BIVV: "Geef gsm af na ongeval"

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

silencer schreef:
Onderzoek leert nochtans dat dit het risico op een ­ongeval met liefst 23 keer doet toenemen.
Met statistieken kun je alles beweren.
Wil jij daarmee aangeven dat het risico op een ongeval daalt indien je tijdens het rijden je GSM gebruikt?
Of vind je het gewoon leuk om een variant op de dooddoener "met statistiek kan men alles bewijzen" neer te schrijven? :P :P
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

"de statisticus verdronk in water van gemiddeld 5 cm diep"
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Statistiek zegt inderdaad weinig over één individu. 8)
Wel over een (liefst) grote groep van individuen. :wink:
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Berichten: 508
Lid geworden op: 25 dec 2010, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

AndRo555 schreef:
krisken schreef: Als we spreken over alcoholgebruik, weten we dat er 2 grenzen zijn : 0.5 promille en 0.8 promille. Alleen...weten we niet wanneer we hier aan zitten. Pakt een poppemieke van 50kg en laat ze een pint drinken...grote kans dat ze al over de 0.5 promille zit als ze niet gewoon is om alcohol te consumeren. Echter kan een stevig uit de kluiten gewassen man van 90kg die elke dag een pintje drinkt er met gemak 2 of 3 achterover slaan om aan diezelfde 0.5 te geraken. We weten dus niet wanneer je deze grens berijkt, vandaar dat ik het simpel hou : rijden = niet drinken. Dan ben ik voor 99.99% zeker dat ik niet aan de 0.5 promille ga geraken en is het geen "gok".
Ik moet je hier wel gaan verbeteren. De hoeveelheid "pinten" (of andere alcohol) die je moet drinken om aan 0.5 promille te raken hangt inderdaad af van gewicht. Maar het elke dag een pintje drinken, of gewoon goed tegen alcohol kunnen doet daar juist niks aan. Die persoon voelt er misschien veel minder van, maar de promilles zijn er wel degelijk.
Inderdaad AndRo555 heeft gelijk. Sterker nog, een uit de kluiten gewassen man (om in Krisken zijn termen te spreken ;-) ) gaat minder snel merken dat hij over zijn limiet is (0,5 promille) dan het poppemieke en beseft vervolgens niet dat hij een gevaar voor zijn medeweggebruiker is.

Het valt trouwens (nauwkeurig?) te berekenen wat uw promillage is door gebruik van formules waarin lichaamsgewicht, geslacht en aantal alcoholische consumpties de belangrijkste termen zijn. Ook kan je een vuistregel hanteren dat 1 consumptie na 1 uur verwerkt is door de lever. Zelf rij ik pas met de wagen minstens 3-4 uur nadat ik een pintje gedronken zou hebben, en dat is voor mijn mening een veilige manier om met alcohol om te gaan. Al is 0 consumpties altijd nog veiliger en chapeau voor zij die het volhouden (na 5 jaar heb ik het opgegeven:-) )

Iets meer on-topic : ik heb ooit gelezen dat uit onderzoek is gebleken dat smsen,... achter het stuur gelijkstaat aan rijden met 0,8 promille. Toch zijn de sancties voor de laatste overtreding veel zwaarder, terwijl de gevarensetting identiek is. Misschien kan de politiek daar eerst verandering in brengen!?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Jordy1990 schreef: Inderdaad AndRo555 heeft gelijk. Sterker nog, een uit de kluiten gewassen man (om in Krisken zijn termen te spreken ;-) ) gaat minder snel merken dat hij over zijn limiet is (0,5 promille) dan het poppemieke en beseft vervolgens niet dat hij een gevaar voor zijn medeweggebruiker is.
Eigenlijk niet helemaal correct.

