2e ADSL over TWIN / ISDN ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

In't kort komt mijn vraag hierop neer: kan er een 2e ADSL signaal gezet worden op het 2e 'analoge' nummer van een TWIN/NT1 installatie?

Ik ken zelf weinig tot niks van telefooninstallatie eenmaal er IDSN bij te pas komt, ik hoop dat het volgende verhaal toch nog iets of wat duidelijk is.

Kwa infrastructuur hebben we het volgende:
* Alle telefoonverkeer loopt via telefooncentrale (4 'gewone' lijnen + 2 extra via GSM-box met 2 simkaartjes) - 1 telnr voor de telefooncentrale, 10 rechtstreekse nrs, 2 nrs voor de GSMbox
* fax (aparte nr)
* analoge lijn voor modem (aparte nr)

ADSL is geïnstalleerd op de faxlijn.
Kan ik ook op die modemlijn een ADSL signaal laten zetten?

Als ik naar de verschillende kastjes kijk, dan hebben we het volgende:

In de buurt waar de telefoon binnenkomt:

* 1 NT1-2ab kastje 4B3T, links heb ik 2 poortjes 3456, rechts ab1 en ab2. Alle4 zijn die leeg, er komen tussen die sets poortjes wel 4 kabels uit. 3 ervan weet ik niet waar ze naartoe gaan. De vierde gaat naar de ADSL splitter.
* 2 identieke NT1 bakjes (Siemens/Belgacom ISDN-BRA STK-413 900 30) - ze hebben allebei een BA-nr, er komt telkens links 1 telefoonkabel(?) binnen, rechts zijn er 2 netwerkuitgangen , daar is telkens 1 netwerkkabel op aangesloten.
* ADSL splitter: 1000 ADSL LP (zwart langwerpig bakje) komt 1 kabel van die NT1-ab2 in (4 adertjes aangeloten); komt 1 kabeltje (2 aders aangesloten) uit die waarschijnlijk naar de modem loopt.

Bij de server/telefooncentrale

* 1 NT1/BA 4B3T kastje, dat bijgezet is toen de telefooncentrale vernieuwd werd (ik denk voor 2 extra lijnen voor de centrale); ok dit heeft weer een BA nr. 1 kabel links (telefoonsignaal komende ergens van bij het telefoonpunt neem ik aan); 2 netwerkuitgangen rechts: 1 is gebruikt en die gaat naar de telefooncentrale (aansluiting "S/T0")
(er hangt een handgeschreven klevertje op: ddi: de 10 'rechtsreekse' nrs, main: BA xxx, main: BA: yyy (de 2 BA nrs van de bakjes aan het telefoonpunt)

* modem/router: Cisco 800 series.
Aangezien die op de 'analoge' faxlijn geactiveerd is, is dat dan een PSTN of ISDN modem?
Op het toestel zelf branden verschillende lampjes:
- OK (brandt)
- onder het kopje 'ADSL' branden alle lampjes: CD / RXD / TXD
- er is een kopje 'ISDN' met 3 lampjes die alle3 UIT zijn: LINE / CH1 / CH2
- kopje Ehternet met '1' '2' '3' (uit), en '4', 'RXD', 'TXD' (aan).

Kan iemand hieruit afleiden of het ISDN dan wel PSTN is? Ik heb op het bakje gekeken en buiten de (niet brandende) ISDN ledjes vind ik nergens een specificatie terug...

Ik vind dat heel verwarrend. Volgens de info die ik heb zou die Cisco op de analoge faxlijn hangen, en toch zitten er ISDN verwijzingen op.
Op de andere analoge lijn hebben we gewone inbelmodems hangen, en connecteert regelmatig iemand met zijn laptop. Dat is dan wel PSTN neem ik aan?

Van heel die setup die er al van ver voor mijn tijd is, is er (uiteraard) geen documentatie, het enige wat ik heb, is het ISDN installatierapport uit 1999 van Belgacom:
Veel info staat daar niet op:

-- 11 (faxnr)
T -- ab1 -- 12 /
W -- 13 /
I -- ab2 -- 21 (modemnr)
N -- 22 /
-- -- 23 /
N
T -- S -- verder niks ingevuld.
1

Concreet ben ik vooral geïnteresseerd in:
* kan ik een 2e ADSL signaal zetten op die 2e 'analoge' lijn, op dat 'modemnr'?
* zoja, heb ik daar dan een PSTN dan wel een ISDN modem voor nodig?

