Intropaar opsporen adhv BA nummer ?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

Ik heb hulp nodig, ... is er iemand v/d BGC techs hier aanwezig in staat & bereid voor mij op te sporen op welk paar v/d intro kabel een bepaalde TWIN aangesloten zit ?

Ik ben wat te overijverig geweest in het oprommelen van ons telefoonkot/varkensstal en heb iets afgekoppeld wat niet de bedoeling was :s. Er komt een 100-paar kabel binnen, dus niet echt te doen van gewoon te proberen.

Alvast bedankt !
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

Ondertss via PB reeds contact met een tech, razendsnel !
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Kracht van UB :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

idd, ondertss juiste paar gevonden, terug aangesloten & getest :D !!

Wel een wat ouder punchdown panel heb ik de indruk, een rond ijzertje in het midden met 1 gleufje. Heb wat moeten improviseren want mijn gebruikelijke tool werkte niet.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Tips & Tricks hieromtrent? Kan altijd handig zijn voor anderen die in jouw geval zitten/zaten...
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

Voor het opsporen van het correcte paar heb je help van de provider nodig. Als het maar om enkele binnenkomende paren gaat en je op zoek bent naar een PSTN signaal zou je eventueel per paar kunnen koppelen op een analoog toestel & 1924 bellen om de nummer te weten, maar met een 100-paar is dit niet te doen.

Voor de punchtool was het een beetje foefelen met een hele kleine platte schroevendraaier, deze paste in het kleine cilindrische contactvlak en zo kon ik toch een redelijk goed contact maken.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

In elk geval kan je zo geen echt goed contact maken, alle schroevendraaiers zijn te dik, zelfs die van een uurwerkmaker bij wijze van spreken !

Toch een verwittiging, als ik lees 100 paar gaat het hier niet om een 1 gezinswoning .... voor die dat het ook willen proberen, men zou wel
eens een ISDN kunnen blokkeren of een 2MB in alarmfase kunnen zetten door te testen/prutsen !

En je geeft een tip voor PSTN terwijl je een TWIN hebt, ben je zeker dat je je TWIN in het gebouw niet hebt verplaatst/verhuist 8)
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

Akkoord dat het te prefereren is de aansluiting te maken met de juiste tools.

Ik heb geen idee of je ook een digitaal toestel kan aansluiten en 1924 bellen voor identificatie, daarom hou ik het voor deze tips bij PSTN. Ik ben geen telecom mens maar ben de resten van een oude ISDN telefooncentrale aan het opkuisen, inclusief 15 ISDN BRA's en splice blocks met honderden paren die van overal in het gebouw binnenkomen.

We hebben nu een VoIP centrale met 1 PRA30 & mij was verteld dat heel die oude mikmak mocht afgebroken worden ... blijkbaar niet, want er is nog ergens 1 rechtstreekse TWIN (niet via de oude centrale) die toch via de bekabeling van die oude centrale was verbonden. Heel handig !
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

een 100 paar hebben liggen heeft zo zijn voordelen , ik ben hierdoor ook direct corporate klant :)
Afbeelding
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

@Fatsie, dan heb je feitelijk bijkomend werk gekregen ....

ISDN is:
1 - 90V op de lijn, maar daarmee weet je nog niet of het uwen TWIN is.
2 - een Aurora testtelefoon deze kan je gebruiken zonder een BA/TWIN/NT1 te moeten gebruiken !
Direct testen op het inkomend paar (op de draden) ....
3 - een Aurora testtelefoon gebruiken achter een BA/TWIN/NT1 via de S0 bus.
4 - een Euro ISDN toestel achter een BA/TWIN/NT1 via de S0 bus

PS: de meeste ISDN toestellen kunnen enkel werken in Point to MultiPoint (PMP), daarmee kan je dan testen op:
BA met x aantal MSM nummers (standaard 2 MSN nummers - maximum 8 MSM nummers in totaal)
Meerdere BA's in een cascade schakeling met enkel 1 hoofdnummer
TWIN met x aantal MSM nummers (standaard 2 MSN nummers - maximum 8 MSM nummers in totaal ....
behalve een DUO TWIN want daar is S0 bus verkeer geblokkeerd en maximum 2 MSN nummers !

