Antwoord Belgacom op de Grote Netwerf?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Sylvester schreef:Of andersom : als Belgacom 1miljard per jaar investeert, waar zijn dan de resultaten van die investeringen?
Het resultaat van de investeringen bij Belgacom ervaar ik elke dag: een internetverbinding die nooit uitvalt en op elk uur van de dag 30 Mbps levert ongeacht hoeveel data ik downloadt voor slechts 35 euro per maand.

Ik hoef me nu geen zorgen meer te maken over m'n internetverbinding, dat was vroeger met de Telenet-verbinding wel anders: datalimieten, gesloten poorten, traffic shaping,...
Laatst gewijzigd door raf1 01 sep 2014, 20:01, in totaal 1 gewijzigd.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Feit is alleszins dat dat het bestaan van echt uitgebreide capaciteit aantoont. En die komt niet voor niks, al betaald de klant er uiteindelijk minder voor dan bij Telenet, om daar minder capaciteit te hebben en shaping.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik lees veel laconieke antwoorden.
Feit is dat Belgacom enkel aan de happy few 50Mbps en misschien 70Mbps kan leveren. De rest van de aansluitingen moet het stellen met 25/2, 20/2 of nog slechter.

Als Telenet over enkele maanden Gbit oplevert, gaapt er een GIGAntische kloof met Belgacom.
De werken starten over enkele weken in Mechelen, StKatelijneWaver en nog enkele gemeenten. Telenet gaat niet vandaag investeren in de upgrade en pas over 5 jaar de mensen de kans geven aan te sluiten. Dus over enkele maanden zullen ze wel met (speciale?) abonnement afkomen.

Ik heb het in de thread over de glasvezel verbinding voor bedrijven al gezegd: ik betaal met plezier €1000 aansluitingskost en nadien een abonnement van €50 voor glas tot aan mijn voordeur. Ik zal zelf mijn tuin openleggen voor een nieuwe kabel erin te steken.
Ik blijf aanmodderen tegen 25/2, en dan moet ik nog blij zijn dat DLM me gunstig gezind is. Anders was het 20/2.

Binnenkort biedt Telenet hier 1000/50 aan (de upload verzin ik zelf; ik woon niet al te ver van StKatelijneWaver en er zijn hier wel wat bedrijventerreinen, waaronder ook eentje met Belgacom Glasvezel, op 1,3km van mijn deur).
Ook al werkt Telenet met een kleurboek en doen ze aan verderfelijke trafficshaping, de kloof wordt heel groot.
Belgacom kan zelfgenoegzaam (zoals enkele reacties hier) zeggen dat ze meer investeren of whatever, straks zitten ze wel met een probleem...
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

De happy few is steeds relatiever, en dat is ook het resultaat van uiteraard die investeringen. In je profielen vergeet je de 30Mbit en 40Mbit profielen, maar dit terzijde want ik begrijp uw punt wel.
Ik ben er zeker van dat jaar na jaar er steeds meer mensen een 50 of zelfs 70Mbit profiel kunnen halen, waar het voorheen niet ging. Dat kan ook niet anders.
Het is niet omdat je zelf met een minder profiel zit en niet direct verbetering ziet, dat dit voor elke plaats identiek is.

Verwacht je echt binnen enkele maanden Gbit snelheden bij Telenet? Nou... Da's 5x zoveel als het huidige maximum. Nee, ik zie dat niet gebeuren binnen enkele maanden. 240Mbit zou er haast moeten zijn (tenzij men deze reduceerde tot 200Mbit) als je hun Pulsar project planning en uitgewerkt traject bekijkt. Volgende stap op termijn is 480Mbit, nog verre van Gigabit.
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 01 sep 2014, 20:09, in totaal 1 gewijzigd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

