Internet voor meerdere gebruikers

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
SCIFOFLUX
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jul 2013, 10:12
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Hey,

Ik ben niet zo thuis in de formules van telenet. Ik ben bezig met 3 gebouwen het netwerk te upgraden, waar meerdere gebruikers op het internet zitten. Ik heb voor 2 gebouwen fibernet (welke juist weet ik niet, kan ook niet zien op het factuur). Betaal er 47.16 euro voor. Met vrij downloaden met volgende limieten: 316.99GB rode uren en 1424.61GB groene uren.

Bij het andere gebouw heb ik fibernet XL waar ik 67.81 euro voor betaal en met volgende limieten: 307.93GB groene uren en 1400.32GB rode uren.
Nu is het probleem hier dat er halverwege de maand deze limiet wordt bereikt en er op smallband gaat. Met 10 gebruikers (studenten) op smallband geeft dit problemen.

Daarom wil ik voor de fibernet XL al zeker aanraden om over te stappen naar Business internet 120 voor 56.72 euro per maand met BTW. Dit is toch mogelijk om als particulier te nemen? Dan heb ik een vaste limiet van 2tb. Dit zou wel moeten volstaan. En heeft hij denk ik snelheidswinst plus 11 euro goedkoper.

Bij de 2 andere gebouwen weet ik niet zeker of hij aan de limieten komt. Maar is er een voordeligere tarief? Alles wat ik zoek bij telenet is duurder. Ik zou dan ook gaan voor Business internet 120, maar dit is 10 euro duurder, lijkt me nogal gek om te veranderen indien dit nog voldoet. Bij één van deze gebouwen zit ik wel nog met een oude modem. Kan ik deze gratis vervangen naar een nieuwe zonder dat een technieker langs komt? Dus dat ik hem zelf binnenbreng in telenet center en nieuwe krijg en plaats?

Er moet geen vaste telefoon erbij of TV. Dus enkel internet. Indien er een voordeligere tarief is met TV of telefoon erbij mag dit steeds. Maar deze zal niet gebruikt worden. Het is puur internet. Tv wordt gedaan met de kabel en geen digicorder of dergelijke.

Alvast bedankt! :beerchug:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je kan business formules krijgen als gewone particulier.

Modems worden door TN automatisch vervangen indien deze niet moesten voldoen voor je abonnement.

Of je aan je limieten komt kan je perfect zien op Mijn Telenet.

Alle overige info staat trouwens duidelijk op www.telenet.be
Gebruikersavatar
foxhound
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2009, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

Heb zelf hier thuis ook een business abonnement van Telenet.

Je kan eens rondgaan bij het gebouw waar ze het limiet momenteel niet volledig opgebruiken en rondvragen.
Misschien dat ze hun aan het inhouden zijn zodat ze nie op smallband terecht komen. Als je ze dan voor 10€/maand een heel eind verder kan helpen maak je zeker iemand blij.
Afbeelding
SCIFOFLUX
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jul 2013, 10:12
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

r2504 schreef:Je kan business formules krijgen als gewone particulier.

Modems worden door TN automatisch vervangen indien deze niet moesten voldoen voor je abonnement.

Of je aan je limieten komt kan je perfect zien op Mijn Telenet.

Alle overige info staat trouwens duidelijk op http://www.telenet.be
Kan ik ook terug kijken? Want tijdens het academiejaar wordt er druk op het internet gewerkt. Vermits ze vandaag pas bezig zijn kan ik niet zo goed een beeld scheppen. Mocht ik nu het verbruik kunne. Zien van juni, mei ... Dan zou ik perfect kunnen inschatten waar nodig.

Ik zou ook met de personen moeten praten. Maar als ik al zie dat ze erover gaan zonder bevraging is het al duidelijk.
Ik kan perfect kijken wat hun huidig verbruik is. Heb het opgeschreven en kijk morgen nog eens of er veel is bijgekomen en dan zo kijken.

Dus ik kan de modem niet zelf veranderen? Telenet moet mij hiervoor contacteren en dan pas gebeurd er een verandering? Dit is niet zoals bij belgacom.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Out-of-the-box gedachte: meerdere gebruikers/studenten(koten) => stad > waarschijnlijk goede VDSL beschikbaar.

Als er VDSL ligt (<400m ROP) dan kan je Belgacom start + unlimited volume pack overwegen => 33 euro per maand. In combinatie met een routertje dat de bandbreedte voor elk beperkt tot 10/15Mbps max, daarmee zorg je dat iedereen perfect nog kan youtube/netflix kan gebruiken, maar ontmoedigt het downloaden om te downloaden doordat dat toch gewoon lang/te lang duurt.

