5 jaar contract elektriciteit

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik kwam via de site van de VREG een nieuwe elektriciteitsleverancier tegen: Mega.
Geen wereldschokkende tarieven, wel bij de betere tarieven. Voor mijn verbruik en met mijn distributienetbeheerder (Eandis - Iverlek) kwam Mega er als 4de goedkoopste uit (Mega Free 1-2-3 jaar, variabel).
De 11de goedkoopste formule (€522,60) is Mega Zen: een vast tarief voor 5 jaar.
De goedkoopste formule kostte €478 en is variabel, het goedkoopste vaste tarief op 1 jaar is €505.

Voor €17 per jaar heb ik mezelf een vast tarief op 5 jaar gekocht. :bdaysmile: :bdaysmile: :bdaysmile:
Tenzij er mensen zijn die denken dat elektriciteit gaat dalen in prijs, lijkt me dat gewoon een goeie deal:).
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Contract van zo lange duur (in termen van energie dan) is speculeren. Met de huidige trend lijkt het misschien een no-brainer. Maar in 5 jaar tijd kan er veel gebeuren... Ik zou het allesins nooit doen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

No brainer dus :).
http://www.vreg.be/veranderen-van-energieleverancier
Gratis van leverancier veranderen
Sinds 13 september 2012 kunnen gezinnen en KMO's gratis van leverancier veranderen.

Dit geldt voor:

Gezinnen (huishoudelijke afnemers) met een contract van bepaalde of onbepaalde duur
Als de prijs morgen daalt, zeg ik op.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2050
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ziet er interessant uit. Op dit moment zit ik bij Elegant aan een nauwelijks hoger tarief (4€/jaar). Maar die hebben natuurlijk een variabele prijs. Hmmm.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Inderdaad, met de nieuwe wetgeving ivm opzegging, kan je eigenlijk nooit verliezen. Ik heb ook een contract van 3 jaar vast bij Lampiris. Ondertussen de tweede termijn. Na de eerste 3 jaar werd het stilzwijgend omgezet in een contract van 1 jaar, maar één mailtje naar de klantendienst was genoeg om opnieuw 3 jaar vast te hebben.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Moet ik precies dan ook in het oog houden bij Lampiris (heb ook 3jaar contract genomen daar). Ben anderhalf jaar geleden ingestapt in de coöperatie en ik heb het Coop tarief. Goedkoper kan ik niet zitten. Dat aandeeltje van 250€ heb ik er in januari al uit qua korting. Vanaf dan niets dan winst met korting en dividend (+ die 250€ die ik nog zou kunnen terugkrijgen) :)
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ben even gaan kijken bij Mega. Zo een ingewikkelde site. Pagina's en pagina's met cijfers, bijdragen, taksen... Alleen zie ik nergens staan wat de elektriciteit bij hen kost. Nergens kan ik een berekening maken hoeveel ik bij hen zou moeten betalen, gebaseerd op mijn jaarlijks verbruik. Ik ben op dit ogenblik nog altijd klant bij Ecopower en daar is het zo transparant als maar kan zijn. Daar betaal je 22 cent/kW, all-in. Misschien dé leverancier voor dummies (zoals ik)? Ik heb niet echt zin om berekeningen beginnen te maken. Sites zoals Mega maken het alleen maar nodeloos ingewikkeld. Los van het feit dat er op hun website her en der taalfouten staan, onbegrijpelijk en onvergeeflijk. Blijkbaar zitten er Franstaligen achter dit bedrijfje.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

de tarieven vind je hier:
vergelijking met andere leveranciers 2-3 jaar: http://www.mega.be/nl/mijn-besparingen-2
PDF met overzicht van alle tarieven: http://www.mega.be/sites/default/files/ ... 2014_0.pdf

En een detail kan je vinden ook op VREG: http://vtestdetail.vreg.be/Website/view ... &ugcC=&l=1
Laatst gewijzigd door 8balljunkie 02 sep 2014, 12:15, in totaal 1 gewijzigd.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2050
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ik heb de site ook eens bekeken en ik moet Jack volmondig gelijk geven. Een echt amateuristisch rommeltje. Echt veel vertrouwen straalt dit niet uit. Maar als de prijs ok is, dan is een overstap misschien het overwegen waard, ondanks de rommelige site.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Via de VREG maar even vergeleken. Bij Ecopower (huidige leverancier) betaal ik 150 euro voor 1000 kW op jaarbasis. Bij Mega zou ik maar liefst 201 euro betalen ofte 33% meer. "Bij de betere tarieven" wordt hier dan geschreven. :eek:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Juist daarom dat die vergelijkingssite van de vreg er is, omdat elke situatie anders is.