En FTTH is daar denk ik de enigste oplossing voor. Of ze moeten zodanig veel ROP's plaatsen dat iedereen op sub 70m zit, dan zullen ze ook nog wel wat snelheid kunnen leveren, alleen is het waarschijnlijk interessanter om FTTH ineens te leggen, al was het maar een GPON variant of iets anders.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DS 29/08/2014
Ik wilde mijn gelijk bewijzen door te citeren uit het verkapte persbericht dat in DS stond, maar daar staat echter:
Vlaamse gezinnen zullen pas van de nieuwe topsnelheid op het internet kunnen genieten als het hele netwerk is aangepast, over vijf jaar. Of dat zal leiden tot hogere tarieven, is volgens Telenet nog niet duidelijk. De hoge snelheid wordt mogelijk door het bestaande kabelnetwerk ‘op te peppen’. Daarvoor moeten de straten niet worden opgebroken, maar wordt alle apparatuur boven de grond vervangen. Dat zijn onder meer alle ‘taps’, de toegangspunten waarop elk huis aangesloten is. In totaal gaat het om bijna 2 miljoen toestellen. Door die werken zullen gezinnen één dag zonder internet, telefoon en televisie zitten, maar meestal zal het netwerk al tegen 17 uur hersteld zijn, zegt Telenet. Aan de kern van het Telenetnetwerk, dat uit glasvezel bestaat, wordt niet geraakt: dat was de voorbije jaren al opgewaardeerd. De werken beginnen op 22 september in onder meer de regio Mechelen, Onze-Lieve-Vrouw-Waver, Lint, Mortsel en Deinze.
Het is dus niet Sint Katelijne Waver, maar Onze Lieve Vrouw Waver (wat overigens een deelgemeente is van StKatWaver, maar bon)

Nu ja, feit blijft dat Telenet dan geen Gbit, maar wel 200Mbit of 400Mbit kan leveren en Belgacom niet verder komt dan 20/2 of als de DLM-wind gunstig staat een scheetje meer. Er zijn DSL providers in het buitenland die de limieten niet zo strak leggen en dus aan meer mensen een hogere snelheid kunnen aanbieden. Ik zit op (volgens VDSL tool) 426m van een kast :(.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Toegegeven, de profielen zijn conservatief. Maar je vergeet wel een beetje te nuanceren, want in uw redenering zet je uw situatie als de norm. Belgacom geraakt wel verder dan 20/2, alleen niet bij u jammer genoeg. Maar, door die jaarlijkse investeringen blijft er altijd een kans op verbetering, ook bij u.

Hoe dan ook zal Belgacom wel op de een of andere manier (moeten) reageren binnen die 5 jaar. De profielen minder strak hanteren is een van de mogelijkheden. Meer ROP's zetten een andere, enzoverder.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

De netwerkbeschikbaarheid ligt over het algemeen bij Telenet hoger dan bij Belgacom.
Over internet van Telenet : eveneens geen zorgen, zeker weten! En ook niet voor de toekomst.
En dat voor een investering van 1/10, waarbij elke klant ongeveer hetzelfde profiel kan krijgen, kort aan de node of 4 kilometer verder bij boer Charles in het veld.
Het gebied van Belgacom is groter, ergens moet er een verschil zitten.

Wat ik gewoon wil zeggen (ter verduidelijking) : Het is toch wel een héél groot verschil , 1/10 van de investering, om hetzelfde (vergelijkbaar) of straks veel meer te verkrijgen.
Ik stel maar vast...
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Sylvester schreef:De netwerkbeschikbaarheid ligt over het algemeen bij Telenet hoger dan bij Belgacom.
Het gebied van Belgacom is groter, ergens moet er een verschil zitten.
Spreek je jezelf niet een beetje tegen? Zonder slechte intenties, maar netwerkbeschikbaarheid kan net om die reden niet hoger zijn in't algemeen. Kort door de bocht stopt het Telenet netwerk aan de taalgrens, en als je die geografisch bekijkt is er toch een groot stuk België onder. Belgacom zit daar wel, al is het minder in afgelegen gebieden. Moest Telenet daar ook een speler zijn en niet VOO, zou het verhaal daar ook anders zijn want de kabel daar is minder beschikbaar dan de telefoonlijn. En ja, met trage snelheden dan wel, mogelijks, maar toch.