2TB is veel, maar nu ook niet enorm veel. Met 10 studenten is dat 200GB/student, sommigen zullen dat nooit halen, maar sommigen doen waarschijnlijk af en toe mss meer. En het totale verbruik zal alleen maar toenemen. Als ze halverwege de maand al op smallband zitten doen ze minstens 2x307.93GB =600GB en daarvan zal niet alles in de rode uren gebeurd zijn dus is dat zeker 600GB+

En bij Belgacom kan je gewoon je verbruik van de afgelopen 3 maanden zien.

Maar alles staat en valt hier natuurlijk bij het beschikbaar zijn van goede VDSL2.


(eventueel zou je twee VDSL2 lijnen kunnen gebruiken als dat kan en de verschillende gebruikers ertussen load balancen. Dan heb je 60-140Mbps downstream. )
SCIFOFLUX
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jul 2013, 10:12
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

AndRo555 schreef:Out-of-the-box gedachte: meerdere gebruikers/studenten(koten) => stad > waarschijnlijk goede VDSL beschikbaar.

Als er VDSL ligt (<400m ROP) dan kan je Belgacom start + unlimited volume pack overwegen => 33 euro per maand. In combinatie met een routertje dat de bandbreedte voor elk beperkt tot 10/15Mbps max, daarmee zorg je dat iedereen perfect nog kan youtube/netflix kan gebruiken, maar ontmoedigt het downloaden om te downloaden doordat dat toch gewoon lang/te lang duurt.

2TB is veel, maar nu ook niet enorm veel. Met 10 studenten is dat 200GB/student, sommigen zullen dat nooit halen, maar sommigen doen waarschijnlijk af en toe mss meer. En het totale verbruik zal alleen maar toenemen. Als ze halverwege de maand al op smallband zitten doen ze minstens 2x307.93GB =600GB en daarvan zal niet alles in de rode uren gebeurd zijn dus is dat zeker 600GB+

En bij Belgacom kan je gewoon je verbruik van de afgelopen 3 maanden zien.

Maar alles staat en valt hier natuurlijk bij het beschikbaar zijn van goede VDSL2.


(eventueel zou je twee VDSL2 lijnen kunnen gebruiken als dat kan en de verschillende gebruikers ertussen load balancen. Dan heb je 60-140Mbps downstream. )
Is mijn tweede advies dat ik hem geef. Via www.belgacom.be/internetsnelheid kon ik zien wat de lijn is. Die bedroeg 70/6. Wat dus hoogste profiel is en ook interessant is.
Echter wil ik wel per gebruiker een limiet opstellen alleen lukt dit niet met "simpelere" routers. De gebouwen hebben al reeds hun netwerk en om direct af te komen met grote kosten weet ik nu al dat dit waarschijnlijk op een nee bots.

Of bestaan er "goedkopere" router die load balancing kunnen doen en nog eens per gebruiker een limiet opstellen van hoeveel ze mogen verbruiken?
Indien ja welke?
BTW, ben student derde jaar informatica dus netwerken en subnetting etc... is geen chinees voor me.
Maar ik denk dat we dan direct naar zo'n router gaan: http://network-guarantee.co.uk/network/ ... hdsl-v3k9/

Mogelijk 1 telenet:
Zou ik een router moeten hebben die per mac adres een hoeveelheid data kan toekennen. Indien erover dat die bewust persoon op smallband terecht komt. Dan is enkel die persoon gestraft en kan de rest gewoon verder doen.

Mogelijk 2 belgacom:
Zoals jij aan haalde met load balacing.

Welke router is de goedkoopste en kan ik gebruiken? Zo'n ervaring heb ik nog niet... :(
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 24 keer

hallo,

bitske overdreven om naar een 2800 reeks te gaan van cisco,
eerste gedachten hier, ne draytek 2960, dual wan, en profielen te stellen voor snelheid en andere dingen.
retail prijs : 500 €
http://www.draytek.be/producten/breedba ... 960-serie/
perfect te gebruiken met 2 internet providers. eventueel ne 3 de backup van 3g/4g via usb dongle.

of als ge eens leuk zot wilt doen : mikrotik CCR1009-8G-15.
http://routerboard.com/CCR1009-8G-1S
b.
Laatst gewijzigd door Benbits 15 sep 2014, 23:56, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gewoon een Routerboard... veel goedkoper, meer mogelijkheden.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Die MikroTik dingen zijn ideaal voor wat je daar wilt doen en niet echt duur.

