ADSL (termen) voor beginners

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase.be crew kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase.be wordt hier gepost.
Plaats reactie
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb zitten denken of het geen goed idee zou zijn om bij de tutarials of ergens centraal in het internet gedeelte een sticky te plaatsen die beginners wat inzicht geeft over hoe een internet-verbinding in zijn werk gaat.

Vaak horen ze termen als BRUO,BROBA,Turboline, overhead, ATM, pppoa/pppoe, encapsulation, MTU, ping, annex A/B/M, .... en kunnen er zich niets bij voorstellen. Enkele van deze zaken zijn daardoor trouwens ook al zo vaak uitgelegd geweest, door een constante influx van nieuwe UB'ers.

Eventueel zouden we er een soort UB-wiki project van kunnen maken, er is hier in ieder geval genoeg expertise verzamelt, en het spaart onze mods weer serieus wat moeite uit. Behalve dan (zoals bij elk wiki project) om het een beetje in de gaten te houden, te modereren dus en af en toe is een knoop door te hakken.

Een paar suggesties die ik zou kunnen maken:
- verschillende pagina's : begrippen, internet voor beginners, gevorderden, experten
- een sub-forum waar de users/aangeduide experten eerst samen aan een draft werken/discussieren, eenmaal men het over iets eens is kan een mod dit dan naar de definitieve tutorial verplaatsen

Om duidelijk te zijn, ik stel niet voor om een wiki te maken he, gewoon een soort informatieve tutorial.

Wel, flame on :)
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Enkele termen die ik denk die zouden mogen opgenomen, verklaard worden:

ISP-netwerken
- het verschil tussen Turboline - BROBA- BRUO
- local loop
- pppoa/pppoe en encapsulation -> wat is het (verschil)? en Welke gaat op welk netwerk/provider
- Annex A/B/M

Verschil tussen (kilo)bits en (kilo)bytes, voor echte beginners dan. Ik vermoed dat leken wel is verward kunnen zijn als ze bij reclame voor een ISP iets in kilobits zien staan en dan op hun ispmonitor, torrent programma, etc kilobytes zien.

Waarom men niet de volledige snelheid krijgt die geadverteerd is:
-> ISPs verzekeren u niet die snelheden, dit zijn maxima, inclusief overhead
- wat is overhead (atm,ppp,...)
- enkele zaken die snelheid kunnen beinvloeden (afstand, bekabeling,..)

- Ping: wat is het? Belang? Hoe te weten komen?
- MTU
- VOIP: wat is het? Hoe werkt het/hoe toepassen?

...
ruben
Pro Member
Pro Member

Goed idee, count me in :)

Nog een paar tips :

-sip spoofing (betere vorm van dhcp spoof / bridged mode)

-tutorial die alle aspecten behandeld zodat de binnenbekabeling inorde is, denk aan splitters nakijken, modem zo dicht mogelijk bij het isra punt en pas vanaf daar netwerkbekabeling,...

-een knowledge base welke instellingen met welke providers (het beste) werken, kijk bv naar het grote cityconnect topic daar gaat het enkel maar over modems en de instellingen momenteel

-full rate vs 'gewone' splitters en de gebruikerservaringen

-voor de beginners : 'hoe benader ik mijn ethernetmodem' en 'hoe lees ik mijn lijngegevens uit'

-portforwarding kort uitgelegd (incl beetje nat) en dan verder gelinkt naar portforwarding.com

-het belang en het gebruik van QoS

-beveiliging van een wifi netwerk (in de mate v/h mogelijke, het blijft onveilig)

-kleine tutorial over firmware upgrade van modems

-hoe de snelheid van je wan verbinding (betrouwbaar) te testen : kleine uitleg over protocollen en overhead, routing, verschillende locaties, tijdstip van de dag en alles wat van invloed kan zijn

-... dit is wat me nu momenteel te binnen schoot misschien dat later nog meer volgt.
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

ruben schreef:-een knowledge base
Daar zijn we idd mee bezig, binnenkort hopelijk meer nieuws daarover.
Draco888 schreef:Om duidelijk te zijn, ik stel niet voor om een wiki te maken he, gewoon een soort informatieve tutorial.
Tutorials kunnen binnen een wiki opgezet worden eh :wink:

Heb zelf wel een onderdeeltje terminologie staan in mijn wiki, maar in mijn ééntje gaat het natuurlijk veel minder snel vooruit.
Heb er bovenaan wel wat verwijzingen bijgezet waar en hoe ge uw beschrijvingen zou kunnen vinden.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

zijn een aantal van die termen al te vinden op wikipedia? dan kan een eenvoudige link ernaar al voldoende zijn.
Please help, looking for a way to get rich and fast
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Goed om te horen Robbe, een dergelijk initiatief zou UB echt verankeren als DE referentie in Vlaanderen als het om Internet/Netwerken gaat.

En over die wiki, ik wist niet zeker of de wiki-software/formaat gratis was of betalend, en ik wil ulle niet op kosten jagen he ;)

Een UB-Wiki zou fantastisch zijn he, knowledgebase en tutorials in 1.
En dan komt de last ook niet helemaal bij jullie te liggen.

@Bungaman: veel/alles is inderdaad te vinden op wiki, of op het net. Maar vaak in het engels en/of technisch uitgelegd. Dat help noobkes niet echt he.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Dat vind ik een heel goed idee.
Uloga
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer