FritzBox achter BBox2

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Bedankt: 118 keer

Bizar..

Ik heb firmware versie: 2.3.52.15.00

Wat ik wel (nog) niet gedaan heb, is een reset uitgevoerd (via dat gaatje in de modem onderaan)
Echter ik veronderstel dat deze reset hetzelfde is, als een reset naar fabrieksinstellingen via de modem webpagina.

Ik ga de firmware updaten naar jouw versie: 2.1.34.7.0
Via deze download

En dit voor Annex A (staat onderaan de modem vermeld op het label)
Model = Gigaset SX762 WLAN dsl

Edit: Dit is gelukt. Bedankt :-D

Wat doe ik nu ?

Mijn inlogsessie opbouwen op de Siemens en de PPOE sessie op de Belgacom uitschakelen (disconnect)

Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Bedankt: 118 keer

Ik krijg nog steeds geen telefonie signaal uit de Siemens...
Vervelend :|

Matb, hoe heb jij die VOIP instellingen in de Siemens ingesteld ?
Kun je me daar een screenshot van tonen ?

Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
matb
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 06 jul 2008, 19:57
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

http://img202.imageshack.us/img202/4759/voip.png

Mijn andere instellingen zijn allemaal standaard gebleven..
Heb je de bbox voip poort verandert naar bv. 5070?
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Bedankt: 118 keer

matb schreef:http://img202.imageshack.us/img202/4759/voip.png

Mijn andere instellingen zijn allemaal standaard gebleven..
Heb je de bbox voip poort verandert naar bv. 5070?
Nee, ik heb die poorten niet aangepast.
Ik zal ze eens verzetten. Momentje...
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

pas op, jullie slaan hier dingen door mekaar ....

1) als je de Siemens gebruikt achter de BBox2, maar met een iegen PPPoE sessie, dan moet je op de BBox2 niets wijzigen, en zeker geen poorten. De Siemens zal een extern IP krijgen, en staat totaal onafhankelijk van de BBox2

2) als je de Siemens in het netwerk van de BBOx2 gebruikt (met andere woorden: de Siemens krijgt een intern LAN adres van de BBox2, dan moet je inderdaad die poortconflicten vermijden.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Bedankt: 118 keer

Philippe,

Ik zal de Bbox2 nog eens resetten naar zijn fabrieksinstellingen en mijn ppoe sessie op de Siemens opnieuw opbouwen.
Toch krijg ik nog steeds geen telefonie signaal..

Het is om zot van te worden :roll:

Ben hier al meer dan 6u mee bezig vandaag...

Gent32m
Bijlagen
Internet Verbinding.jpg
(189.85 KiB) 12 keer gedownload
Internet.jpg
(136.92 KiB) 13 keer gedownload
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Bedankt: 118 keer

Eureka,

Het is me gelukt ! :-D

Ik heb alles gereset (zowel Bbox2 als Siemens)
En op basis van jullie schermen, mijn gegevens aangevuld.

Ik heb wel de Telefoon instellingen nog moeten aanpassen.
Dit is nummer veranderen naar WeePee account (ipv vaste lijn)

Nu moet ik nog de SIP Client aan de praat krijgen.
Zodat de telefoon boven ook gaat rinkelen.

't is alvast een moelijke bevalling geweest vandaag... :wink:

Edit: Ondertussen heb ik de SIP client ook aan de praat gekregen (IP adres van de TipTel stond niet meer goed)

Vermoedelijk heb ik zo zitten knoeien, doordat de firmware van Dommel nog op die Siemens stond. Ik heb die firmware wel opnieuw ingeladen, maar daarna niet de Siemens terug naar de fabrieksinstellingen gereset! Dat laatste doe je beter best (als je niet zoals ik een paar uur van je dag wilt verliezen)

Bedankt voor de assistentie !

Goei weekend aan iedereen.

Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

configuratie: FritzBox achter BBox2
er is een raar probleem opgedoken.... krijg soms de melding dat mensen hier niet binnen geraken (bezettoon), terwijl de telefoon wel degelijk ingehaakt is. ik moet dan een reset van de fritzbox doen, daarna loopt het weer goed........
nu heb ik de indruk dat het probleem veroorzaakt wordt op de momenten dat ik gebeld werd en ik tijdens dat gesprek een tweede oproep binnen krijg. dan onderbreekt hij precies de verbinding, en daarna heb je het probleem dat bezettoon constant klinkt? iemand enige idee wat dit probleem zou veroorzaken en evt. oplossen. het doorstreepte was een veronderstelling, maar dit lijkt zeker niet altijd het geval
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

@xenne
Ik zag dat er nog geen reactie kwam op jouw probleem (onbereikbaarheid voor binnenkomende telefoons).

* ik neem aan dat de FritzBox achter de BBox2 een eigen PPPoE verbinding maakt ?
* heb je die zo ingesteld dat hij automatisch een 24u-reconnect doet ? Indien niet, kan het wel gebeuren dat je een tijdje (kan 20 minuten zijn) niet bereikbaar bent na een IP wissel. Best dus een reconnect instellen op een tijdstip waarop je de minste last van hebt (vb 3 uur 's morgens)
* ik heb jaren deze opstelling gebruikt (FritzBox achter bbox2) zonder probleem, nu staat mijn FritzBox (7390) direct op de VDSL2 lijn. Ik kan jouw situatie niet (meer) nabootsen ...