Als je de oppervlaktes niet wil vergelijken omdat Telenet daar niet actief is en het dus geen zin heeft, vallen de geïnvesteerde bedragen ook moeilijk te vergelijken natuurlijk.

En een netwerk is niet alleen snelheid (daar investeert men wel in bij Telenet - al is er ook marketing), maar er moet ook capaciteit zijn om die snelheden te halen. En die is er duidelijk minder, en het hele "Netwerf" project heeft net als voordeel dat de capaciteit voor huidige snelheden hoger wordt. Maar als men de snelheden uiteindelijk weer zal optrekken zal de capaciteit opnieuw, in verhouding, verminderen. En dus zal het 'Netwerkbeheer' op zijn minst niet verdwijnen of afnemen. En dus zullen die snelheden ook mogelijks relatiever worden.
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 01 sep 2014, 20:34, in totaal 3 gewijzigd.
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 355
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

beetje voorbarig van heist_175. En ik begrijp het toch nog altijd niet.... Waarom zou ik een Ferrari (het snelste) willen om bijvoorbeeld naar de zee te rijden...en onderweg stilvallen zonder naft (limiet op) en in de fille (shaping - rode uren ) terecht komen (iedereen wil naar de zee :p ) ? En wetende dat ik nu veel goedkoper zit.

Om op 5 minuten aan een limiet te geraken heb ik geen sneller internet nodig. Kan iemand mij het gebruikersdoel geven van 'supersnel naar de volumelimiet gaan' ;) ?
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 56 keer

heist_175 schreef:Ik lees veel laconieke antwoorden.
Als Telenet over enkele maanden Gbit oplevert, gaapt er een GIGAntische kloof met Belgacom.
De werken starten over enkele weken in Mechelen, StKatelijneWaver en nog enkele gemeenten. Telenet gaat niet vandaag investeren in de upgrade en pas over 5 jaar de mensen de kans geven aan te sluiten. Dus over enkele maanden zullen ze wel met (speciale?) abonnement afkomen.
Dit is een gigahertz netwerk, geen gigabit netwerk...
Over 5 jaar gaat er max 500 Mbit/s mogelijk zijn bij Telenet.

In een andere thread heb ik berekeningen zien voorbij komen dat er met het gigahertz netwerk 3600 Mbit/s op de cabine mogelijk moeten zijn.
Deel dat door het aantal mensen dat erop is aangesloten en je snapt hopelijk dat er nog veel verbetering nodig zal zijn om gigabit snelheden aan te bieden die ook te halen zijn als iedereen tegelijk op internet wil gaan.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het snelheidsverschil is er nu ook al hé. Bij Telenet kan iedereen 160Mbps krijgen, bij Belgacom met wat geluk en ge-DLM 70Mbps.
Ik ben nog steeds Belgacom klant: geen geprul rond VOIP, naar de klok kijken om te downloaden, aanvaardbare of geen limieten (op dat 160Mbps abo van TNet mag je maar 300Gb verbruiken, tenzij je op uw klok kijkt), geen YouTube streaming problemen, ...
Redenen genoeg om Belgacom te blijven of worden.

Maar de kloof wordt enkel groter.
Terwijl Belgacom een GIGA investering moet doen om een beperkt deel op 50 of 70Mbps te krijgen.
Doet TNet een GIGA investering om iedereen op een paar honderd Mbit te krijgen.