Stel beiden "onervaren drinkers", dan zal de uit zijn kluiten gewassen man (100kg), twee keer zoveel moeten drinken om aan 0.5 promille te komen als het popemieke. (niet helemaal lineair verband natuurlijk, alles is hier een benadering).
Als het beiden "ervaren drinkers" zijn dan zullen ze evenveel promille in hun bloed hebben als hun niet "ervaren" equivalenten na exact evenveel drank. Alleen zullen ze het minder (of totaal niet) voelen, doordat hun systeem er meer aan gewend is. (Zo rijden er alcoholiekers rond met een paar promille in hun bloed waarvan je op het eerste zicht niks zou merken aan hun rijgedrag, maar laat ze een reactietestje doen en ze vallen door de mand, levert soms heel gevaarlijke situaties op)

Wel duurt het langer (en breekt er ondertussen ook alcohol af), voordat de alcohol bij de zwaardere man "voelbaar wordt". Dit geeft de indruk dat die er soms in het begin minder van voelt. (En geeft het een algemene indruk van er beter tegen te kunnen)

En dan is er nog dat bijna alle zwaar mannen regelmatiger alcohol consumeren dan de popemiekes die ik ken. En er dus "beter" tegenkunnen. Wat schijnveiligheid oplevert in de auto, alles lijkt ok, maar owee als er iets gebeurt op de weg waarbij je plots een beslissing moet maken/uitvoeren.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Volledig correct, maar de lever zal alcohol sneller afbreken bij mensen die "met regelmaat" (maw, elke dag of 2 een pintje...niet elk uur) alcohol consumeren dan iemand die niet drinkt. Alcohol is, zoals je waarschijnlijk wel weet, gewoon vergif voor je lichaam.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Ik ben verre van iemand in de geneeskunde, maar ik dacht dat alcohol-afbraak in de lever zicht toch logaritmisch gedroeg. Een halvering op xx tijd dus telkens. Dus de lever breekt een hoeveelheid af afhankelijk van het promille niveau.
Dus een lever van een geregelde drinker zal daar denk ik niet veel aan veranderen (misschien een beetje)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

De formule is als volgt:
BAG = a x 10/ g x r - (u - 0.5) x (g x 0.002)

Hierbij is:
a = aantal glazen
g = lichaamsgewicht
r = een maat voor lichaamsvocht bij mannen 0,7 en bij vrouwen 0,5
u = het aantal uren vanaf het eerste glas.

Of... het duurt een uur tot anderhalf uur per glas bier, glas wijn, borrel vooraleer je dat verwerkt hebt.

Ik drink ook wel eens een pintje of een glas wijn als ik met de auto ben, maar dat is dan meestal op een avond van een uur of 4, als ik met de motor ben drink ik eender hoe niet en als ik wil drinken is mijn vriendin er altijd bij en die drinkt nooit.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

ITnetadmin schreef:Ik vind persoonlijk een automaat gevaarlijker.
Er zijn nuttige functies voor een ontkoppelingspedaal, bv bij aquaplaning of bij het nemen van een moeilijke, korte, scherpe bocht.
Dit zijn drogredenen en ook absoluut niet waar. Met de meeste moderne automaten kan je sowieso met de hand schakelen.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Berichten: 508
Lid geworden op: 25 dec 2010, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

Slafes schreef:De formule is als volgt:
BAG = a x 10/ g x r - (u - 0.5) x (g x 0.002)

Hierbij is:
a = aantal glazen
g = lichaamsgewicht
r = een maat voor lichaamsvocht bij mannen 0,7 en bij vrouwen 0,5
u = het aantal uren vanaf het eerste glas.