Als het probleem echt niet opgelost geraakt, zou ik eens een complete factory reset doen (eventueel laatste nieuwe FW inspelen), en al je settings opnieuw (manueel) instellen.
Ik besef dat dit niet handig is, maar soms helpt het wel als je de oorzaak niet vindt van hardnekkige probleempjes :(.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

dank voor de reactie, philippe_d

de FritzBox maakt inderdaad een eigen PPPoE verbinding, en er staat een dagelijkse automatische disconnect ingestelt tussen 2-3 uur

ik moet wel zeggen dat dit geen hardnekkig probleem is, maar iets dat af en toe eens lijkt op te duiken.... krijg dan de melding dat lijn constant bezet is, na reset Fritzbox is het weer voor onbepaalde tijd okay....... maar ik zal één dezer dagen nog eens een complete factory reset doen, 't is een 7140 en daar is al jaren geen nieuwe firmware meer voor uitgekomen denk ik
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Drielander
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 apr 2011, 16:18
Locatie: Oostbelgie
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer

De thread is een beetje ouder, maar het onderwerp is heel actueel.

Sinds ik de BBox2 niet meer gebruik, verplaats ik ze van links naar rechts en vice versa. ;)

Dus hier is mijn suggestie over voor wat je een ongebruikte BBox2 ook kan gebruiken: een back-up systeem voor een Fritzbox 7390, 7360, 7340, ....., dat in het geval van falen van de Fritzbox zowel het internet en telefonie onmiddellijk kun overnemen.

Je kan ook gewoon het internet met de BBox2, maar iedereen die ooit heeft gewerkt met het comfort van een Fritz box zou niet meer zonder - de back-up FB kan inderdaad worden gebruikt voor VoIP-telefonie.

Oudere Fritz!boxen zijn altijd een beetje duurder, maar er zijn OEM-producten van AVM - hier heb ik het over Speedport W 701V, W 721V en W 503V. De "gefritzte" versies maken gebruik van de firmware van de AVM 7170 en 7270.

Ik heb om de testen een aantal SP gekocht, zij dan "gefritzt" en met de Speedbox W 701 mijn back-up systeem opgebouwd (zie foto). Is er een defect in mijn AVM 7570vDSL, zet ik de BBox2 en Speedbox 701 en steek alleen de blauwe DSL-kabel in het RJ-11-kontakt van de splitter.
Ik hoef niet meer, omdat de FB 7570vDSL direct verbonden is met de TF-2700, maar de RJ-11 aansluiting op de splitter heeft prioriteit, dus de BBox2 begint onmiddellijk met de sync. De Speedport 701 is volledig voorgeconfigureerd - wlan en telefonie (VoIP ook zoals bij mij) gaan direct aan de slag.

Afbeelding

Maar niet iedereen heeft zijn BBox2 door een Fritz!Box vervangen, gezien de internationale modellen vrij duur zijn.

Hier heb je met deze Speedport modellen een goedkope manier om de telefoon en internet comfortabel in gebruik te nemen.

Dit is de BBox2-configuratie in VDSL-modem-modus (DHCP en WLAN zijn "disabled") ....

Afbeelding

... en dit de Speedbox 701:

Afbeelding

Is ook beschikbaar in het Engels:

Afbeelding

Ik zal de komende dagen een aantal van mijn test-speedports in te koop zetten (natuurlijk houd ik er minstens een 701 en een 721 ;)) - die wil kan dan contact met mij opnemen.
Hardware: FRITZ!Box Fon WLAN 7360 International @ Fritz!OS 06.31 (111.06.31) / FRITZ!Box Fon WLAN 7340 International @ Fritz!OS 06.06 (99.06.06)
Provider: Proximus Internet Start (70Mbps/13Mbps)
Telefone: T-Concept CPA 710 + CM 700
DECT: 4x Speedphone 300 (T-Com aka AVM)
VoIP-Provider: Sipgate.de - sipgate plus + Euro-Flat
GSM: Samsung S2 @LineageOS 14.1 (7.1.2)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Drielander schreef:Is er een defect in mijn AVM 7570vDSL, zet ik de BBox2 en Speedbox 701 en steek alleen de blauwe DSL-kabel in het RJ-11-kontakt van de splitter.
Ik hoef niet meer, omdat de FB 7570vDSL direct verbonden is met de TF-2700, maar de RJ-11 aansluiting op de splitter heeft prioriteit, dus de BBox2 begint onmiddellijk met de sync.
Als ik het goed begrijp, dan
  1. is je VDSL FritzBox (7570) verbonden via de (blauwe) contacten in de NTP2007.
  2. is je BBox2 - tijdens backup - verbonden met de TF2007.
Dit kan normaal niet goed werken, gezien je dan 2 kabels hebt op één VDSL aansluiting (tenzij je 7570 op dat ogenblik uitgeschakeld is, maar dan heb je nog altijd een "stub" waardoor je op een repair profiel kan geraken).