En met 70/6 heb je geen tweede lijn nodig daar, alleen een deftige QoS die iedereen max 70/#users (=7Mbps hier) geeft in een worst-case scenario (iedereen vraagt het maximale tegelijk) en een stuk meer wanneer er minder gevraagd wordt.


En wat zijn "kosten" wanneer je 35 euro per maand bespaart... dat is 420 euro per jaar.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

SCIFOFLUX schreef:Er moet geen vaste telefoon erbij of TV. Dus enkel internet. Indien er een voordeligere tarief is met TV of telefoon erbij mag dit steeds. Maar deze zal niet gebruikt worden. Het is puur internet. Tv wordt gedaan met de kabel en geen digicorder of dergelijke.
Of je nu een digicorder gebruikt, of gewoon analoog kijkt, maakt niets uit: van zodra je TV hebt, moet je voor TV betalen.
Je hebt dus internet + TV nodig. Dan is het wellicht voordeliger om een pack te nemen (incl telefoon).

Tenzij je op dit ogenblik niet betaalt voor TV, maar het signaal (nog) niet geblokkeerd werd (in dat geval ben je dus "zwartkijker") ??
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
SCIFOFLUX
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jul 2013, 10:12
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

philippe_d schreef:
SCIFOFLUX schreef:Er moet geen vaste telefoon erbij of TV. Dus enkel internet. Indien er een voordeligere tarief is met TV of telefoon erbij mag dit steeds. Maar deze zal niet gebruikt worden. Het is puur internet. Tv wordt gedaan met de kabel en geen digicorder of dergelijke.
Of je nu een digicorder gebruikt, of gewoon analoog kijkt, maakt niets uit: van zodra je TV hebt, moet je voor TV betalen.
Je hebt dus internet + TV nodig. Dan is het wellicht voordeliger om een pack te nemen (incl telefoon).

Tenzij je op dit ogenblik niet betaalt voor TV, maar het signaal (nog) niet geblokkeerd werd (in dat geval ben je dus "zwartkijker") ??
Hij betaalt nog steeds voor de kabel iedere jaar met auteursrechten erin etc... Dus ik denk dat inorde is.
Maar ik weet dat als je nu verandert dat de kabelkost iedere maand moet betaald worden. Na wat rekenwerk zou ik opteren voor de FLUO home formule. 2tb limiet en de kabel erin. Echter zit hierin telefoon en deze zou eruit moeten. Ik kan eens bellen voor informatie te vragen en wat de prijs is zonder telefoon. Want bij nog vragen op de pagina zeggen ze dat je zelf u formule kunt samenstellen.
r2504 schreef:Gewoon een Routerboard... veel goedkoper, meer mogelijkheden.
Voor de routerboard zit er wil iets in. Kan ik gewoon het subnet(192.168.0.1/24) van de studenten gebruiken en zeggen dat ze maximaal 7Mbps mogen verstoken per IP. Dit is denk wel ruim voldoende voor Youtube, http verkeer etc... . Torrents moeten ze maar thuis downloaden en die meebrengen op ne stick om te bekijken. Of ze kopen een NAS thuis waar ze perfect kunnen schedulen hun downloads.

Mijn oog is gevallen op deze router http://routerboard.com/RB2011UiAS-IN , maar wat is het grote verschil tussen dit model? http://routerboard.com/RB2011iL-RM is deze laatste ook even goed voor mijn doeleinde.

Voor te configureren lijkt het me niet zo moeilijk is een mooi GUI bij heb ik gezien dus is nog simpel.


Belgacom is ook een optie. Zou ik zonder QoS geen geklaag van de studenten krijgen? Dus gewoon B-box3 installeren en daar alles op aansluiten. Ook heb ik bang dat het DLM laat in actie komt waardoor de gebruikers op 30/6 staan. Wat voor 10 studenten op 30/6 wel een hel is als je van telenet komt. Ik heb al nagekeken dat hij 30/6 perfect haalt, hij kan zelf 70/6 halen. Voordeel daar: onbeperkt volume en de kotbaas zal nooit telefoon krijgen van dat hij over de limiet is gegaan.
Laatst gewijzigd door SCIFOFLUX 16 sep 2014, 11:29, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