Of... het duurt een uur tot anderhalf uur per glas bier, glas wijn, borrel vooraleer je dat verwerkt hebt.
Deze formule heb ik in mijn middelbare schooltijd nog gezien, het was mij gisteren wat laat om deze nog op te zoeken :-D Eigenlijk zou je voor zwaar bier meer dan 1 consumptie moeten rekenen: 1 glas Gulden Draak ( 33 cl en 10,5 vol% EtOH) staat gelijk aan 2,67 glazen Jupiler (25 cl en 5,2 vol% EtOH).
Astralon schreef:
ITnetadmin schreef:Ik vind persoonlijk een automaat gevaarlijker.
Er zijn nuttige functies voor een ontkoppelingspedaal, bv bij aquaplaning of bij het nemen van een moeilijke, korte, scherpe bocht.
Dit zijn drogredenen en ook absoluut niet waar. Met de meeste moderne automaten kan je sowieso met de hand schakelen.
Maar kan je met die automaten ook ontkoppelen? Ik dacht enkel van versnelling veranderen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Die formule is geen exacte wetenschap. Als vrijwilliger bij Drive Up Safety heb ik tijdens de briefings bij zowel lokale als federale politie zoveel formules gezien (waaronder ook deze) welke ze konden mededelen aan bestuurders welke hierbij vragen hadden. Het geeft een "idee" van hoeveel promille je binnen hebt, maar dat is het ook. De afbraak van alcohol hangt eveneens af hoe je je op dat moment voelt : kiplekker? Ziek? Vermoeid? Ziek aan het worden? Als vrijwillig ambulancier kan ik je zeggen dat we tijdens specifieke opleidingen en cursussen de vreemdste dingen te horen krijgen (bvb iemand die niet recht op een lijn kan lopen, geen drugs had genomen (drugstest negatief), wartaal uitsloeg maar wel "maar" 0.4 promille blies...en dus prima mag verder rijden volgens de politie). Dat is wat het gevaarlijke is aan het huidige systeem : men staat toe dat je een pintje kan drinken (kan ik mee inkomen), maar de grens waar je moet stoppen is voor iedereen anders, en dus eerder een persoonlijke ervaring aan het worden. Alleen al om deze reden ben ik voorstander van een 0 promille maximum : dan kan/mag je niet drinken en heeft iedereen een duidelijke lijn. Ik krijg dan wel het argument van "jama dan mag ik ook geen likeurpraline eten". Tja true...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Straffer nog, je mag ook geen appel meer eten als je echt 0,0 promille gaat hanteren. Ik zou het ook straf vinden om aan de kant gezet te worden omdat je een praline gegeten hebt. Je bent op dat moment nog perfect in staat om te rijden.

Zoals ik in een eerdere post al aanhaalde, er zijn ergere dingen in het verkeer dan 0,5 promille in je bloed hebben. Ik werk nachten en er zijn bepaalde zware nachten waarvan ik zelf niet meer weet hoe ik thuis geraakt ben. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik de enige ben die daar last van heeft. Oververmoeidheid wordt echter bij geen enkele controle beboet. Net zoals alle "helden" die in 1 ruk naar het zuiden van Frankrijk rijden. Hoeveel ongelukken gebeuren er niet van mensen die in slaap vallen en in iemand zijn kont rijden? Veel, maar daar zijn natuurlijk geen statistieken van.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Frankrijk is ook niet zover rijden hé. Zorg ervoor dat je uitgeslapen in de wagen zit en vertrek s nachts. Het grote verschil zit hem met name in de verlichting op de wegen : in Frankrijk zijn de snelwegen amper tot niet verlicht, in België is elke vierkante centimeter verlicht. Het rijden aan 120km/u in dat oranje licht zorgt ervoor dat je snel vermoeid geraakt. Zelf had ik het nooit durven beweren, maar 200km a 250km is het verste dat ik durf rijden in België zonder pauze. Maar zo heb ik eens naar Tsjechië gereden (net iets meer dan 1000km) 's nachts en dat ging wonderwel goed en vlot. Juist in Oostenrijk me even langs de kant gezet voor een paar uurtjes slaap, en uiteraard onderweg voldoende pauzes genomen (30 minuten per 2 uur rijden).

Tis niet iedereen gegeven : nu kan ik dit nog aan, maar vrees ervoor dat je het mij over 10 jaar niet meer ga moeten vragen. Overigens ben ik wel volledig akkoord met wat je zegt : (over)vermoeidheid maakt veel slachtoffers maar komt amper tot niet voor in de statistieken. Over is dat van die appels een "broodje aap" :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Lang niet alles in Belgie is verlicht (nu toch niet meer), maar grote delen wel.

Ah en ik denk dat je is mag zien achter een betere GPS als die je via Oosterijk naar Tsjechie laat rijden. :wink:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Voor je zo uitspraken doet, eerst vragen waarom ik langs daar rij :-)
Moest toen naar Lipno Nad Vltavou, Vlakbij de grens van Oostenrijk. Nu, rit in Oostenrijk was ook niet lang, denk een 100km?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer


Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Jordy1990 schreef:Maar kan je met die automaten ook ontkoppelen? Ik dacht enkel van versnelling veranderen.
Nog nooit met een automaat gereden? Daar is ook altijd een "N" stand, om bvb door de carwash te rijden. Dan is de motor ook losgekoppeld van de wielen. Dit kan ook heel snel gebeuren, gewoon de hendel even naar voor of achter duwen (afhankelijk van het merk).