@Kenniey: het is Tnet zelf die overal over "Gbit" praat en niet over "Gherz".
Net zoals Belgacom overal over "vectoring" praat, hoewel enkel de 400m-klanten daar mogelijk van profiteren (mogelijk, want de uitrol is gespreid over meerdere jaren).
Marketing dus.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Da's nu net het punt. Neen, Telenet kan niet iedereen 160Mbit bieden want moest dit zo zijn zouden de nodes (nu tot 500 aansluitingen als ik me niet vergis?) gewoon overvol zitten. Moest iedereen een 160Mbit abonnement hebben en deze tegelijk dichttrekken... Het zou belange niet even snel gaan.
Kenniey schreef:In een andere thread heb ik berekeningen zien voorbij komen dat er met het gigahertz netwerk 3600 Mbit/s op de cabine mogelijk moeten zijn.
Deel dat door het aantal mensen dat erop is aangesloten en je snapt hopelijk dat er nog veel verbetering nodig zal zijn om gigabit snelheden aan te bieden die ook te halen zijn als iedereen tegelijk op internet wil gaan.
Dus als men van nu 500 aansluitingen op de nodes naar 200 zou gaan zoals gepland (opnieuw, als ik me niet vergis), dan moet die 3600Mbit door 200 gedeeld worden in theorie? 18Mbit, da's toch een pak lager en wijst op een toch nog steeds potentieel heel grote overboeking. Natuurlijk is de redenering dat niet iedereen tegelijk veel dataverkeer heeft, al kan dat gemiddelde natuurlijk verder toenemen door o.a. Netflix. En daar komen we bij een ander punt...

Edit:
Even de berekening van Raf1 er bij halen (uit een ander topic):
raf1 schreef:Telenet heeft een downstream coaxnetwerk met frequentiebereik 108-600 MHz. Dat zijn 62 kanalen van 8 MHz. Telenet zendt 22 analoge kanalen uit en 28 digitale DVB-C-multiplexen. Er blijven dus nog 12 EuroDOCSIS-kanalen over. (62 - 22 - 28 = 12)
Eén EuroDOCSIS-kanaal heeft een bandbreedte van 50 Mbps. Dus 12 x 50 Mbps = 600 Mbps per node.
Met tot 500 aansluitingen op zo'n node... "Netwerf" komt dus geen moment te vroeg.
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 01 sep 2014, 21:00, in totaal 4 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Belgacom zit helaas met een erfenis die niet zomaar weg te nemen is : het koperpaar in de grond, oorspronkelijk bedoeld voor een simpel telefoongesprek.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Ja, en de TV kabel (Coax dus) enkel voor TV en FM radio ;-) gelukkig is er technologische vooruitgang :-)
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

dat is waar.
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 56 keer

iRockabizzydilly schreef: Met tot 500 aansluitingen op zo'n node... "Netwerf" komt dus geen moment te vroeg.
Dat blijft het grote probleem van een shared-medium zoals coax...

Trouwens, dan moet je de upload er ook nog vanaf trekken
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Welke particulier heeft er eigenlijk gigabit nodig? (Zelfs binnen 5-10 jaar ?)

Het is wel leuk maar nuttig? eenmaal over een bepaalde grens is er daar geen nut meer aan.

Enkel voor bedrijven is dit nuttig, als er bijv. 100PC's aanhangen.

En dan nog op voorwaarde dat de upload ook nog deftig is.

Voor mij wel Ok dat de concurrentie draait want dat houdt Belgacom wakker...

Belgacom heeft alvast de bedrijventerreinen al goed van glasvezel voorzien, daar is er geld te verdienen.

Particulieren zullen immers kiezen voor de goedkopere abonnementen
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 u grote snelheden zijn pas voor 5 kaar bij telenet.
je moet niet gaan denken dat ze u volgend jaar 300 of 400 gaan geven
Je kiest telenet voor de snelheid je kiest belgacom als je echt onbeperkt wilt downloaden zo simpel is het.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
ubremoved_15410
Dummy
Dummy
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 maa 2010, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 7 keer

Ik lees veel laconieke antwoorden
@heist_175

misschien moet jij dan inderdaad naar Telenet ...
... er is voor elk wat wils in providerland
hopelijk ook voor jou 8)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

ik vind de investering van telenet toch wel overroepen. Ik ken persoonlijk weinig bedrijven die minder als een 3de van hun omzet moeten investeren in hun bedrijf. Een vriend van mij heeft een alu-velgen herstel zaak. Voor een setje velgen te herstellen vraagt hij 300€, maar hij is daarvan al zeker 100€ kwijt aan schuurpapier, verf, slijtage machines... laat staan zijn eigen werkuren.