Als iemand thuis is in de wondere wereld van ISDN/telefonie en me meer duidelijkheid kan brengen over de bestaande situatie, wordt dat uiteraard ook geapprecieerd. :)

Bedankt!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je kan maar één ADSL signaal zetten per fysiek koperpaar.

Of dit PSTN of ISDN is maakt geen verschil.
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 13 keer

gert.jansen schreef:In't kort komt mijn vraag hierop neer: kan er een 2e ADSL signaal gezet worden op het 2e 'analoge' nummer van een TWIN/NT1 installatie?

je kan op een twin maar 1 adsl signaal stoppen zoals eerder aangehaald

Ik ken zelf weinig tot niks van telefooninstallatie eenmaal er IDSN bij te pas komt, ik hoop dat het volgende verhaal toch nog iets of wat duidelijk is.

Kwa infrastructuur hebben we het volgende:
* Alle telefoonverkeer loopt via telefooncentrale (4 'gewone' lijnen + 2 extra via GSM-box met 2 simkaartjes) - 1 telnr voor de telefooncentrale, 10 rechtstreekse nrs, 2 nrs voor de GSMbox
* fax (aparte nr)
* analoge lijn voor modem (aparte nr)

ADSL is geïnstalleerd op de faxlijn.
Kan ik ook op die modemlijn een ADSL signaal laten zetten?

Als ik naar de verschillende kastjes kijk, dan hebben we het volgende:

In de buurt waar de telefoon binnenkomt:

* 1 NT1-2ab kastje 4B3T, links heb ik 2 poortjes 3456, rechts ab1 en ab2. Alle4 zijn die leeg, er komen tussen die sets poortjes wel 4 kabels uit. 3 ervan weet ik niet waar ze naartoe gaan. De vierde gaat naar de ADSL splitter.

dit is een twin, kunnen maximaal 9 of 7 nummers op ab1&ab2 is analoog, stop er een gewoon telefoontoestel in en bel 1924 om de nummers te weten. op deze bak kun je 1xADSL krijgen dit op ISDN
* 2 identieke NT1 bakjes (Siemens/Belgacom ISDN-BRA STK-413 900 30) - ze hebben allebei een BA-nr, er komt telkens links 1 telefoonkabel(?) binnen, rechts zijn er 2 netwerkuitgangen , daar is telkens 1 netwerkkabel op aangesloten.

Dit zijn indialings, 2x ISDN, deze komen standaard met 10 nummers op, op alletwee de bakjes zitten dezelfde nummers. deze zouden moeten aan uw telefooncentrale hangen. dus hier kun je op iedere NT een adsl signaal krijgen, terug op ISDN

* ADSL splitter: 1000 ADSL LP (zwart langwerpig bakje) komt 1 kabel van die NT1-ab2 in (4 adertjes aangeloten); komt 1 kabeltje (2 aders aangesloten) uit die waarschijnlijk naar de modem loopt.

Bij de server/telefooncentrale

* 1 NT1/BA 4B3T kastje, dat bijgezet is toen de telefooncentrale vernieuwd werd (ik denk voor 2 extra lijnen voor de centrale); ok dit heeft weer een BA nr. 1 kabel links (telefoonsignaal komende ergens van bij het telefoonpunt neem ik aan); 2 netwerkuitgangen rechts: 1 is gebruikt en die gaat naar de telefooncentrale (aansluiting "S/T0")
(er hangt een handgeschreven klevertje op: ddi: de 10 'rechtsreekse' nrs, main: BA xxx, main: BA: yyy (de 2 BA nrs van de bakjes aan het telefoonpunt)

dit is terug een ISDN signaal waar je adsl kunt op krijgen

* modem/router: Cisco 800 series.
Aangezien die op de 'analoge' faxlijn geactiveerd is, is dat dan een PSTN of ISDN modem?
Op het toestel zelf branden verschillende lampjes:
- OK (brandt)
- onder het kopje 'ADSL' branden alle lampjes: CD / RXD / TXD
- er is een kopje 'ISDN' met 3 lampjes die alle3 UIT zijn: LINE / CH1 / CH2
- kopje Ehternet met '1' '2' '3' (uit), en '4', 'RXD', 'TXD' (aan).