Trouwens, tegenwoordig zit er heel wat assisterende elektronica in de wagens waardoor je zeker niet zomaar kan beweren dat de manuele "veiliger" zou zijn.

Mijn vrouw heeft adaptieve cruise control op haar wagen met automaat, dus die past zelf zijn snelheid aan in functie van de voorligger, zelfs tot stilstand! Als dat niet veilig is... En ook heel handig in de file, hij vertrekt en stopt automatisch in functie van de voorligger. Zoiets is zelfs niet mogelijk met een manueel geschakelde. Dat is echt heel veilig.

PS. ik heb zelf een manuele wagen omdat ik dat toch nog verkies qua rijplezier
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tja, in manoeuver gevallen (aquaplaning, moeilijke bocht, etc) is het wel zo handig om een pedaal voor ontkoppeling te hebben zodat je beide handen vrijhoudt. Als ze de best of both worlds zouden combineren door een ontkoppelingspedaal bij een automaat bij te plaatsen zou ik het mss nog overwegen (maar dan enkel eentje waar je manueel ook kan schakelen door de hendel vooruit/achteruit te duwen).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Berichten: 508
Lid geworden op: 25 dec 2010, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

Edward Valckx schreef: Nog nooit met een automaat gereden? Daar is ook altijd een "N" stand, om bvb door de carwash te rijden. Dan is de motor ook losgekoppeld van de wielen. Dit kan ook heel snel gebeuren, gewoon de hendel even naar voor of achter duwen (afhankelijk van het merk).
Nog maar 1 keer, hoor. :-D Vandaar dat ik niet zeker was of je de N stand al rijdend tegen een behoorlijke snelheid zou kunnen activeren. Maar zoals ITnetadmin al aangeeft lijkt het mij ook veiliger (en handiger) de 2 handen aan het stuur te kunnen houden als de wagen slipt.
Edward Valckx schreef: Mijn vrouw heeft adaptieve cruise control op haar wagen met automaat, dus die past zelf zijn snelheid aan in functie van de voorligger, zelfs tot stilstand!
Dat gaat ook met een manuele al durf ik niet zeggen tot stilstand. Mijn 6 jaar oude Astra heeft al die snufjes niet om het zelf te kunnen uittesten.:-D
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik denk dat er meer mensen gebaat zijn met alle assistentie die in een wagen zit tegenwoordig dan vetrouwen op je kunde met een manuele versnellingsbak om je auto te beheersen eens de limiet al dan niet vrijwillig wordt overschreden Voor de standaard afgelegde kilometers op een normale manier, dan zie ik geen toegevoegde waarde in comfort, handeling of plezier van een manuele bak.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Een manuele bak geeft mij "rijplezier", een automatische niet echt... Heb al met tientallen diverse wagens/merken/types gereden en manueel heeft me altijd het meeste plezier gegeven...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

ITnetadmin schreef:Tja, in manoeuver gevallen (aquaplaning, moeilijke bocht, etc) is het wel zo handig om een pedaal voor ontkoppeling te hebben zodat je beide handen vrijhoudt.
Gek! Nooit ontkoppeling dan gebruiken! Er is totaal geen nut om te ontkoppelen al rijdende bij aquaplanning! Je auto remmen werken niet, sturen ook niet, dus geef je door te ontkoppeling je lot over aan het wegdek...)
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 29 jul 2014, 17:54, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Idd, je hebt tenminste nog remming op je motor dan (wat véél helpt). Als je volledig ontkoppelt heb je zo een 99% kans om het decor binnen te gaan...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

krisken schreef:Een manuele bak geeft mij "rijplezier", een automatische niet echt... Heb al met tientallen diverse wagens/merken/types gereden en manueel heeft me altijd het meeste plezier gegeven...
Bij mij is het rijplezier vooral gedaald toen men 50 en 70 km/h invoerde. :mrgreen:

Ik kom soms op plaatsen waar vroeger 120 km/h toegelaten was, nu is dat op diezelfde plaatsen soms gereduceerd tot 70 (of zelfs 50).
De logica van deze beslissingen om daar dan zo traag te rijden, ontgaat mij toch vaak...