Voor zover ik weet zit er geen schakeling in de TF2007 splitter, die ervoor zorgt dat het signaal naar de blauwe klemmen onderbroken wordt als er een RJ-11 stekker op aangesloten wordt ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Drielander
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 apr 2011, 16:18
Locatie: Oostbelgie
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer

Goedemorgen,
philippe_d schreef:Voor zover ik weet zit er geen schakeling in de TF2007 splitter, die ervoor zorgt dat het signaal naar de blauwe klemmen onderbroken wordt als er een RJ-11 stekker op aangesloten wordt ?
Het "schakeling" heb ik ook gezocht en niet gevonden. Misschien zit een kleine blauwe Belgacom-manneken in, die schakelt bij voorkeur over naar de BBox2 als beide tegelijkertijd worden aangesloten. ;)

Nee - serieus: Ik weet niet waardoor dit gebeurt maar het gebeurt.
Ik heb dit ontdekt bij toeval vorig jaar op een test, als ik vergeten heb de stekker van mijn 7390 uit te trekken, voordat ik de blauwe kabel de BBox2 instek. Onmiddellijk knippert op de FB het DSL-lampje en de BBox2 begint met de Sync. Probeer het zelf - het is waar, hoewel het altijd heet, parallelle ansluiting van twee modems voorkomt de verbinding.
philippe_d schreef: Als ik het goed begrijp, dan
  1. is je VDSL FritzBox (7570) verbonden via de (blauwe) contacten in de NTP2007.
  2. is je BBox2 - tijdens backup - verbonden met de TF2007.
Precies!
philippe_d schreef:Dit kan normaal niet goed werken, gezien je dan 2 kabels hebt op één VDSL aansluiting (tenzij je 7570 op dat ogenblik uitgeschakeld is, maar dan heb je nog altijd een "stub" waardoor je op een repair profiel kan geraken).
Mijn doel was alleen te tonen dat de overgang van main-systeem naar de back-up systeem is zeer snel - alleen de BBox2 bepaalt de tijd tot de verbinding staat.
In het echte leven blijft een defekte FB niet meer aangesloten, maar zal worden losgekoppeld en verwijderd/vervangen.

Maar tot het te vervangen door een gerepareerd/nieuwe FB werkt de backup systeem. :)

De backup idee "Fritz!Box + bbox2" is gewoon een variant - voor BBox2-user is het de mogelijkheid om met die gefritzte Speedport 701/721/503 een goedkoop maar comfortabele box te gebruken, die ook VoIP kan.
Hardware: FRITZ!Box Fon WLAN 7360 International @ Fritz!OS 06.31 (111.06.31) / FRITZ!Box Fon WLAN 7340 International @ Fritz!OS 06.06 (99.06.06)
Provider: Proximus Internet Start (70Mbps/13Mbps)
Telefone: T-Concept CPA 710 + CM 700
DECT: 4x Speedphone 300 (T-Com aka AVM)
VoIP-Provider: Sipgate.de - sipgate plus + Euro-Flat
GSM: Samsung S2 @LineageOS 14.1 (7.1.2)
Drielander
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 apr 2011, 16:18
Locatie: Oostbelgie
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer

Het is nu veel veranderd met mijn router-configuratie. ;)

Afbeelding

De FB 7570vDSL werd vervangen door een evenzo goede gefritze SP W 920V (de nieuwe eigenaar van het 7570vDSL zal blij zijn ;)) en kort nadat heb ik de SP W 701V vervangen door de SP W 900V.

De BBox2 boven de uiterst links naast de twee Speedport heeft zo verblind door haar "schoonheid" dat ik hem moest monteren onder het bureau. :D

Terwijl de inrichting van deze combinaties met de BBox2 heb ik gevonden dat LAN1 en LAN2 van de BBOx2 kunnen worden gebruikt om de volgende Speedport-Router te sturen.
Zou nu tegelijkertijd de Speedports worden aangesloten aan de BBox2, zou ik volledige redundantie hebben.

Daaruit zijn nog andere aspekten.
In een multi-verdiepingen tellend gebouw met alleen een router is heel vaak de draadloze kwaliteit niet voldoende. Repeater zou een oplossing zijn (misschien). Het kan ook anders:
Tussen de SP en BBox2 wordt LAN-kabel gebruikt (CAT 5 of 6) - LAN-kabel is veel minder gevoelig en kan langere afstanden overbruggen. De kabel tussen de TF2700 en BBox2 is veel gevoeliger voor storingen - de VDSL-modem (hier de BBox2 als Modem) zou altijd dicht bij de TF2700 moet worden gemonteerd.

Dus je zou een router met een korte LAN-kabel aan op de BBox2 (meestal in de kelder of begane grond) kunnen aansluiten - met een lang LAN-kabel aan op de 2e verdieping kan ik een tweede router installeren. Toch heb ik twee netwerken die autonoom werken - ik werk op elke verdieping met de WLAN-router die het dichtst bij me staat.