Ik zou met bijna 99% zekerheid zeggen dat het een isdn adsl modem is. eens kijken op je twin zoals ik eerder aanhaalde als de faxnummer daar op zit of niet, zo ja dan ben je 100% zeker dat het isdn is.Kan iemand hieruit afleiden of het ISDN dan wel PSTN is? Ik heb op het bakje gekeken en buiten de (niet brandende) ISDN ledjes vind ik nergens een specificatie terug...

Ik vind dat heel verwarrend. Volgens de info die ik heb zou die Cisco op de analoge faxlijn hangen, en toch zitten er ISDN verwijzingen op.
Op de andere analoge lijn hebben we gewone inbelmodems hangen, en connecteert regelmatig iemand met zijn laptop. Dat is dan wel PSTN neem ik aan?

Van heel die setup die er al van ver voor mijn tijd is, is er (uiteraard) geen documentatie, het enige wat ik heb, is het ISDN installatierapport uit 1999 van Belgacom:
Veel info staat daar niet op:

-- 11 (faxnr)
T -- ab1 -- 12 /
W -- 13 /
I -- ab2 -- 21 (modemnr)
N -- 22 /
-- -- 23 /
N
1

Concreet ben ik vooral geïnteresseerd in:
* kan ik een 2e ADSL signaal zetten op die 2e 'analoge' lijn, op dat 'modemnr'?
* zoja, heb ik daar dan een PSTN dan wel een ISDN modem voor nodig?

Als iemand thuis is in de wondere wereld van ISDN/telefonie en me meer duidelijkheid kan brengen over de bestaande situatie, wordt dat uiteraard ook geapprecieerd. :)

Bedankt!
ik zou je aanraden eens te kijken op je facturen van belgacom, hier zie je duidelijk wat voor bakjes er nog actief zijn en welke niet, zoals ik het zie zou je in theorie 6 lijnen hebben als indialing en een twin voor je faxlijn en modem lijn (misschien ook voor een alarmlijn)

Grtz
gert.jansen
Pro Member
Pro Member

gimic schreef:ik zou je aanraden eens te kijken op je facturen van belgacom, hier zie je duidelijk wat voor bakjes er nog actief zijn en welke niet, zoals ik het zie zou je in theorie 6 lijnen hebben als indialing en een twin voor je faxlijn en modem lijn (misschien ook voor een alarmlijn)

Grtz
Ze zijn allemaal actief, dat weet ik zeker. En effectief, we hebben 6 lijnen op de telefooncentrale, en dan die 2 voor de faxlijn en de modemlijn nog.

Met de apparatuur op zich is niks mis: alles werkt, alleen jammer dat niemand (nog) weet hoe het precies in mekaar zit :s
r2504 schreef:Je kan maar één ADSL signaal zetten per fysiek koperpaar.

Of dit PSTN of ISDN is maakt geen verschil.
En het blijft fysiek 1 koperpaar, ongeacht van het aantal lijnen dat achter heel dat ISDN gebeuren zit? Dat wist ik niet, dan zal het bij 1 ADSL blijven vrees ik zo...
Laatst gewijzigd door gert.jansen 12 aug 2008, 20:58, in totaal 1 gewijzigd.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

Als ik het goed begrepen heb komen er bij jou 6 paren binnen (= 12 draadjes).
Per pstn- of isdn-lijn die in dienst is kan je adsl nemen.
Een isdn-lijn met 10 nummers op telt maar als 1 lijn, dus 1 adsl.

Op een pstn-lijn is een pstn-modem nodig en op een isdn-lijn een isdn-modem.
pstn=analoog
gert.jansen
Pro Member
Pro Member

OK gimic, bedankt trouwens voor je antwoorden, ik zie nu pas dat je tussen mijn tekst nog wat had getypt (ik had zelf ook al blauw gebruikt)

Ik heb hieronder enkele stukjes herhaald
* 1 NT1-2ab kastje 4B3T, links heb ik 2 poortjes 3456, rechts ab1 en ab2. De vierde gaat naar de ADSL splitter.
dit is een twin, kunnen maximaal 9 of 7 nummers op ab1&ab2 is analoog, stop er een gewoon telefoontoestel in en bel 1924 om de nummers te weten. op deze bak kun je 1xADSL krijgen dit op ISDN
effectief, hier hangt dus de ADSL splitter aan en nog 3 andere kabels vertrekken of komen hier aan, maar geen idee wat/naar waar.

Ik zou veronderstellen dat hier de nummer van de telefooncentrale aan gekoppeld is dan?
Ik zal morgen die 1924 eens proberen ...
* 2 identieke NT1 bakjes
Dit zijn indialings, 2x ISDN, deze komen standaard met 10 nummers op, op alletwee de bakjes zitten dezelfde nummers. deze zouden moeten aan uw telefooncentrale hangen. dus hier kun je op iedere NT een adsl signaal krijgen, terug op ISDN
We hebben 10 'rechtstreekse' nummers, dat zouden dan wel eens deze 10 kunnen zijn?

Hebben die bakjes beide een rechtstreekse connectie naar de telefooncentrale nodig (dus 2 inkomende kabels in de telefooncentrale), of
hangen die bakjes 'achter elkaar' zodat er maar 1 kabel naar de centrale gaat?
* 1 NT1/BA 4B3T kastje, dat bijgezet is toen de telefooncentrale vernieuwd werd (ik denk voor 2 extra lijnen voor de centrale);
(er hangt een handgeschreven klevertje op: ddi: de 10 'rechtstreekse' nrs, main: BA xxx, main: BA: yyy (de 2 BA nrs van de bakjes aan het telefoonpunt)
dit is terug een ISDN signaal waar je adsl kunt op krijgen
Hoe moet ik deze zien, is dat op hetzelfde niveau als de 2 vorige NT1 bakjes, of als die eerste NT1-2ab?
Hier weet ik zeker van dat hij naar de telefooncentrale gaat (kan de kabel volgen) en hier zitten effectief 10 nummers op.

En is dit bakje 'gekoppeld' aan de 2 NT1s? Omdat er zo effectief bij staat: main (1e NT1), main (2e NT1) of is dat dan een 3e inkomende kabel voor de telefooncentrale?
* modem/router: Cisco 800 series: aangezien die op de 'analoge' faxlijn geactiveerd is, is dat dan een PSTN of ISDN modem?
Ik zou met bijna 99% zekerheid zeggen dat het een isdn adsl modem is. eens kijken op je twin zoals ik eerder aanhaalde als de faxnummer daar op zit of niet, zo ja dan ben je 100% zeker dat het isdn is.Kan iemand hieruit afleiden of het ISDN dan wel PSTN is? Ik heb op het bakje gekeken en buiten de (niet brandende) ISDN ledjes vind ik nergens een specificatie terug...

Het ISDN installatierapport uit 1999 van Belgacom:
-- 11 (faxnr)
T -- ab1 -- 12 /
W -- 13 /
I -- ab2 -- 21 (modemnr)
N -- 22 /
-- -- 23 /
N
1
De faxnummer zit achter de twin, op die ab1 volgens dit schema althans, al komt er uit het NT1-2ab uit geen enkel poortje een kabel. of is dat niet wat je bedoelt?

ab1 en ab2 zijn dus analoog, dat zou kloppen met het idee dat daar een fax en de analoge modems ophangen.
Blijft die modem, ADSL zou geactiveerd zijn op het nummer van de fax - in dat geval zou ik verwachten dat het een PSTN-modem is, terwijl het toestel zelf laat uitschijnen dat het een ISDN-type is.

Nog even dit:
* 2 identieke NT1 bakjes
Dit zijn indialings, 2x ISDN ... dus hier kun je op iedere NT een adsl signaal krijgen, terug op ISDN
Je schrijft zowel bij de Twin als hier: "hier kun je een ADSL signaal krijgen". Bedoel je hiermee op het ene bakje *OF* het andere, of bedoel je het ene *EN* het andere?