Als dan telenet 500 miljoen gaat investeren op 5jaar, dan zijn dat voor mij normale uitgaven om je bedrijf up to date te houden. Niets abnormaals aan... wat telenet dus doet, is van elke gelegenheid gebruik maken om ons zand in onze ogen te strooien. Mensen een 'wow' gevoel te geven, voor iets wat vrij logisch is... stel u voor dat mijn vriend in de krant komt, omdat hij weer een bestelling van 5000€ aan schuurpapier binnenkrijgt... of elke nieuwe machine die hij koopt in de kijker zet.

Allemaal overroepen dus... een bedrijf moet iets doen, om up to date te blijven. En zolang ze met strikte limieten zitten, zijn ze ouderwets
de koe zegt boe
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Dat is marketing hé, iedereen babbelt nu terug over Telenet "heb je 't gezien van Telenet? Ze gaan een supernetwerk bouwen!". Betere reclame kan niet denk ik... Als het effectief een supernetwerk zal worden is een andere zaak...
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Dat klopt... marketing, niet meer dan dat. Ik vind dan ook een antwoord van belgacom op de grote netwerf niet nodig. Een mooi antwoord zou zijn : wij zijn er in geslaagd om ongelimiteerde formules aan te bieden, waarbij je geen rekening dient te houden bij drukke periodes. Wij - Belgacom - gaan er van uit, dat er meer vraag komt achter hoeveelheid, en dat de huidige snelheden voldoen.
de koe zegt boe
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

Ik vind het inderdaad raar dat Belgacom daar niet op inspeelt met enige reclame. Dat ze misschien wel trager zijn, maar dat je echt onbeperkt kan surfen. Zo iets in de aard van het Belgacom Duracell konijntje dat blijft lopen en het Telenet konijntje dat wel sneller kan vertrekken maar snel moet opgeven... :P
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Met dit verschil : het konijntje van Telenet valt niet stil, en loopt een ganse maand. Het geraakt uiteindelijk véél verder dan dat konijn van Belgacom, en dit met een gemiddelde hogere snelheid.
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 56 keer

Sylvester schreef:Met dit verschil : het konijntje van Telenet valt niet stil, en loopt een ganse maand. Het geraakt uiteindelijk véél verder dan dat konijn van Belgacom, en dit met een gemiddelde hogere snelheid.
Als je bij Belgacom gemiddeld 50Mbit/s neemt, dan heb je bij constant downloaden rond de 16 TB gedownload op het einde van de maand.
Dit zie ik niet gebeuren bij Telenet, ondanks de hogere snelheid
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dat is waar.
Het huidige Telenet160 abonnement (160/10) heeft een limiet vn 300Gb.
Wat betekent dat je gedurende iets meer dan 4u keihard kan downloaden om dan op smallband terug te vallen:
Wat is vrij downloaden?

Vrij downloaden gaat over internetabonnementen waarmee je gigantisch veel kunt versturen en ontvangen via het Telenet-netwerk.

Gebruiksregels

Om al onze klanten snel te laten surfen, heeft vrij downloaden een aantal gebruiksregels (= Telenet-netwerkbeheer). Dat betekent dat we je als grootverbruiker kunnen opmerken.

Je wordt grootverbruiker bij verbruik tussen 300 GB (alles in piekuren) en 1.500 GB (alles in daluren). Bekijk de kalender
Je surft dan tijdelijk minder snel tijdens piekuren (5 Mbps downstream en 1 Mbps upstream), maar behoudt je onbeperkt volume
Op het einde van je aanrekeningsperiode staat je Telemeter weer op 0 en ben je geen grootverbruiker meer
Toch wel lachen :).
Na 4u krijg je 5Mbps...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

bambipower schreef: Als dan telenet 500 miljoen gaat investeren op 5jaar, dan zijn dat voor mij normale uitgaven om je bedrijf up to date te houden. Niets abnormaals aan... wat telenet dus doet, is van elke gelegenheid gebruik maken om ons zand in onze ogen te strooien. Mensen een 'wow' gevoel te geven, voor iets wat vrij logisch is...
Compleet mee eens. De kabels zijn voorzien om tot 1 Ghz signaal over te brengen en het zou me niet verbazen dat een groot deel van hun infrastructuur dit al aankan. Vooral nieuwbouwwijken dan.