Tot zover de theorie - het volgt de praktijk. ;)
In de eerste proef had ik geen moeite via een LAN-kabel over te schakelen van router 1 naar router 2 - er was er geen wederzijdse beïnvloeding.

Zoals ik hier zit in het oude stenen huis met de dikke muren, heeft de WLAN-prestatie na slechts 2 kamers (= 10m) ca 40% - ik zal het proberen om dit te verbeteren.

Ware kabel is nog steeds de beste "vervoerder"! :)

Dus het betaalt goed oudere routers te observeren, zoals de goedkope Speedports. ;)
Hardware: FRITZ!Box Fon WLAN 7360 International @ Fritz!OS 06.31 (111.06.31) / FRITZ!Box Fon WLAN 7340 International @ Fritz!OS 06.06 (99.06.06)
Provider: Proximus Internet Start (70Mbps/13Mbps)
Telefone: T-Concept CPA 710 + CM 700
DECT: 4x Speedphone 300 (T-Com aka AVM)
VoIP-Provider: Sipgate.de - sipgate plus + Euro-Flat
GSM: Samsung S2 @LineageOS 14.1 (7.1.2)
snakeboots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 dec 2006, 15:45
Locatie: Vottem
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Dag allemaal,

Ik heb gemerkt dat als ik mijn fritzbox reboot hij echt geen PPPOE verbinding meer wil maken. Ook als ik in de instellingen ga en gewoon op connect druk nog niet, ook in de logs zie ik gewoon niets, juist of hij niet op de knoppen reageert. Als ik dan mijn login en passwoord opnieuw ingeef doet hij ook niets, maar verander ik mijn login en zet ik er ipv @SKYNET -> @SKYNET.be achter dan doet hij het wel.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Heb de laatste firmware op de fritzbox staan maar hij had dat voor die vectoring firmware ook al.


B-box2 blijft dus wel de synchro behouden. Ik heb het zelfde probleem als ik soms ook op de reconnect knop druk in de fritboz, dan heb ik af en toe het zelfde probleem.

Bedankt voor jullie reacties.
Bijlagen
fritzbox.jpg
Afbeelding
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vraagje: heeft het al gewerkt ? of ben je met een nieuwe setup bezig ?
Mijn FB connecteert ook niet direct. Ik krijg de eerste minuten foutmeldingen en dan lukt het plots wel.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
snakeboots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 dec 2006, 15:45
Locatie: Vottem
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Vroeger werkte het perfect, maar toen gebruikte ik de fritzbox dadelijk als modem. Nu met die vectoring heb ik dus mijn b-box2 in bridge gezet en heb geen nieuwe setup geprobeerd. Zelfs met een reconnect doet hij niets, juist geprobeerd, en reboot fritzbox helpt ook niet. Enige wat helpt is gewoon mijn username veranderen.
Afbeelding
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

"Bbox-2 in bridge gezet" schrijf je. Je moet op de Bbox niets veranderen. Alleen alles loskoppelen behalve de Fritzbox zijn port1.
Welke type Fritzbox is het ? Heb je Belgacom ingesteld als "Internet Service Provider" ?
Ik krijg altijd de eerste minuten foutmeldingen in de "Event Log". Dan connecteert hij toch.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
snakeboots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 dec 2006, 15:45
Locatie: Vottem
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Mijn fritzbox is de 7390.

Heb Belgacom als service provider gezet.

Voor mijn b-box2 heb ik het volgende gedaan:

Connect to your BBox-2 through your browser.
Go to Advanced Settings and then select Network Interfaces
Select Wan PPPoE, then Disable, and then OK
Then, Settings > Underlying Connection, select Lan Bridge
Afbeelding
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja dat is goed. Ik heb hieronder nog de instellingen van de Lan-bridge toegevoegd.
Voot 't gemak heb ik de Bbox een ander adres gegeven: 192.168.0.5
De Fritzbox geef je best 192.168.0.1, want die wordt router en gateway.
Als de Bbox goed ingesteld is, hem loskoppelen van je netwerk en alleen nog met de Fritzbox verbinden.
Als je iets wil zien op de Bbox moet je een pc rechtstreeks eraan hangen.
Als ik hier de 2 netwerken verbind (Bbox en Fritzbox) loopt het mis.
Bijlagen
Bbox2-Bridge.png
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

En wat staat er in de Fritzbox Eventlog als het niet werkt ?
System -> Eventlog -> Internet Connection
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

@MarkDM
Hier kan ik niet meer volgen:
MarkDM schreef:"Bbox-2 in bridge gezet" schrijf je. Je moet op de Bbox niets veranderen. Alleen alles loskoppelen behalve de Fritzbox zijn port1.
MarkDM schreef:Voot 't gemak heb ik de Bbox een ander adres gegeven: 192.168.0.5
De Fritzbox geef je best 192.168.0.1, want die wordt router en gateway.
Eerst zeg je dat er niets moet veranderd worden, de volgende post geef je een aantal serieuze wijzigingen ...
En waarom moet de FB een ander IP krijgen?
snakeboots schreef:Heb Belgacom als service provider gezet.
Hoe kan je "Belgacom" als service provider zetten? Dat is toch de instelling om de FritzBox als modem te gebruiken?