SCIFOFLUX schreef:Echter zit hierin telefoon en deze zou eruit moeten. Ik kan eens bellen voor informatie te vragen en wat de prijs is zonder telefoon.
TN focused volledig op triple-play... als je de telefoon er gaat uithalen kan het best zijn dat je meer zal betalen !
SCIFOFLUX schreef:Mijn oog is gevallen op deze router http://routerboard.com/RB2011UiAS-IN , maar wat is het grote verschil tussen dit model? http://routerboard.com/RB2011iL-RM is deze laatste ook even goed voor mijn doeleinde.
Je hebt de specs van beide... leg ze dus naast elkaar (het eerste wat ik al zie is het geheugen en wireless). Besef wel dat dit eigenlijk twee switchen in elkaar zijn met elks 5 poorten... geen idee hoeveel je er nodig hebt, maar persoonlijk zou ik niet voor deze modellen gaan (
SCIFOFLUX schreef:Voor te configureren lijkt het me niet zo moeilijk is een mooi GUI bij heb ik gezien dus is nog simpel.
Vergis je daar niet in... afhankelijk van wat je wil is het niet zo eenvoudig.

Maar dit doet misschien al wat je zoekt... http://www.uebi.net/howtos/volumelimit.htm
SCIFOFLUX
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jul 2013, 10:12
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

r2504 schreef: Je hebt de specs van beide... leg ze dus naast elkaar (het eerste wat ik al zie is het geheugen en wireless). Besef wel dat dit eigenlijk twee switchen in elkaar zijn met elks 5 poorten... geen idee hoeveel je er nodig hebt, maar persoonlijk zou ik niet voor deze modellen gaan
Zo'n model zou dan al volstaan voor mijn noden: http://routerboard.com/RB750GL
r2504 schreef: Vergis je daar niet in... afhankelijk van wat je wil is het niet zo eenvoudig.

Maar dit doet misschien al wat je zoekt... http://www.uebi.net/howtos/volumelimit.htm
Heb dit al gevonden is vrij easy en doet wat moet. Ik zou de telenet/belgacom router laten staan. Dan de routerboard. Deze een vaste ip instellen binnen de range van de telenet/belgacom router. Dan andere subnet nemen voor de studenten erachter bv: 192.168.2.1/24 en dan zoals in youtube filmpje instellen dat dit subnet bv. max 7Mbps mag halen per IP. Of is het iets te kort door de bocht.

Ik weet het zal probleem nog niet oplossen van teveel data verbruik. Maar het ontmoedigt toch al gebruik van torrent vermits ze max 7Mbps kunnen halen t.o.v. 120Mbps of 60 Mbps in de rustige uren.

Belgacom zou ik kunnen nemen voor deze set-up maar heb grote schrik dat ik eerst twee maanden op 30/6 terecht kom en dan pas op 50/6 en 70/6. Mocht ik nu weten dat het maar een week duurt voor ik op het hoogste ben dan is dit geen probleem.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

SCIFOFLUX schreef:Zo'n model zou dan al volstaan voor mijn noden: http://routerboard.com/RB750GL
In je initiele post spreek je over 10 gebruikers... lijkt me dat je er dan niet komt met slechts 5 poorten (al weet ik niet wat je vandaag allemaal aan switches hebt staan).
SCIFOFLUX schreef:Ik zou de telenet/belgacom router laten staan. Dan de routerboard. Deze een vaste ip instellen binnen de range van de telenet/belgacom router. Dan andere subnet nemen voor de studenten erachter bv: 192.168.2.1/24 en dan zoals in youtube filmpje instellen dat dit subnet bv. max 7Mbps mag halen per IP. Of is het iets te kort door de bocht.
Ik vrees dat het wat kort door de bocht is... tenzij ik je verkeerd begrijp. Je bent beter dat je dit even in een schema zet.
SCIFOFLUX schreef:Ik weet het zal probleem nog niet oplossen van teveel data verbruik.
De link die ik je gegeven heb lost dit op... bv. snelheid omlaag bij te veel volume.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

SCIFOFLUX schreef:Belgacom zou ik kunnen nemen voor deze set-up maar heb grote schrik dat ik eerst twee maanden op 30/6 terecht kom en dan pas op 50/6 en 70/6. Mocht ik u weten dat het maar een week duurt voor ik op het hoogste ben dan is dit geen probleem.
Als je de Bbox3 niet uitschakelt vanaf de installatie, zit je 10 dagen later gegarandeerd op 70/6. Zo werkt DLM nu eenmaal.

Het is natuurlijk wél aan te raden om de overstap slim aan te pakken. Begin bijvoorbeeld met één gebouw eens op VDSL2 te zetten, laat het Telenet-abonnement nog even doorlopen en configureer op je gemak het routerboard.