Wat een moeilijke materie. Jammer dat niemand vóór mij ooit de moeite genomen heeft om het te documenteren. Achteraf uitzoeken lijkt me nog moeilijker...
gert.jansen
Pro Member
Pro Member

Vieten schreef:Als ik het goed begrepen heb komen er bij jou 6 paren binnen (= 12 draadjes).
Per pstn- of isdn-lijn die in dienst is kan je adsl nemen.
Een isdn-lijn met 10 nummers op telt maar als 1 lijn, dus 1 adsl.

Op een pstn-lijn is een pstn-modem nodig en op een isdn-lijn een isdn-modem.
pstn=analoog
Hm, misschien moet ik het maar eens van buitenuit bekijken?

We zijn op de volgende nummers van buitenuit bereikbaar:
* 10 rechtstreekse nummers, allemaal via de telefooncentrale (waarschijnlijk via die NT1-bakjes?)
* 1 algemeen nummer van de receptie (toestel hangt op de telefooncentrale)
* 2 GSM-nummers via GSMbox op de telefooncentrale - die spelen in dit verhaal geen verder rol
* 1 faxnummer (gaat niet via de telefooncentrale)
* 1 analoge lijn die eigenlijk enkel wordt gebruikt om naar buiten te bellen via een modem (niemand kent die nummer, maar je kunt er wel op bellen als je er een telefoontoestel op hangt) (loopt ook niet via de telefooncentrale)

Zegt dat iets over het aantal koperparen dat we zouden hebben?
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

Met een twin-box kan dat alles nog over 1 isdn-lijn lopen.
Als je op de invoerdoos van belgacom ergens die kiestoon kan horen is het wel een aparte analoge lijn, dus zo kan je dat al testen.
Als je weet hoeveel gesprekken je gelijktijdig kan voeren kan je het uitrekenen, per isdn-lijn 2 gesprekken gelijktijdig.
gert.jansen
Pro Member
Pro Member

OK,

vandaag maar eens de facturen bestudeerd. De facturatie van de gesprekken loopt via Mobistar, maar op die van Belgacom worden uiteraard wel de abonnementen aangerekend.

Wat blijkt:

Volgens de facturen van Belgacom:
* xx1760 = Telefoonlijn Twin 31,80€
* xx3053 = Telefoonlijn ISDN-2 indialing 30,80€
* xx3150 = Telefoonlijn ISDN-2 indialing 30,80€
* xx1797 = Telefoonlijn ISDN-2 indialing 30,80€
* xx9940 = Reeks van 10 oproepnummers (DDI) 7,43€
* xx2332 = behoud telefoonnr op DDI 7,43€
* xx1672 = Telefoonlijn classic 14,46€

De 10 oproepnummers zijn de 10 rechtstreekse lijnen, dat klopt ook met de gegevens die op het laatste BA bakje zijn geschreven...
De xx2332 is ons hoofdnummer, maar dat is dus blijkbaar ook maar een virtueel ding, en kost voor dat 1 nummer evenveel als de 10 andere.

Mobistar factureert buiten een hoop GSM nummers ook de gesprekken voor:
* xx1760 = faxverkeer
* xx2332 = telefoonverkeer via telefooncentrale
* xx2800 = uitgaand modemverkeer (dial-up)

Ik heb zoals gesuggereerd 1924 gebeld met een analoog toestel vanop de NT1-2ab in ab1 en ab2, dit gaf zoals verwacht:
* ab1 = xx1760 = faxlijn
* ab2 = xx2800 = modemlijn
Als ik 1924 bel vanop een toestel dat op de telefooncentrale hangt, krijg ik als antwoord 1 van de 3 BA-nrs van de indialing-bakjes.

Het merkwaardige is die classic line - xx1672.
* Die nr is bij niemand bekend hier, als ik er naar bel met mijn GSM hoor ik 6 beltonen, daarna het Phone Mail Basic gebeuren... Hier rinkelt in elk geval nergens iets.
* Volgens de facturen wordt die sinds feb 2007 niet meer gebruikt: er worden geen gesprekken gefactureerd door Belgacom of Mobistar, enkel abonnementskosten betaald aan Belgacom.
* Voor feb 2007 werden er wel gesprekken mee gevoerd, gefactureerd door Belgacom (in tegenstelling tot de andere nummers/lijnen)
* feb 2007 is er nieuwe telefooncentrale gezet, misschien zat die analoge nummer bij op de vorige centrale samen met de ISDN lijn(en)? Dat moet ver de enige logische verklaring zijn?
* verder terug in de tijd (okt 2004) was er van dat analoog nr helemaal geen sprake, maar toen hadden ze hier wel een ander, ook een classic lijn xx1759 (1 minder dan het faxnr) - geen idee wanneer het ene is verdwenen, en het andere is verschenen, van 2005 vind ik geen details meer in de facturen...