Ik zou hetvolgende doen:
  • 1) B-box2 terug resetten (zodat alle wijzigingen ongedaan worden). Aan de B-box moet je inderdaad niets wijzigen.
    2) FritzBox: onder Internet Account Information, kies "Other Internet Servcie Provider"
    3) Geef deze een naam (voorbeeld "Belgacom PPPoE via B-box")
    4) Dan External modem or router > Make own connection to the Internet > account information required Yes
    5) Geef internet login (AB12345@SKYNET) en paswoord
    6) Onder Connection Settings geen VLAN invullen (wel je up/download speed.
Dan nog LAN1 van de Fritz verbinden met LAN1 van de b-box.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Toch even antwoorden:

Als "Internet Service Provider" heb ik wel degelijk "Belgacom" geselecteerd uit het menu in de Fritzbox. Misschien doet hij daar niets mee als je de Bbox2 als modem gebruikt ?

Om te testen moet je inderdaad niets veranderen op de Bbox2. Als je connectie goed is vind ik het wel gemakkelijker om nadien zijn Lan-adres te veranderen. Waarom ?
Normaal hebben Fritzbox en Bbox het zelfde Lan-adres want je gebruikte de ene of de andere. Dit is meestal 192.168.0.1 of 192.168.1.1 .
(Ze zijn gateway - router voor je internet)
Met je Fritzbox achter je Bbox is je Bbox niet meer bereikbaar vanop je netwerk. Als je omwille van diagnose toch op de Bbox wil aanloggen moet je een pc afkoppelen van de Fritzbox en hem in een poort van de Bbox steken.
En dan loopt meestal de communicatie vast. Die pc merkt dat 192.168.0.1 plots een ander MAC-adres heeft en is in de war. Ik zat toen op windows XP en het ging snelst om de pc te herstarten eer ik kon aanloggen op de Bbox.

Als je de Fritzbox en de Bbox en verschillend ip-adres geeft kan je vlot de netwerkkabel van de diagnose-pc versteken tussen de twee boxen. Je hebt dan twee toestellen, twee mac-adressen en twee ip-adressen. Dat is voor alle andere deelnemers veel duidelijker.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

MarkDM schreef:Normaal hebben Fritzbox en Bbox het zelfde Lan-adres want je gebruikte de ene of de andere. Dit is meestal 192.168.0.1 of 192.168.1.1 .
"Nomaal" heeft de FritzBox 192.168.178.1 en de Bbox 192.168.1.1
MarkDM schreef:Als je omwille van diagnose toch op de Bbox wil aanloggen moet je een pc afkoppelen van de Fritzbox en hem in een poort van de Bbox steken.
Als ik mijn PC afkoppel van de FritzBox (ik heb ook XP), en terug op de Bbox2 zet, dan zal hij direct een IP krijgen van de BBox2 en kan ik aan de web interface.

Ik gebruik soms nog andere methodes (voor de zeldzame keren dat je op de Bbox moet zijn) - zonder kabels te moeten wisselen:
  1. De wireless van mijn PC - die ik normaal niet gebruik - aanleggen en op de BBox2 verbinden.
    Dan heb ik beide netwerken. Als ik 192.168.178.1 typ kom ik op de Fritz, met 192.168.1.1 op de b-box
  2. Als je tijdelijk de PPPoE sessie onderbreekt, dan staat je FritzBox gewoon achter de BBox2 (dubbele NAT). Dan kan je ook beide Boxen zien: de FritzBox op 192.168.178.1, en de B-box2 op 192.168.1.1 ....
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Normaal" heeft de FritzBox 192.168.178.1 en de Bbox 192.168.1.1
Als je al een paar keer gewisseld hebt tussen de Fritzbox en de Bbox als modem dan is dat allicht niet meer zo.
Want dan zou iedere keer op al je pc's in je netwerk de instellingen moeten veranderen (dns, gateways). Bij mij staan een deel toestellen op fixed-ip adres.
Vroeger gebruikte ik de Fritzbox als modem-router. De Bbox lag in het rek stof te vangen. Maar als er iets niet werkte en ik moest Belgacom contacteren werd de Bbox bovengehaald. Heel gemakkelijk dat je gewoon beide modems snel kan switchen als ze op hetzelfde ip-adres ingesteld staan.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
kdvgent
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 sep 2014, 22:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Heb zopas een Fritzbox 7490 geïnstalleerd.

Momenteel is hij geconfigureerd zoals beschreven in optie 3 van dit topic. Ik zou willen overgaan naar optie 2, maar bij "Internet" "Account Information" kan ik hem een "DSL connection" geven (werkt niet: "The internet connection check failed. Faulty DSL connection. Make sure the DSL cable is properly connected") en dat is logisch want de Fritzbox staat achter mijn Bbox2 en is niet rechtstreeks aangesloten op de DSL verbinding.