Want uiteindelijk zal het datavolumeprobleem bij Telenet niet opgelost geraken...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Je hebt 70Mbit verkeer dat je moet routeren. De http://routerboard.com/RB2011UiAS-IN kan er gerust 150Mbit gemiddel routeren met enkele queue's. Zwaarde is niet nodig, stop zoveel mogelijk poorten in "dezelfde switch", deze kunnen namelijk wirespeed tussen 2 poorten halen, ga je van switch1 naar switch2 dan ga je over de CPU. Maar dan nog, dat valt goed mee, zeker als je alles limiteerd op 7Mbit :-)

Stappenplan RB (9 bruikbare poorten):
1) poorten 1 tot 5 stop je in één group en zet die op 100Mbit (switch1)
2) poorten 6 tot 9 stop je in een 2de group (switch2)
3) poort 10 stop je jouw belgacom modem (default configuratie)
4) Je maakt een 2de PPPoE sessie aan op de router over poort 10
5) Je maakt een NAT rule aan met out interface de PPPoE sessie
6) Je maakt een bridge over switch1 en switch2 met een DHCP server - range:192.168.2.2-200 bv (/24)
7) Je router geef je een vast ip 192.168.2.1
8) Nu maak je een PCQ queue aan waar je per IP connectie maximaal 7 mbit met 10 mbit burst hebt. Zelfs op een 50Mbit connectie is dit haalbaar. ( http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Qu ... Q_Examples )

Kostprijs een 150 tal euro in aankoop van stuff en maandelijks 46,20 euro 33 euro voor belgacom
Je kan ook de versie met wifi nemen, kost niet veel meer, en dan stop je de wlan ook in de bridge en heb je hier ook internet op. Uiteraard die wifi voor een groot gebouw zal niet genoeg zijn, maar mogelijk wel handig voor de benedenverdieping ofzo
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 16 sep 2014, 14:46, in totaal 1 gewijzigd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Wat 33 euro is als je met 70/3 genoeg neemt ipv 70/5. Upload beperken op 512kbps per gebruiker levert en 70/3 voldoet zeker.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@AndRo555: Had het "unlimited pack" nog niet gezien van belgacom, dusja, dat is dan goedkoper, die upload ga je niet merken. Weliswaar voor de upload een burst naar 1Mbit laten, anders schooldocumenten uploaden is geen plezier
SCIFOFLUX
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jul 2013, 10:12
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Tim.Bracquez schreef:Je hebt 70Mbit verkeer dat je moet routeren. De http://routerboard.com/RB2011UiAS-IN kan er gerust 150Mbit gemiddel routeren met enkele queue's. Zwaarde is niet nodig, stop zoveel mogelijk poorten in "dezelfde switch", deze kunnen namelijk wirespeed tussen 2 poorten halen, ga je van switch1 naar switch2 dan ga je over de CPU. Maar dan nog, dat valt goed mee, zeker als je alles limiteerd op 7Mbit :-)

Stappenplan RB (9 bruikbare poorten):
1) poorten 1 tot 5 stop je in één group en zet die op 100Mbit (switch1)
2) poorten 6 tot 9 stop je in een 2de group (switch2)
3) poort 10 stop je jouw belgacom modem (default configuratie)
4) Je maakt een 2de PPPoE sessie aan op de router over poort 10
5) Je maakt een NAT rule aan met out interface de PPPoE sessie
6) Je maakt een bridge over switch1 en switch2 met een DHCP server - range:192.168.2.2-200 bv (/24)
7) Je router geef je een vast ip 192.168.2.1
8) Nu maak je een PCQ queue aan waar je per IP connectie maximaal 7 mbit met 10 mbit burst hebt. Zelfs op een 50Mbit connectie is dit haalbaar. ( http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Qu ... Q_Examples )

