 . . . 2. . . .3 . . . 4. . .ground-symbool
. |. . . .| . . . .| . . . |. . .
geel blauw blauw(?) geel(?)
. I . . N . . . BENEDEN

Onderaan komt dus de kabel aan die in het huis binnenkomt, en vertrekt die naar de contactdoos beneden. Allebei met twee draadjes. De aansluiting beneden is al behoorlijk oud, en de kleurtjes van die draadjes zijn nogal grijs geworden :/ Bovenaan vertrekken er 4 (2 inkomend en toch 4 uitgaand???) naar boven. Die 1-2-3-4-groudsymbool staan op een zwart stukje plastic waarachter al die draadjes op een of andere manier verbonden zijn. Wat daar juist aan elkaar zit weet ik niet...

Ik heb ondertussen ook geprobeert om boven niets aan te sluiten, en dan beneden adsl-splitter en router en telefoon. Beide splitters geven hier hetzelfde resultaat: ruis op de lijn zoals gewoonlijk :(
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Zie eens in volgende link, daar wordt al enige info gegeven om eventueel oude bedrading in uw woning te omzeilen.
http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... oblemen%20
Als je zeker bent van de aansluitingen (uitgevoerd volgens het boekje) wat betreft splitters en de fout met die ruis blijft bestaan, zou het wel eens kunnen dat de uitgang van uw router een signaal afgeeft waarvan het signaal te sterk is.
(aantal dB te hoog)
Een oversturing van de lijn heeft altijd nadelige gevolgen ivm ruis.
Zie in die link op bericht Geplaatst: Zo Mei 18, 2003 5:32 pm
Daar staat een eenvoudige tekening, welke beschrijft hoe de oude bedrading te omzeilen is.
Succes bij het opsporen van de fout.
Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Kan je soms niet even met een SpeedTouch Home modem van Alcatel/Thomson even je lijn testen. Er staat op adslbox.be/userbase.be en in topics van dit forum een uitleg hoe je je lijn kan testen via deze modem. Hier kan je het aantal db controleren zoals Blue-Sky zegt.

Ik denk dat die aftakking niet klopt. Was die eral voor je op isdn gegaan bent? Ik zou eventueel indien mogelijk die aftakking effe ontkoppelen en zo dicht mogelijk bij de root van de aansluiting alles aansluiten.

Indien dit niet lukt of je geraakt er niet goed uit bel dan even naar BGC dan laten ze een technieker langskomen, meestal als je een blik op de installatie kan werpen zie je sneller het probleem dan dat alles beschrevn moet worden.. soms zie je iets dat héél van belang is, maar niet ter sprake is gekomen. ik ben er zeker van dat het met die aftakking te zien heetf....
Vraagje kan je een splitter voor die aftakking zetten en de aftakking op de 5-pollige en adsl in de plug.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

GroteSmurf,
Ik plak je hier een tekening.
Koppel de overbodige draden los in het overgave punt Belgacom, zoek daar de a en de b ader, dit is het enige paar waar het signaal op zit.(afkomstig van de tf centrale Belgacom)
Van daar uit verbind je een nieuwe afgeschermde kabel naar de plaatst waar je PC staat.
Daar plaatst je de Telefoon doos en sluit je uw nieuwe kabel aan, plaats er een tf toestel in en test.
Plaats nu uw splitter en plaats daar uw telefoon in.
Verbind de onderkant van de splitter met de voorziene kabel naar uw modem of router.
Op deze wijze heb je alle mogelijke oude bedrading in uw woning omzeild.
(veronderstellend dat jij alleen in dit gebouw woont)
Opletten dat je geen andere users afkoppelt van het tf net :!:

Afbeelding
Afbeelding
GroteSmurf

Sorry voor de late reactie, ik ben pas terug van vakantie...
Mijn router geeft volgende informatie:

System Status

Downstream Fast Channel: 3360 kbps
Upstream Fast Channel: 128 kbps
Downstream Interleaved Channel: 0 kbps
Upstream Interleaved Channel: 0 kbps
Downstream Noise Margin: 26 dB
Upstream Noise Margin: 26 dB
Downstream Attenuation: 34.5 dB
Upstream Attenuation: 17 dB

Die dB-waarden veranderen weleens na een reset.
Dat gepruts met die draden zal ik een van de dagen ook eens proberen...
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hmm, die waarden zien er vrij goed uit. Dit ziet er wel niet uit als een data uit een spth maar kom een router is even goed.

Dit geeft weer dat je op 3+km zit.
Ik blijf erbij dat die aftakking niet 100% juist is. Dat dit je probleem verstoord. Heb je hiervoor eigenlijk al eens naar de helpdesk van BGC gebeld? Ik denk dat ze dat ook gaan zeggen :p

Slechtebekabeling e.d. zorgen voor kwaliteitsverlies of storing op de lijn...ik vrees dat je die aftakking eens grondig gaat moeten bekijken of laten bekijken.
Gast

ALs ik het goed lees staan er nog steeds splitters van toen je ISDN had.

Zijn de splitters voor een PSTN niet anders ?
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ja, als de doos van ISDN er nog staat, dan zit die splitter daar aan verbonden.

Indien het geen isdn meer is en het bakje is weg, dan zouden er vijfpoligge splitters moeten gebruikt worden. Zie de snelgidsen voor splitters onder Portal > Tutorials > ADSL Installation.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”