Ik kan hem een "Cable connection" geven (hij is nu zo geconfigureerd) maar dan vraagt hij geen account informatie en zet dus geen eigen pppoe connectie op.

Anders gezegd, ik heb geen keuze tussen "pppoe" (optie 2) en "ip" (optie 3).

Ik zou met VOIP willen implementeren maar voor ik definitief voor VOIP kies wil ik mijn ISDNoIP (nu verbonden met de fritzbox die uitstekend werkt als binnenhuiscentrale) niet opgeven. Ook heb ik Belgacom TV. Optie 1 is dus geen optie.

Elke suggestie is welkom. Op voorhand bedankt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

kdvgent schreef:Heb zopas een Fritzbox 7490 geïnstalleerd.
Momenteel is hij geconfigureerd zoals beschreven in optie 3 van dit topic. Ik zou willen overgaan naar optie 2.
Bedoel je de opties in de éérste post van deze topic? Die post is 5 jaar oud, en dus gebaseerd op de FritzBox en Firmware van toen :-(
kdvgent schreef:maar bij "Internet" "Account Information" kan ik hem een "DSL connection" geven (werkt niet: "The internet connection check failed. Faulty DSL connection. Make sure the DSL cable is properly connected") en dat is logisch want de Fritzbox staat achter mijn Bbox2 en is niet rechtstreeks aangesloten op de DSL verbinding.
- Maak eerst en vooral dat je de "Expert" View hebt aanstaan.
- Bij Internet provider kies je voor "Other service provider"
- Normaal heb je nu de keus tussen:
  • Connecting to a DSL Line
    FRITZ!Box is connected to your DSL line using the DSL cable. The DSL modem integrated in the FRITZ!Box is used for the Internet connection.
  • Connecting to a Cable Modem (Cable Connection)
    Select this kind of connection if the "LAN 1" port of the FRITZ!Box is connected to a cable modem that establishes the Internet connection.
  • External Modem or Router
    Select this kind of connection if the "LAN 1" port of the FRITZ!Box is connected to an already existing external modem or router.
- Kies voor External Modem or Router
- Onder "Operating Mode" kies je de optie: Make own connection to the Internet
- Onder "Account Information" - Is account information required? kies je voor "Yes"
- Vul dan je PPPoE gevevens in
- Onder "Connection settings" vul je de internet speed aan
- Bij VLAN niets invullen (de PPPoE wordt door de B-box over VLAN10 gezet)

Indien je geluk hebt (geen te lange PPPoE timeouts) dan ga je in het hoofdmenu zien dat de FritzBox een extern IP adres heeft gekregen. En misschien ook een IPv6 als dit op jouw account geactiveerd is.

Als je nu jouw nummers van de Belgacom ISDNoIP Box porteert naar een VoIP provider (WeePee, Svanto, OVH ?), dan zal er voor jou niets veranderen (buiten een Box minder), alleen de maandelijkse rekening wordt €46 per maand (BTWi) goedkoper :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kdvgent
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 sep 2014, 22:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Phiippe_d,

Hartelijk dank. Ik wist uiteraard dat de informatie oud was en geen betrekking heeft op de 7490 maar aangezien het onderwerp nog steeds actief is hoopte ik dat iemand de instructies zou kunnen "vertalen" naar de 7490.

Spijtig genoeg heb ik nog geen succes gehad. Ik vul de gegevens in van mijn abonnement (abonnement Belgacom Internet Intense, login [email protected], login extra gecheckt via Belgacom e-services (Mijn producten - Mijn Internet - Mijn abonnement) en via Skynet/webmail), paswoord dat ik altijd gebruik, ook opnieuw aangemaakt via Belgacom e-services. Enkele keren geprobeerd (ook met plak en knip) om zeker te zijn dat ik geen foutieve informatie geef.

En ondanks dat alles krijg ik toch de melding "Log in with internet provider failed. CHAP authentication failure" wat normaal wijst op foutieve account informatie>

Enig idee of deze foutmelding ook andere redenen kan hebben?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Verwar je skynet/webmail paswoord niet met je PPPoE login paswoord.
Als je via e-services jouw paswoord hebt gewijzigd, dan heb je dit ook op je b-box2 moeten veranderen? Indien niet, dan is je paswoord niet gewijzigd?

Verwar ook je webmail login ([email protected]) niet met een PPPoE login (am027934@SKYNET)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kdvgent
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 sep 2014, 22:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Dat is snel. Bedankt.

Ik ken het onderscheid tussen e-mail paswoord en PPPoE login paswoord. Ik heb het paswoord niet echt gewijzigd - ik heb het paswoord dat ik altijd heb gebruikt (maar natuurlijk heb ik de laatste jaren met de bbox geen manuele PPPoE sessies meer opgezet) opnieuw ingebracht en laten bewaren.

Heb nu ook (2x) geprobeerd met am027934@SKYNET ipv [email protected] als login. Zelfde foutmelding.