Het antwoord van belgacom hierop zal nog wel uitblijven. Buiten FTTH en extra koperparen naar de huizen sturen zie ik weinig bewegingsruimte in het blauwe kamp.

En ik zie vaker bordjes van werkzaamheden opduiken in de buurt waar het telenet logo op staat. Vooral kabelwerken in de kavels van meer dan 40 jaar oud.
Als ik eentje van belgacom zie, is het meestal om een herstelling uit te voeren. :roll:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

heist_175 schreef:Dat is waar.
Het huidige Telenet160 abonnement (160/10) heeft een limiet vn 300Gb.
Wat betekent dat je gedurende iets meer dan 4u keihard kan downloaden om dan op smallband terug te vallen:


Toch wel lachen :).
Na 4u krijg je 5Mbps...
Je snapt dus niets van de smalband van telenet. Als je smalband bebt behaald is dit niet de ganse dag aktief, enkel 's avonds en in het weekend. Er zijn dus nog vele uren per dag dat je de 160 Mbit kan benutten,

Ik heb het uitgerekend en kom aan 32,448 TB per maand.
Laatst gewijzigd door mailracer 02 sep 2014, 14:27, in totaal 1 gewijzigd.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

mailracer schreef: En ik zie vaker bordjes van werkzaamheden opduiken in de buurt waar het telenet logo op staat. Vooral kabelwerken in de kavels van meer dan 40 jaar oud.
Als ik eentje van belgacom zie, is het meestal om een herstelling uit te voeren. :roll:
Hier net omgekeerd eigenlijk... :) Maar ze zijn hier wel vdsl aan het aanleggen, overal glasvezel aan het blazen, dus dat verklaard wel veel :)
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Kenniey schreef: Als je bij Belgacom gemiddeld 50Mbit/s neemt, dan heb je bij constant downloaden rond de 16 TB gedownload op het einde van de maand.
Dit zie ik niet gebeuren bij Telenet, ondanks de hogere snelheid
Ik heb het voor je uitgerekend en kom aan 32,448 TB per maand op jaarbasis.
- ik hou er rekening mee dat je in de week 16 uur volledige snelheid hebt en in het week-end 12 uur.
- Je niet surft tijdens de smalband periode

160 Mbit is 20 Mbyte per seconde of 72 Gbyte per uur. je kan per week 7,488 TB downoaden

doe dit maal 52 en deel door 12 voor een gemiddelde per maand. :banana:
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

160Mbit is de theorie, de praktijk wijst op een perfect normale 150Mbit. 150Mbit is 18.75 MB. Dus 18.75MB/s en geen 20MB/s, maar dan nog natuurlijk. Alleen zal je nooit zoveel continu kunnen downloaden zonder geknepen te worden, tenzij je op een node zit met wel heel weinig actieve aansluitingen.

Gesteld dat iedere Telenet klant dit zou doen op een en dezelfde node, wetende dat een node 600Mbit krijgt en er momenteel nog tot 500 aansluitingen zijn per node:
Elke klant zou aan 1.2Mbit downloaden en dat 24/7 want da's nog lager dan de smallband waar je als grootgebruiker op komt. Da's 146.5KB/s.
Zelfs met "Netwerf" en de geplande ontdubbeling naar max 200 aansluitingen op de node zal je nog 3600Mbit met 200 moeten delen, en dan kom je op 18Mbit per klant en dat niet 24/7 want de smallband voor grootverbruikers is 5Mbit.