Als ik het goed begrijp hebben we dus:
* 1 classic line, die we niet gebruiken (en waarvan ik helaas niet weet waar ze ligt)
* 1 Twin Line met 2 analoge signalen: fax enerzijds, dial-up modems anderzijds
met 1 ADSL modem (ISDN model) op die analoge fax lijn? - hier klopt nog ergens iets niet. (*)
* 3 indialing ISDN bakjes waar al het telefoonverkeer via de centrale over gaat.

Moet ik dit als 3 aparte communicatiemiddelen zien, waarbij ik op elk van de 3 een ADSL signaal zou kunnen zetten?

De ISDN bakjes voor de centrale hebben waarschijnlijk dan ook nog meerdere paren? Ik kan in elk geval via de centrale minstens 4 gesprekken tegelijk voeren, waarschijnlijk 6 - maar in de centrale wordt 1 mogelijk 2 lijn(en) vrijgehouden voor inkomende gesprekken.
Biedt ook dat nog ADSL mogelijkheden?

(*) EDIT:
Het is zo dat het ISDNnr van de lijn volgens de factuur xx1760 hetzelfde is als dat van de analoge lijn xx1760 op ab1. Is het dat wat voor mijn verwarring zorgt, en moet ik het zo interpreteren dat de ADSL-modem op het ISDN abonnement met nr xx1760 hangt en niet op de analoge lijn met datzelfde nr - dus m.a.w. de modem hangt VOOR het punt waar dat ISDN signaal in 2 analoge signalen wordt 'gesplitst'? (of hoe moet ik dat omschrijven)
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

gert.jansen schreef:De ISDN bakjes voor de centrale hebben waarschijnlijk dan ook nog meerdere paren? Ik kan in elk geval via de centrale minstens 4 gesprekken tegelijk voeren, waarschijnlijk 6 - maar in de centrale wordt 1 mogelijk 2 lijn(en) vrijgehouden voor inkomende gesprekken.
Je hebt drie fysieke lijnen (koperparen) voor de 3 ISDN's/NT1's.
Op elk van deze lijnen kan je ADSL activeren mits installatie van een splitter.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

gert.jansen schreef:We zijn op de volgende nummers van buitenuit bereikbaar:
* 10 rechtstreekse nummers, allemaal via de telefooncentrale (waarschijnlijk via die NT1-bakjes?)
De NT1-bakjes zitten tussen het binnekomende paartje en de centrale.
Het is een afsluitweestand (Network Termination Unit) die ook nog eens een conversie van 2-draads naar 4-draads doet (modem functie).
Eén paar wordt gebruikt om te zenden en een ander om te ontvangen.

Voor die NT1 kan je een splitter en dus xDSL modem plaatsen.
Laatst gewijzigd door Astralon 13 aug 2008, 19:31, in totaal 1 gewijzigd.
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 13 keer

gert.jansen schreef:OK,

vandaag maar eens de facturen bestudeerd. De facturatie van de gesprekken loopt via Mobistar, maar op die van Belgacom worden uiteraard wel de abonnementen aangerekend.

Wat blijkt:

Volgens de facturen van Belgacom:
* xx1760 = Telefoonlijn Twin 31,80€
* xx3053 = Telefoonlijn ISDN-2 indialing 30,80€
* xx3150 = Telefoonlijn ISDN-2 indialing 30,80€
* xx1797 = Telefoonlijn ISDN-2 indialing 30,80€
* xx9940 = Reeks van 10 oproepnummers (DDI) 7,43€
* xx2332 = behoud telefoonnr op DDI 7,43€
* xx1672 = Telefoonlijn classic 14,46€

De 10 oproepnummers zijn de 10 rechtstreekse lijnen, dat klopt ook met de gegevens die op het laatste BA bakje zijn geschreven...
De xx2332 is ons hoofdnummer, maar dat is dus blijkbaar ook maar een virtueel ding, en kost voor dat 1 nummer evenveel als de 10 andere.

inderdaad, dit noemt men bij belgacom 'een aangekleefd nummer' da's een nummer die vroeger analoog was en nu bij het tiental gezet is. normaliter zou deze moeten binnen komen op de 3 NT1's of heeft belgacom u een nt1 laten bij zetten(30euro in de pocket) om dat 1ne nummer aan te kleven (welke centrale heb je? bgc of ander merk?)

Mobistar factureert buiten een hoop GSM nummers ook de gesprekken voor:
* xx1760 = faxverkeer
* xx2332 = telefoonverkeer via telefooncentrale
* xx2800 = uitgaand modemverkeer (dial-up)

Ik heb zoals gesuggereerd 1924 gebeld met een analoog toestel vanop de NT1-2ab in ab1 en ab2, dit gaf zoals verwacht:
* ab1 = xx1760 = faxlijn
* ab2 = xx2800 = modemlijn
Als ik 1924 bel vanop een toestel dat op de telefooncentrale hangt, krijg ik als antwoord 1 van de 3 BA-nrs van de indialing-bakjes.

Het merkwaardige is die classic line - xx1672.
* Die nr is bij niemand bekend hier, als ik er naar bel met mijn GSM hoor ik 6 beltonen, daarna het Phone Mail Basic gebeuren... Hier rinkelt in elk geval nergens iets.
* Volgens de facturen wordt die sinds feb 2007 niet meer gebruikt: er worden geen gesprekken gefactureerd door Belgacom of Mobistar, enkel abonnementskosten betaald aan Belgacom.
* Voor feb 2007 werden er wel gesprekken mee gevoerd, gefactureerd door Belgacom (in tegenstelling tot de andere nummers/lijnen)
* feb 2007 is er nieuwe telefooncentrale gezet, misschien zat die analoge nummer bij op de vorige centrale samen met de ISDN lijn(en)? Dat moet ver de enige logische verklaring zijn?
* verder terug in de tijd (okt 2004) was er van dat analoog nr helemaal geen sprake, maar toen hadden ze hier wel een ander, ook een classic lijn xx1759 (1 minder dan het faxnr) - geen idee wanneer het ene is verdwenen, en het andere is verschenen, van 2005 vind ik geen details meer in de facturen...

Als ik het goed begrijp hebben we dus:
* 1 classic line, die we niet gebruiken (en waarvan ik helaas niet weet waar ze ligt)
* 1 Twin Line met 2 analoge signalen: fax enerzijds, dial-up modems anderzijds
met 1 ADSL modem (ISDN model) op die analoge fax lijn? - hier klopt nog ergens iets niet. (*)
* 3 indialing ISDN bakjes waar al het telefoonverkeer via de centrale over gaat.

Moet ik dit als 3 aparte communicatiemiddelen zien, waarbij ik op elk van de 3 een ADSL signaal zou kunnen zetten?

inderdaad dit zijn 3 koperparen waar er op elk van die drie een adsl signaal kan gezet worden

De ISDN bakjes voor de centrale hebben waarschijnlijk dan ook nog meerdere paren? Ik kan in elk geval via de centrale minstens 4 gesprekken tegelijk voeren, waarschijnlijk 6 - maar in de centrale wordt 1 mogelijk 2 lijn(en) vrijgehouden voor inkomende gesprekken.

volgens uw belgacom config zou je moeten 6 simultane gesprekken kunnen voeren

(*) EDIT:
Het is zo dat het ISDNnr van de lijn volgens de factuur xx1760 hetzelfde is als dat van de analoge lijn xx1760 op ab1. Is het dat wat voor mijn verwarring zorgt, en moet ik het zo interpreteren dat de ADSL-modem op het ISDN abonnement met nr xx1760 hangt en niet op de analoge lijn met datzelfde nr - dus m.a.w. de modem hangt VOOR het punt waar dat ISDN signaal in 2 analoge signalen wordt 'gesplitst'? (of hoe moet ik dat omschrijven)

belgacom komt binnen met één paar dit is idsn ( eigenlijk Y-bus, maar doet er niet toe) , daar zetten ze een NT ab op die de terminator is, deze maakt van het isdn signaal 2 analoge signalen, de fax & modem nrs
het is normaal dat er maar 1 nummer op de factuur staat, dit is het hoofdnummer van de twin die een nummer is die uit de twin komt. zoals gezegd in een eerdere post kun je tot ik dacht maximaal 8 nummers gaan op een twin waarvan je dan moet kiezen welke op de analoge poorten gestoken worden. de rest blijft isdn en kun je aftakken met een centrale op de linker RJ45 poorten