Op het internet vind ik enkel twee verwijzingen naar een gelijkaardig probleem (gelet op de data zou het tweemaal over hetzelfde probleem kunnen zijn): http://forum.kitz.co.uk/index.php?topic=13684.0 en http://forums.thinkbroadband.com/techni ... ilure.html, verwijzend naar mogelijke problemen bij de provider maar zonder dat er enig uitsluitsel gegeven is. Zit dus even met de handen in het haar (figuurlijk - mijn haar is al lang verdwenen)

Nog suggesties?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

- wat betreft de login, het enige correcte login formaat is am027934@SKYNET
- wat betreft paswoord: ik zou je toch aanraden om een nieuw paswoord aan te maken in e-services. Dan ben je 100% zeker.

Je zal dan éénmalig het nieuwe paswoord moeten instellen in de b-box (tenzij je een factory reset doet, dan wordt het nieuwe paswoord gepusht).
Wat zegt de FritzBox logfile?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kdvgent
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 sep 2014, 22:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Probleem begrepen.

Heb zoals U suggereerde mijn PPPoE paswoord via Belgacom e-services aangepast. PPPoE connectie van Bbox terug opgestart. Geen probleem. Tweede connectie, via de Fritzbox, lukt niet (Authentication failure).

Toen gedacht: ik probeer iets anders - PPPoE connectie van Bbox verbroken. Geprobeerd een PPPoE connectie op te zetten via de Fritzbox. Gaat zonder problemen.

Even nagedacht en dan begrepen. Ik had U één kennelijk cruciaal gegeven onthouden: ik heb thuis een webserver staan en heb daarom een vast IP adres. En kennelijk wil Belgacom geen tweede verbinding (dan met een dynamisch adres) naast de verbinding met vast adres. Mijn Fritzbox heeft nu mijn vast IP adres gekregen van Belgacom.

Voordat ik nu begin met VOIP testen een vraagje: ik heb voor VOIP in de Bbox niets veranderd. Dus VLAN 20 is actief. Deze VLAN heeft wel een WAN IP adres (10.221.181.3) in een volledig ander bereik dan mijn vast IP adres (in de 91.183.x.y range). Kan ik VOIP testen op mijn Fritzbox zonder interactie met de VOIP op mijn Bbox (die dezelfde VOIP poorten gebruikt maar een ander WAN IP adres heeft)? Want zonder die Bbox VOIP werkt natuurlijk mijn ISDNoIP niet meer en heb ik geen telefoonverbinding meer.

Nogmaals hartelijk bedankt voor Uw hulp.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

kdvgent schreef: Ik had U één kennelijk cruciaal gegeven onthouden: ik heb thuis een webserver staan en heb daarom een vast IP adres
Dat gebeurt hier zo vaak: we proberen gedurende dagen oplossingen voor een probleem te verzinnen, tot de probleemsteller afkomt met een cruciaal vergeten stukje info :)
kdvgent schreef:Kan ik VOIP testen op mijn Fritzbox zonder interactie met de VOIP op mijn Bbox (die dezelfde VOIP poorten gebruikt maar een ander WAN IP adres heeft)? Want zonder die Bbox VOIP werkt natuurlijk mijn ISDNoIP niet meer en heb ik geen telefoonverbinding meer.
Hoe wil je dan VoIP testen op de FritzBox? Want gezien je vast IP, kan je blijkbaar niet gelijktijdig je B-box als je FritzBox online hebben?

Of ga je terug naar de IP client mode (gezien je geen newerk achter de FritzBox nodig hebt, kan je de FritzBox gewoon een intern IP geven op je locall netwerk).
Het zou wel eens kunnen gebeuren dat je conflicten hebt met SIP poorten.
Het conflict tussen B-box2 en ATA's kon meestal opgelost worden door de VoIP poort van de B-box te wijzigen (naar 5070).
Maar in jouw geval zou er een conflict kunnen ontstaan tussen je OneAccess One box en de FritzBox, die beide poort 5060 gaan gebruiken. Jammer maar via de web interface kan je de SIP poort van de FritzBox niet wijzigen

De UPnP in de B-box2 zou dat in principe moeten aankunnen....
Test and see?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kdvgent
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 sep 2014, 22:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Zoals gezegd heeft mijn PPPoE verbinding (door mijn Fritzbox, de PPPoE verbinding van de Bbox is uitgeschakeld) heeft een WAN IP adres in de 91.183.x.y range terwijl de VOIP verbinding van de Bbox een WAN IP adres heeft in de 10.221.x.y range. Dus zou volgens mij er geen interferentie mogen zijn op de VOIP poorten aangezien ze op open staan op twee totaal verschillende IP adressen.

Hopen maar en proberen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Sorry, ik begrijp het nu (beetje traag van begrip) :-(
  • - je laat de B-box2 draaien, maar dan alleen voor de Belgacom VoIP (ISDNoIP)
    - gelijktijdig doe je een PPPoE sessie op de FritzBox
Dit moet perfect lukken :).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kdvgent
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 sep 2014, 22:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Juist - en werkt inderdaad prima want ondertussen heb ik een Freevoipdeal account gecreeerd en getest voor uitgaande gesprekken. Werkt prima en ook mijn ISDN lijnen blijven correct behandeld worden door de Fritzbox.