Kostprijs een 150 euro in aankoop van stuff en maandelijks 46,20 euro voor belgacom
Je kan ook de versie met wifi nemen, kost niet veel meer, en dan stop je de wlan ook in de bridge en heb je hier ook internet op. Uiteraard die wifi voor een groot gebouw zal niet genoeg zijn, maar mogelijk wel handig voor de benedenverdieping ofzo
Ik bel straks eens. Want zie dat je verdeler bent van de routers.
Kan ik wat meer info inwinnen en beter uitlegen.
Normaal moet het configuren lukken, maar wil toch zekerheid en een back-up plan indien het niet lukt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@SCIFOFLUX: De configuratie als je interesse in die dingen hebt na wat zoeken valt wel mee. Heb al mooi een basis stappenplan gemaakt van het absolute minimum dat je nodig hebt. Uiteraard heb je van andere merken ook nog routers waarbij het kan, maar zelf ook MikroTik van omwille van alle mogelijkheden dat er zijn. Moest je toevallig nabij Ninove zijn mag je ook altijd eens langs komen en kunnen we het zelfs samen configureren... no problem.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Tim.Bracquez schreef:@AndRo555: Had het "unlimited pack" nog niet gezien van belgacom, dusja, dat is dan goedkoper, die upload ga je niet merken. Weliswaar voor de upload een burst naar 1Mbit laten, anders schooldocumenten uploaden is geen plezier
Het bestaat wel, maar wordt niet echt geadverteerd. En je hebt nog altijd een macro nodig die je een keer per jaar xxTB laat bijdraaien in gratis 20GB pakketjes.

En burst is inderdaad een goed idee, misschien ook zelf op de downlink, dan buffert YT en andere streaming diensten wat sneller, waar ze met 7Mbps meestal dik toekomen voor de rest van de stream.
Op 10 man zou je eigenlijk zelfs kunnne overboeken zonder problemen. 10 of 15Mbps gebruikt toch niet iedereen tegelijk ten volle, dus dan zit dat nog wel goed.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Even mijn slecht karakter laten werken: als ik het goed begrijp wil je de limiet van 7Mbps per IP doorvoeren. Ervan uitgaande dat er één netwerkpoort beschikbaar is in het kot, kan ik dan niet mijn router als switch gebruiken (inkomende poort naar LAN ipv WAN dus) en zo via die andere drie poorten een IP krijgen en op die manier drie keer de limiet van 7 Mbps krijgen? Over verschillende apparaten dan weliswaar.

Ik zou in ieder geval eerst een bepaalde limiet instellen per gebruiker (adhv MAC-adressen oid) en dan pas gaan limiteren. Als ze 70 Mbps gewoon zijn en je gaat dan direct per gebruiken limiteren op 7 Mbps.. Zou ook zonde zijn van de capaciteit dan niet volledig te gebruiken als er bv maar twee gebruikers actief zijn.

PS: toevallig niet in de buurt van Antwerpen-Middelheim? Situatie komt me verdacht bekend voor :D.
SCIFOFLUX
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jul 2013, 10:12
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

butskristof schreef:Even mijn slecht karakter laten werken: als ik het goed begrijp wil je de limiet van 7Mbps per IP doorvoeren. Ervan uitgaande dat er één netwerkpoort beschikbaar is in het kot, kan ik dan niet mijn router als switch gebruiken (inkomende poort naar LAN ipv WAN dus) en zo via die andere drie poorten een IP krijgen en op die manier drie keer de limiet van 7 Mbps krijgen? Over verschillende apparaten dan weliswaar.

Ik zou in ieder geval eerst een bepaalde limiet instellen per gebruiker (adhv MAC-adressen oid) en dan pas gaan limiteren. Als ze 70 Mbps gewoon zijn en je gaat dan direct per gebruiken limiteren op 7 Mbps.. Zou ook zonde zijn van de capaciteit dan niet volledig te gebruiken als er bv maar twee gebruikers actief zijn.

PS: toevallig niet in de buurt van Antwerpen-Middelheim? Situatie komt me verdacht bekend voor :D.
Is inderdaad in Antwerpen. Inderdaad, ik moet bij de studenten langs gaan en zeggen dat ze eventueel hun routers de kabel niet in de wan steken maar in de lan.

Ik ga per ip 10Mbps geven en bij belgacom. Hierdoor kunnen ze perfect YouTube gebruiken, stievie, Netflix vrijdag,...
Grote bestanden downloaden (torrents) moet men niet op zijn kot doen. Nu is de situatie zo dat er enkele studenten torrents zitten te downloaden, waardoor de meisjes amper kunnen surfen en werken voor school. Bedoel je bent op kot om te studeren. Gamen kan je nog perfect dat is meer Ping geralteerd. Ze hebben ook nog kabel tv.

Door de beperking weet ik zeker dat iedere gebruiken kan surfen tegelijk.