Mod: Rood is voor mods only ;)
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Astralon schreef:Je hebt drie fysieke lijnen (koperparen) voor de 3 ISDN's/NT1's.
Op elk van deze lijnen kan je ADSL activeren mits installatie van een splitter.
De nieuwe NT1's en NT1ab's hebben een ingebouwde splitter.
Op de NT1 kan je 2 ISDN toestellen in pluggen en 1 modem.
Op de NT1ab kan je 2 toestellen inpluggen (2 ISDN, 2 analoog of 1 ISDN en 1 analoog) en 1 modem.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
gert.jansen
Pro Member
Pro Member

gimic schreef:inderdaad, dit noemt men bij belgacom 'een aangekleefd nummer' da's een nummer die vroeger analoog was en nu bij het tiental gezet is. normaliter zou deze moeten binnen komen op de 3 NT1's of heeft belgacom u een nt1 laten bij zetten(30euro in de pocket) om dat 1ne nummer aan te kleven (welke centrale heb je? bgc of ander merk?)
gimic schreef:volgens uw belgacom config zou je moeten 6 simultane gesprekken kunnen voeren
Dat aangekleefd nr hebben ze waarschijnlijk idd bij op de bestaande NT1s gezet, want we hebben er 3 - voor 6 simultane gesprekken.
gimic schreef:belgacom komt binnen met één paar dit is idsn ( eigenlijk Y-bus, maar doet er niet toe) , daar zetten ze een NT ab op die de terminator is, deze maakt van het isdn signaal 2 analoge signalen, de fax & modem nrs
het is normaal dat er maar 1 nummer op de factuur staat, dit is het hoofdnummer van de twin die een nummer is die uit de twin komt. zoals gezegd in een eerdere post kun je tot ik dacht maximaal 8 nummers gaan op een twin waarvan je dan moet kiezen welke op de analoge poorten gestoken worden. de rest blijft isdn en kun je aftakken met een centrale op de linker RJ45 poorten
OK, dat klinkt duidelijk. Met de ISDN mogelijkheid doen we verder niks, het enige wat er gebruikt wordt zijn de 2 analoge nrs.
seagull schreef:De nieuwe NT1's en NT1ab's hebben een ingebouwde splitter.
Op de NT1 kan je 2 ISDN toestellen in pluggen en 1 modem.
Op de NT1ab kan je 2 toestellen inpluggen (2 ISDN, 2 analoog of 1 ISDN en 1 analoog) en 1 modem.
De enige nieuwe die we hebben is de 3e NT1, maar die hangt bij de telefooncentrale en niet waar de lijnen binnenkomen, de andere 2, en de NT1ab zijn minstens 8 jaar oud.

--

Iedereen bedankt voor de antwoorden, dit heeft me erg geholpen om heel de infrastructuur hier te begrijpen. Op 1 kabeltje na weet ik nu van elke kabel waar hij vandaan komt, waar hij naartoe loopt en waar hij voor dient.

Het uiteindelijke doel, dat 2e ADSL signaal op het ISDN gebeuren, daarvoor leek het interessanter om er de analoge lijn voor te gebruiken die hier al minstens 1.5 jaar ongebruikt ligt, zonder dat iemand er erg in had.

--

Jammer genoeg blijken we erg ver van de centrale te zitten (> 4km), en blijft er van een ADSL signaal hier niks meer over te schieten, en mag ik dus blij zijn als we er nog 2 of 3 mbit van over houden. :cry:
So far dus voor een snelle(re) xDSL verbinding.

Toch verrassend zo midden op een industrieterrein ... :|
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

wij hebben vroeger thuis twee adsl lijnen gehad.

eentje op voor mij en een tweede adsl lijn voor mijn pa zijn werk.
het is perfect mogelijk
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”