Wat kan je niet testen met een gewoon ISDN toestel:
Lijnen in Point to Point (PP) = lijnen met een in kiezing/DDI = minimum 10 opeenvolgende nummers + maximum 5 bestaande MSN nummers !

Belgacom had vroeger een 10 tal ISDN toestellen, er was maar een toestel die PMP en PP aan kon en dat was een IST 101 toestel.

Jullie hebben een PRA, wel dat is een 2MB lijn ....

In sommige gebouwen krijg je schrik van in de oude kabels te moeten werken ....
In veel gebouwen was het de mode van een groot gebouw met 1 firma daarna in te delen in verschillende firma's maar nog altijd
via het bestaande kabelnetwerk en dan kom je zo een stoten tegen zoals jij, lijnen van andere firma's die daar passeren ....
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

Dank voor de toelichting ivm ISDN, waar wat geleerd.

Ze willen in dat lokaal nog een rack bijplaatsen maar ik heb erop gestaan dat er dan eerst het nodige werd opgeruimd want anders konden we daar nooit meer aan, ... 3 keer raden wie het nu mag opkuisen. Only myself to blame !

Nu idd een PRA (E1), in principe 32 64Kb kanelen (2Mb) maar ik dacht begrepen te hebben dat er 2 gebruikt worden als D-kanaal voor singnalisatie/synchro/metingen en dergelijke, wederom ben ik geen telecom kenner maar ik luister graag mee & vang al eens wat op.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Je hebt feitelijk 30 telefoonlijnen elk aan 64 Kbit/s
Er is een D-kanaal van 64 Kbit/s
En er is een synkronisatie kanaal van 64 Kbit/s
Zoals je zij 32 kanalen van elk 64 Kbit/s

Normaal minimum 100 telefoon nummers en altijd in Point to Point = in kiezing/DDI

Er is 2 paar nodig:
1 - paar voor TX = versturen
1 - paar voor RX = ontvangen
Bij het in dienst zetten word er een lus gemaakt tussen RX en TX en zo getest om te kijken of alles ok is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bij een gewone BA/TWIN/NT1 word tijdens de meting de 90V weggenomen (groen lampje gaat uit) en word er dan een
spanning van 10V gebruikt om de lijn (kabel) te meten, daarna terug 90V en synchroniseren, groen lichtje terug aan !

Lijn open = geen detectie van BA/TWIN/NT1
S0 bus open = BA/TWIN/NT1 goed maar niets gekoppeld achter de S0 bus (vb: RJ 45 snoer tussen NT1 en PABX niet goed gekoppeld)

PS: het groen lampje is een indicatie dat er spanning op zit, niet meer en niet minder ....
Als je een PSTN (48V) zou koppelen aan een BA/TWIN/NT1 zal het groen lampje ook branden maar er zal niet veel uit komen :roll:

Op een S0 bus zou je tussen 1 draad van TX en 1 draad van RX 40V moeten meten, ook hier is een TX en RX richting.

De BA/TWIN/NT1 zal instaan om te MUXen (Multiplex) !
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Bssoft schreef:In sommige gebouwen krijg je schrik van in de oude kabels te moeten werken ....
In veel gebouwen was het de mode van een groot gebouw met 1 firma daarna in te delen in verschillende firma's maar nog altijd
via het bestaande kabelnetwerk en dan kom je zo een stoten tegen zoals jij, lijnen van andere firma's die daar passeren ....
Daarom dat ik een technieker heb laten langskomen om de oude telefooncentrale op te kuisen. Ik zat in een gelijkaardig geval als Fatsie. Bij voorbereidende werken (een stokoude centrale afbreken waarvan ik dacht dat ze niet meer in gebruik was) heb ik Belgacom Storingen mogen bellen omdat er blijkbaar nog één lijn over die centrale liep (al stond deze al jaren uit...). Die BGC-technicus heeft gelukkig snel het juiste intropaar gevonden, het interne paar had ik snel terug beet...
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”