Is heb nog wel wat vragen over het verder overstappen naar VOIP (zodat ik mijn ISDN lijn kan opzeggen) maar daarvoor zoek is op het forum naar de juiste discussie.

Nogmaals bedankt
jang
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:43
Bedankt: 1 keer

Sinds vorige week is mijn provisioning profiel bij Belgacom teruggevallen op het minimum en werd ik verplicht een bbox2 tussen de fritzbox (7390) en het net te plaatsen. Deze morgen alles aan de praat gekregen volgens info uit dit forum. Volgende week plaatst Belgacom een bbox3v (ben enterprise klant) met nog een extra 'SBC' voor de voip. Blijkbaar een nieuwe opstelling.
- bij de bbox2 loopt nu het internet en de VOIP over de fritz.box. Maar de tv loopt via de bbox. of kan dit ook via de fritz.box ?
- ik hou mijn hart vast voor de nieuwe opstelling : de fritz.box voor VLAN10, de bbox voor VLAN30 en de 'SBC' voor VLAN20. Of begrijp ik het verkeerd ?
Kortom, tot vorige vrijdag een eenvoudige opstelling met de fritz, vanaf volgende week .....
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

jang schreef: ik hou mijn hart vast voor de nieuwe opstelling : de fritz.box voor VLAN10, de bbox voor VLAN30 en de 'SBC' voor VLAN20. Of begrijp ik het verkeerd ?
Kortom, tot vorige vrijdag een eenvoudige opstelling met de fritz, vanaf volgende week .....
Dat is minder ingewikkeld dan dat het klinkt, en zal niet veel afwijken van je huidige opstelling (buiten de 'SBC').
  • - je FritzBox zal aan de B-box3/v hangen, en een eigen PPPoE sessie aanmaken. Die zal dus volledig onafhankelijk werken van de rest (eigen publiek IP).
    - de TV-decoders zullen aan het interne netwerk hangen van de B-box3 (deze LAN zal je verder niet gebruiken).
    - de 'SBC' zal ook een intern IP krijgen van de b-box3v, maar middels een kleine ingreep in de b-box wordt die gerouted naar het ims platform (VLAN20).
Als je toch de FritzBox wil gebruiken voor alle telefonie, moet je dan de uitgang van de STB (waarschijnlijk een ISDN So) terugkoppelen naar de FritzBox als een "vaste lijn". Dan kan je via de kiesregels bepalen welke provider(s) je wil gebruiken ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jang
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:43
Bedankt: 1 keer

Bedankt Philippe,
het is vooral de telefonie, die na een eindje zoeken eindelijk zeer stabiel en betrouwbaar was, die mij zorgen baart. Ben inderdaad benieuwd naar de impact van de 'rechtstreekse lijn'. Je hebt me al gedeeltelijk gerustgesteld, de rest volgende week.
alfa_ajx732
Plus Member
Plus Member
Berichten: 188
Lid geworden op: 02 feb 2007, 12:30
Locatie: Tielt (W-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 8 keer

Mijn FB 7490 is als IP client van de Bbox2 ingesteld; Bbox ip: 192.168.10.1 en FB ip: 192.168.1.1, DHCP voor huisnetwerk (range 192.168.1.10-100) in de FB
Scarlet telefonie verloopt over VLAN20 Bbox naar 'Landline' in FB; Voip in FB via Voipbuster account. TV aan Bbox.

Deze opstelling is niet zo gunstig doordat er 2 NATs gebeuren en ook voor access over internet. Dus zou ik nu willen omstellen zodat de FB de PPPoE maakt en zo een extern IP krijgt.
Het hoe is in dit topic door @philippe_d netjes beschreven maar ik heb toch nog een vraagje hieromtrent.

Om te beginnen moet de BBox ip terug op 192.168.1.1 en de DHCP voor het thuisLAN gebeurt nu in de Bbox?
Moet de DHCP in de FB dan uitgeschakeld worden? De FB is zg Bridged?
Blijft de TV verder aan de Bbox ?

Wat doe ik met de Scarlet telefonie? De kommende oproepen verder naar de 'Landline' sturen?
In de FB is ims.scarlet geregistreerd maar ook in de Bbox VLAN20
Uitgaand zou in principe over Landline->Bbox kunnen maar ook over FB-> internet (zoals de Voipbuster) !
Moet ergens iets lamgelegd worden of PORT 5060 in de bbox naar 5070 veranderd?

Op voorhand bedankt.
Provider: Scarlet Trio
Voip: Scarlet; Voipbuster; Hotvoip
Modem/Router: Fritz!Box 7590 FW 07.50 (Sync 100/30)
DECT: Fritz!Fon M2 + C4; 2 x Fritz!Dect Repeater 100; Fritz!Dect 200
Wifi rep: Fritz!Wlan Repeater 1750E+3000; powerl 1220/1260
NAS: Synology DS215J; QNAP TS110+TS221
TV: Telenet CI+ + AD2200; Scarlet/Prox. 2xV4
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”