Dit lijkt me de beste oplossing. Echter moet ik nog overleggen met de eigenaar, die beslist. :-D

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

butskristof schreef:Ik zou in ieder geval eerst een bepaalde limiet instellen per gebruiker (adhv MAC-adressen oid) en dan pas gaan limiteren. Als ze 70 Mbps gewoon zijn en je gaat dan direct per gebruiken limiteren op 7 Mbps.. Zou ook zonde zijn van de capaciteit dan niet volledig te gebruiken als er bv maar twee gebruikers actief zijn.
Klopt, maar dan maak je het complexer. Ik zie dat hij de 70Mbit gaat verdelen door 10Mbit per gebruiker met eventueel een burst lijkt me dat goed. Hier op een 5/5 Mbit internet en youtube, stievie gaat er ook vlot op, geen enkel probleem... Dus als ze 10Mbit krijgen gaan ze nergens last van hebben.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Mja, ergens toch sneu. Als ik bv een image van Dreamspark of Linux moet downloaden voor school vind ik het toch handig dat deze ook op mijn kot tegen 7-8 MB/s binnenkomt en ik geen uur moet wachten voor ik aan de slag kan gaan. Je hebt natuurlijk wel gelijk dat iedereen sowieso een degelijke toegang moet hebben, maar om dan ineens alles te gaan beperken vind ik persoonlijk nogal spijtig aangezien er dan bv 10 Mbps ter beschikking wordt gesteld aan iemand die enkel het nieuws leest, en iemand die snel even een download wil binnenhalen ook maar 10 Mbps krijgt.

En een systeem à la Telenet met groene en rode uren, waar er 's nachts bv wel gebruik gemaakt kan worden van de volledige snelheid? Degenen die die torrents downloaden zullen die dan ook wel kunnen schedulen zodat deze 's nachts binnenkomen.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@butskristof: Op veel koten heb je gewoon maar 20GB limiet per maand.... (zonder gezever!) Je hebt een school met Gbit verbindingen.... Ook al je illegale troep gaat door de verbinding van de eigenaar, denk daar ook over na
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Ik vind dat de studenten die TS heeft niet te klagen hebben. Er zitten oh zo veel studenten met kotnet, dat 10/1Mbps levert met een 30GB limiet... Vergeet je dreamspark of linux download maat, als je nog even deftig wil kunnen surfer erna.

Als student wil je:
1. Stabiele connectie (lage ping)
2. Deftige snelheid (10Mbps is dat zeker)
3. Hoge of geen limiet

Daarbij is prijs een grote factor (kotnet of een commerciele connectie/#studenten) en snelheid is niet echt prioritair.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Zoals AndRo555 zegt lijkt me dat ook een "luxe" als ze geen limiet hebben tegen 10Mbit, geen zorgen of hoge kosten om volume bij te kopen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

10mbps is nog altijd sneller dan veel mensen in sommige landen kunnen vastkrijgen tout court. Als je daarbij geen of een hoge download limiet hebt kan het toch echt geen kwaad als alles wat trager gaat.

Het enige mogelijke probleem zie ik als er colleges zouden bestaan die live streamen zodat de studenten thuis kunnen volgen, of als er bepaalde internationale streams gevolgd moeten worden in functie van bepaalde lessen. Geen idee of dat bestaat, maar dat lijkt me de enige goeie reden momenteel om een hogere snelheid te vragen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Het enige mogelijke probleem zie ik als er colleges zouden bestaan die live streamen zodat de studenten thuis kunnen volgen, of als er bepaalde internationale streams gevolgd moeten worden in functie van bepaalde lessen.
Aan welke snelheid denk je dat men streamed... 1 a 2 Mbps is vaak al ruim voldoende... je kijkt geen HDTV hé (zelfs dat gaat perfect met 10 Mbps).
SCIFOFLUX
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jul 2013, 10:12
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Indien deze persoon hogere snelheid nodig heeft, kan hem steeds een hogere snelheid geven. Dus het is een flexibel systeem.
Alleen ga er veel werk in configureren erin. Maar lijkt me een enorme leerschool. :)
En ik kan dan nog niet zelf genieten van mijn werk... Want zit niet daar op kot.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

ITnetadmin schreef:Het enige mogelijke probleem zie ik als er colleges zouden bestaan die live streamen zodat de studenten thuis kunnen volgen, of als er bepaalde internationale streams gevolgd moeten worden in functie van bepaalde lessen. Geen idee of dat bestaat, maar dat lijkt me de enige goeie reden momenteel om een hogere snelheid te vragen.
Dan heb je als student denk ik de kans om dit in het school (gratis) te doen...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

En live streams zijn waarschijnlijk niet buiten de openingsuren van een ruimte/bibliotheek waar (ongelimiteerde) wifi aanwezig is.