*zucht*

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2050
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Jack Daniels schreef:Via de VREG maar even vergeleken. Bij Ecopower (huidige leverancier) betaal ik 150 euro voor 1000 kW op jaarbasis. Bij Mega zou ik maar liefst 201 euro betalen ofte 33% meer. "Bij de betere tarieven" wordt hier dan geschreven. :eek:
Alles hangt af van je verbruik. Voor mijn verbruik is Ecopower ongeveer even duur dan wat ik nu verbruik (1300 kWh dag, 1800 kWh nacht). Mega Zen is nauwelijks goedkoper. De goedkoopste voor mijn verbruik is OCTA+ Energie (ik negeer de 'Essent Variabel groen 1 jaar, vooraf betalen'). Een verschil van 28€ op jaarbasis (-5%). Het interessante bij Mega Zen is dus het vast contract van 5 jaar. Als de prijs omhoog gaat, zit je goed.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:Via de VREG maar even vergeleken. Bij Ecopower (huidige leverancier) betaal ik 150 euro voor 1000 kW op jaarbasis. Bij Mega zou ik maar liefst 201 euro betalen ofte 33% meer. "Bij de betere tarieven" wordt hier dan geschreven. :eek:
Ik veronderstel dat je 1000kWh (verbruik) bedoelt en niet kW (vermogen).
Bij heel lage verbruikscijfers komt Ecopower als goedkoopste naar voren. Op een gemiddeld verbruik is Ecopower eerder aan de dure kant en voor een hoog verbruik is Ecopower veel te duur. Het hangt maar gewoon van uw situatie af.
Voor mijn verbruik is Ecopower even duur als Mega Zen, maar bij Ecopower moet ik wachten om te mogen aansluiten (4 maanden volgens hun website) en moet ik een aandeel kopen (€250). Op het aandeel krijg je wel een dividend uitbetaald (2001-2010: 6% - 2011: 4% - 2012: 0% - 2013: 2% - niets om over naar huis te schrijven dus), maar het is wel een bijkomende investering die je moet doen.
De tarieven van Ecopower zijn ook variabel (kunnen op elke moment door de AV gewijzigd worden) en ik wil vaste tarieven.

Zoals "Joe de mannen" al zuchtte: elke situatie is anders
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:en ik wil vaste tarieven.
Je beseft toch ook dat een bedrijf geen risico gaat lopen en je dus per definitie teveel gaat laten betalen ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Variabele contracten worden gedekt met de ad-hoc aankoop van energie op de spotmarkt.
Vaste contracten worden gedekt met de aankoop van die energie op moment van afsluiten.

We zullen op het einde van de 5 jaar zien welke consument er beter af was.
Voor het bedrijf maakt het weinig uit, zij verkopen energie van de groothandelsmarkts met een marge door.

Cfr vaste en variabele intresten voor woonkredieten.
De bank koopt het geld in aan de dan geldende intrest voor de periode die jij wil: 1 jaar, 10 jaar, ...
Ik heb een vaste intrest op 20jaar genomen. De bank moet dat tijdens die 20jaar niet herbeleggen ofzo é.
Het enige risico zijn net de variabele contracten, aangezien die maar beperkt kunnen stijgen, maar de bank koopt het geld tegen de geldende marktrente.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Bij vergelijkingen met ecopower moet je eerlijkheidshalve toevoegen dat:
1) er met een wachtlijst gewerkt wordt
2) je aandeelhouder moet worden en minimum 1 aandeel dient te kopen tbv 250 euro ! Het aandeel is ook niet zomaar verhandelbaar.

Ook bij ecopower is vast soms nog variabel ... Zoals bv 2 jaar geleden, met die zonnepaneeltoestanden. Toen werd de prijs plots sterk verhoogd.
Bij transfer riskeer je ook nog eens je gratis stroom te verliezen (vb eindafrekening huidige leverancier in tweede jaarhelft, maar ecopower maakt al een eindfactuur in april het jaar daarop.) Het gevolg is dat je een heel jaar zonder gratis stroomgedeelte meemaakt.
Nu goed, de Vlaamse regering gaat die gratis stroom toch afschaffen, dus dan speelt dit ook niet meer.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik kies nog altijd voor de leverancier(s) die hun centjes in België houden en met één tarief werken, namelijk één dat de marktprijs volgt. Al de rest is speculatie en/of klantenbedrog. Alle promoties, kortingen en klantenlokkerij moeten zich terug laten betalen, en het geld daarvoor komt uiteindelijk van de eindgebruiker.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:en ik wil vaste tarieven.
Je beseft toch ook dat een bedrijf geen risico gaat lopen en je dus per definitie teveel gaat laten betalen ?
Dat risico wordt gespreid en zit dus ook mee vervat in de variabele tarieven ;)
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Misschien beetje offtopic, maar aangezien we hier toch wat leveranciers bespraken:

http://www.madeinlimburg.be/nieuws/eers ... home-blok2
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Ondertussen al iemand klant bij Mega?
Via de Vreg site, komt deze leverancier voor mij als 2de best er uit (elektriciteit) en dit voor een vast tarief voor de komende 3 jaar.
Laat ons eerlijk zijn, de prijzen gaan waarschijnlijk niet zakken, dus volgens mij wel een goeie deal.

Iemand al andere ervaringen met hen?
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Enige wat zal stijgen zal netvergoedingen zijn en die zijn niet inbegrepen in vast contract als vast
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb er dus een contract.
De voorafbetaling is wat hoger dan nodig, maar ik krijg liever terug dan dat ik moet bijbetalen.
Verder: factuur per email en betalen is met domiciliëring...
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Argon schreef:Ondertussen al iemand klant bij Mega?
Via de Vreg site, komt deze leverancier voor mij als 2de best er uit (elektriciteit) en dit voor een vast tarief voor de komende 3 jaar.
Laat ons eerlijk zijn, de prijzen gaan waarschijnlijk niet zakken, dus volgens mij wel een goeie deal.

Iemand al andere ervaringen met hen?
Ja... had een offerte gevraagd en kreeg pas na 3 (DRIE) weken een offerte en een mail gedeeltelijk in het frans.
Meteen van het lijstje geschrapt ondanks dat ze voor mij ook de goedkoopste waren volgen VREG.
Uiteindelijk bij Lampiris terechtgekomen voor een 3j vast contract elektriciteit + gas
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”