Proximus misbruikte machtspositie
HLN update Het Auditoraat van de Raad voor de Mededinging bevestigt dat Proximus van 2000 tot 2005 zijn machtspositie misbruikt heeft. Het is nu aan de Raad voor de Mededinging om op basis van het rapport van het Auditoraat te beslissen of er inderdaad sprake is van misbruik van machtspositie.
Klacht Base
Het onderzoek kwam er na een klacht van concurrent Base. Die zei dat hij werd uitgesloten uit de markt voor mobiele telefoniediensten aan professionele gebruikers door de gsm-poot van Belgacom. Naar aanleiding van de klacht was er onder meer een huiszoeking in de lokalen van Proximus.
Misbruik bevestigd
In zijn verslag stelt het Auditoraat dat de Belgacom-dochter inderdaad misbruik van machtspositie heeft begaan. Zo zou ze onder meer excessieve verkoopprijzen hebben opgelegd aan andere operatoren voor de dienst van Belgacom Mobile die erin bestaat mobiele gesprekken op haar eigen netwerk te beëindigen. Deze tarieven zouden bovendien discriminerend zijn geweest: Belgacom Mobile zou aan derde operatoren die haar vragen mobiele gesprekken op haar netwerk te beëindigen, andere voorwaarden hebben opgelegd dan die waaraan ze die dienst aan zichzelf verschaft.
"Wurgprijzen"
Andere inbreuken die in het verslag zijn opgenomen zijn: getrouwheidskortingen toegekend aan haar professionele gebruikers zonder economische verantwoording en het toepassen van "wurgprijzen". Dat betekent dat Proximus het zijn concurrenten op de professionele markt tot 2006 erg moeilijk maakte door bijzonder lage tarieven te hanteren voor zijn eigen klanten en tegelijk hoge tarieven te vragen aan andere telecombedrijven voor toegang tot zijn net, zo luidt het op de website van De Tijd. Volgens de krant zal de Raad voor de Mededinging de zaak onmiddellijk in behandeling nemen en pogen binnen de zes maanden tot een uitspraak te komen. (belga/vsv)
23/04/08 14u34
Proximus misbruikte machtspositie.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
In het beste geval 3 jaar na datum (eigenlijk
... wat een snelle rechtsgang hebben we hier toch
Waarschijnlijk komt men tot dezelfde conclusie voor BGC en TN internet in 2020


Waarschijnlijk komt men tot dezelfde conclusie voor BGC en TN internet in 2020

Het is inderdaad wel zo dat Proximus veel nieuwe klanten heeft gewonnen en behouden doordat de 'interconnectiekosten' naar andere operatoren zeer hoog waren en dus de meeste nieuwe en bestaande klanten kozen voor de grootste operator: Proximus.
Maar goed je moet dat niet overschatten natuurlijk, het ging maar over een marginaal aantal concurrenten.
Het ziet er inderdaad naar uit dat het belgacom maand aan het worden is, nu misschien nog het goede nieuws?
Maar goed je moet dat niet overschatten natuurlijk, het ging maar over een marginaal aantal concurrenten.
Het ziet er inderdaad naar uit dat het belgacom maand aan het worden is, nu misschien nog het goede nieuws?