Het enigste waarvoor meer als 10Mbps nog wel handig kan zijn is de burst die het begin van een streaming video (YT) heeft. Zeker in de hogere kwaliteit duur het bufferen in het begin al aanzienlijk langer met 1080p op 10Mbps dan dat er tijdelijk een stuk hogere snelheid zou zijn.
Maar dat zijn al details.


(en ik durf wedden dat de helft van de studenten het niet door gaan hebben als je de DL limiteert op 10Mbps, tenzij het kot vol ingenieurs/IT zit natuurlijk.)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

2mbps geeft toch serieuze bufferproblemen als men te zwaar streamt, wat wel ns gebeurt; maja, ik zei dat ook niet als een voorbeeld van een vaak voorkomend realistisch probleem, eender on aan te tonen dat 10mbps zeker geen probleem zou mogen vormen bij de overgrote meerderheid van de studenten.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

Scarlet ongelimiteerd @ 35€/maand geen optie (ongelimiteerd) ?
Op studentenkoten kom je nog veel routerboards tegen (soms met 1 of meerdere BGC lijnen).
Anders zijn er nog open source oplossingen voor content filtering.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@silencer: Bij belgacom kost dit maar 33 Euro :-)
SCIFOFLUX
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jul 2013, 10:12
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Hoe werkt die burst eigenlijk?
Ik weet die geeft meer download snelheid bij pieke. Maar als u client opstaat die verstuurt toch constant pakketen waardoor de lijn toch nooit idle is.
Of geeft die enkel ne burst indien je u max. snelheid opvraagt.
Hoeveel zou ik die durven zetten?
Dacht aan 20Mbps voor 5min. ofzo?

Heb nog niet goed gevonden hoe ik de PPPOE sessie kan opzetten bij de routerboard en hoe ik dan de NAT moet verzorgen?
Deze moet ik zelf nog instellen.
Heb nog net zitten bedenken heeft internet start geen limiet op 1 PPOE sessie? Deze wordt dan al gebruikt op de b-box3.

Dus opstelling zou zijn: B-box3 -> routerboard -> switch -> kot
192.168.1.1/24 -> 192.168.2.1/24 -> kot

Net even overal na gekeken hun limiet. Twee gebouwen hebben al 50 GB verstookt. en 1 gebouw 30GB. Rekening houdend dat het academiejaar voor hogeschool deze maandag begonnen is gaan ze toch moeten krabben op het einde van de maand.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

SCIFOFLUX schreef:Heb nog niet goed gevonden hoe ik de PPPOE sessie kan opzetten bij de routerboard
http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Interface/PPPoE
SCIFOFLUX schreef:en hoe ik dan de NAT moet verzorgen?
http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:IP/Firewall/NAT (meer specifiek NAT masquerading)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Burst is meestal iets in de aard van: als xx% van uw standaard 10Mbps is in gebruik (met xx als waarde 90% bv) en de vorige burst is xx seconden geleden (30 seconden bv). Meestal nog met een maximale duur van "burst", 10s bv.

Dus elke keer dat je een zware webpagina of een youtube link opent, zal de verbinding een stuk sneller dingen laden. (een 2MB wepagina laadt twee keer zo snel doordat het laden ervan tijdens een 20Mbps burst periode gebeurde. Idem met het bufferen in begin van een YT filmpje.

Zo biedt je snelheid zonder dat de verbing continu dichtgetrokken kan worden aan 20Mbps door torrents bv.

5min is imho veel te lang voor zoiets, de kans dat meerdere mensen hun "burst" gaat overlappen is te groot. Ik zou voor een 70/3 connectie met 10 gebruikers, 10Mbps als baseline nemen en burst 25-30Mbps nemen, met max duur 5 a 10 seconden, min 30 seconden uit elkaar.

(niet elke implementatie werkt zo, maar het is maar de gedachtengang erachter)
SCIFOFLUX
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jul 2013, 10:12
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Net eens gekeken naar de verschillend internet formules voor studenten zelf die ze kunnen aanvragen bij hun hogeschool/universiteit.

In Leuven kan je volgende formule kiezen:
Alleen: 10Mbps down, 1Mbps up 40GB limiet
Collectief: 30Mbps down, 3Mbps up (Dit moet je delen met meerdere) 40GB per gebruiker

bron: http://kotnet.telenet.be/

Dan vind ik de limiet die ik wil toepassen niet slecht. Ze kunnen zoveel data verstoken als ze willen. Alleen niet tegen de snelheid als thuis. Men kan niet alles hebben natuurlijk :)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”