Bij Belgacom moet je op vandaag met tot 48 op een ROP zitten (volgens de cijfers van Raf1 zie eerdere posts) en de ROP heeft 2500Mbit. Of 52.08MB/s per klant, dus zelfs al heeft iedereen op de ROP een 50Mbit profiel (in theorie ik weet het, maar capaciteitsgewijs klopt het), dan nog zal er geen probleem zijn moest iedereen dat doen.
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 02 sep 2014, 14:55, in totaal 3 gewijzigd.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

natuurlijk weet ik dat dat theorie is. Maar ook bij belgacom kunnen er factoren zijn die de theoretische snelheid beïnvloeden.
Maar het was op bovenstaande duidelijk te maken wat vrij downloaden inhoud.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

mailracer schreef: 160 Mbit is 20 Mbyte per seconde of 72 Gbyte per uur. je kan per week 7,488 TB downoaden
1) De limiet bij Telenet "vrij" downloaden ligt tussen 300GB 3n 1.5 TB, aan die 7,4 geraak je dus nooit.
2) Net zoals bij Netflix vind ik het een voordeel dat je kan kijken naar wat je wil, wánneer je wil. vind ik het leuk dat ik bij Belgacom mijn downloads niet moet shedulen tijdens de daluren.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Op zich geraak je daar in principe wel aan bij Telenet, want in de daluren kan je inderdaad terug vrij surfen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

http://klantenservice.telenet.be/conten ... r-voor-mij
Ik ben opgemerkt als grootverbruiker op mijn Telemeter

Je internetsnelheid kan aangepast worden afhankelijk van de periode waarin je surft (drukke of minder drukke periodes): alleen in de rode periodes. De aangepaste internetsnelheid heeft geen impact op je beschikbare volume en is niet regiogebonden. Op het einde van de aanrekeningsperiode springt de Telemeter weer op nul.
Moeilijk te begrijpen, maar ook als je 1.5 TB hebt verbruikt kan je nog op volle snelheid surfen tijdens de daluren
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Deze topic gaat over Belgacom (namelijk de reactie van Belgacom op de Telenet aankondiging), in het Belgacom Forum

De zoveelste welles-nietes discussie over Telenet Traffic shaping en smalland is hier volledig off-topic
Dat is beter op zijn plaats in het "Grote Netwerf" topic in het Telenet Forum.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Modbreak:
offtopic, zoals hierboven verwittigd
mailracer schreef:
heist_175 schreef:Dat is waar.
Het huidige Telenet160 abonnement (160/10) heeft een limiet vn 300Gb.
Wat betekent dat je gedurende iets meer dan 4u keihard kan downloaden om dan op smallband terug te vallen:


Toch wel lachen :).
Na 4u krijg je 5Mbps...
Je snapt dus niets van de smalband van telenet. Als je smalband bebt behaald is dit niet de ganse dag aktief, enkel 's avonds en in het weekend. Er zijn dus nog vele uren per dag dat je de 160 Mbit kan benutten,

Ik heb het uitgerekend en kom aan 32,448 TB per maand.

Met dat verschil, dat je dan mag opblijven tot snachts om nog bhaalu te zien, netflix, youtube... met enkele van je gezin. En dat zijn dan weer net de dingen die je overdag (alé, savonds) nodig hebt. Sinds wij bhaalu kijken, en mijn kinderen tieners geworden zijn... is mijn dataverbruik boven de 400gb gekomen per maand. Allemaal dataverkeer van in de piekuren... Niet haalbaar bij telenet dus
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Basic Fit, Leo (koekjes), Dash, iedereen kent ze ! Verschrikkelijke reclame, maar de zaken draaien er tot de stukken eraf vliegen.
Wat is er in hemelsnaam mis met marketing?
Elk gezond bedrijf doet dat.
Men zegt soms : "Een gezond bedrijf (Belgacom) heeft dat niet nodig. Ze hebben voldoende, geen limiet, voldoende snelheid, enz..."
Het lijkt wel of er ergens een geweten kraakt, en dat dit gesust moet worden.

Als Belgacom niks doet, gaat het een hopeloze zaak zijn. Dan mogen ze zich vasthouden aan het strohalmpje van onbeperkt internet met antieke snelheden.
We zijn hier aan het speculeren en weten niet eens wat het concept, profiel en limieten zal worden.

Het antwoord gaat heel simpel zijn : Belgacom gaat reageren. Gewoon afwachten, voor beiden!
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Wel de enige echt grote reactie is FTTH, maar dan moeten we jaren gaan wachten... :?

Ze kunnen wel wat behelpen met vectoring en meer ROP's, maar komen nooit aan telenet snelheden zo.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”