Wel rijd ik, net als jij, ook het liefst met een handgeschakelde bak.
Dat houdt me precies toch ook wat alerter...

Wel wordt er heden meer op de wegen "gereden" met de auto, vind ik.
Twintig jaar terug was dat op sommige momenten toch meer een racen, trekken en duwen.
Vooral in de steden was het verkeer toen (veel) agressiever is mijn aanvoelen.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

krisken schreef:Een manuele bak geeft mij "rijplezier", een automatische niet echt... Heb al met tientallen diverse wagens/merken/types gereden en manueel heeft me altijd het meeste plezier gegeven...
Cruisen op de autosnelweg, met het koppel/vermogen kan je gerust versnellen/vertragen zonder van versnelling te moeten veranderen. Aanschuiven/veel lichten op je gemak me rijden, weinig plezier om te schakelen en ontkoppeling steeds te moeten gebruiken.

Veel kort bochtwerk, aan een wat hogere snelheid, afremmen en terugschakelen afremmen op motor, of zeer vlot rijden in zeer druk verkeer waarbij je wat heviger gaat versnellen door terug te schakelen of ook hier sterk afremmen en dan wederom vlotjes te versnellen. Dan zal je meer plezier hebben. Je hebt gewoon meer werk :p
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

krisken schreef:Idd, je hebt tenminste nog remming op je motor dan (wat véél helpt). Als je volledig ontkoppelt heb je zo een 99% kans om het decor binnen te gaan...
Mij hebben ze altijd geleerd te ontkoppelen bij slipgevaar, om zo de kracht van de motor weg te halen van de wielen en geen slip te veroorzaken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Berichten: 508
Lid geworden op: 25 dec 2010, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

Bij een slip wel. Maar bij aquaplaning of een scherpe bocht mag je nooit ontkoppelen. Zo heeft een instructeur van de rijschool het mij toch uitgelegd.

Verstuurd vanaf mijn LG-E975 met Tapatalk
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bij een scherpe bocht mag je het eigenlijk idd niet doen, maar ik doe het liever toch. Nu spreek ik wel over scherpe bochten (straatjes inrijden aan 90° enzo) in stadssituaties en dergelijke, die je zoiezo aan max 5km/h neemt he.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik rijd nu toch al 5 jaar met een automaat (mazda 6) en ik wil absoluut niet terug nara handschakeling. Ik rijd wel voornamelijk in de stad. Net terug van vakantie, met een handgeschakelde peugeot 208 en ik zag er echt het plezier niet van in.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij de auto rijdt ik ook liever manueel, het plezier ervan is dat je echt baas bent over de motor, sportief of defensief kan je zelf kiezen. Mijn maxiscooter is variomatic en daar mis ik het schakelen eigenlijk wel ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mijn automaat past zichzelf aan aan mijn rijstijl. Als ik harder duw, dan wacht hij veel langer met schakelen...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Manueel geniet toch ook mijn voorkeur, alleen al om de controle. En het verbruik natuurlijk.

Rood licht van ver af? Laten rollen in 5 of 6 en 0.0l/100km, wat meer afremmen gewenst, dan schakel ik gewoon wat meer terug. Met wat anticipatie heb je je remmen amper nodig boven de 30km/u.
Voorbijsteken op de snelweg, gewoon wat meer gas in 6e is genoeg. Sommige automaten gaan dan in kick-down, wat ik op dat moment niet nodig acht.

Alleen een CVT zou ik mijzelf nog mee kunnen zien rijden.
Tim.Bracquez schreef:
ITnetadmin schreef:Tja, in manoeuver gevallen (aquaplaning, moeilijke bocht, etc) is het wel zo handig om een pedaal voor ontkoppeling te hebben zodat je beide handen vrijhoudt.
Gek! Nooit ontkoppeling dan gebruiken! Er is totaal geen nut om te ontkoppelen al rijdende bij aquaplanning! Je auto remmen werken niet, sturen ook niet, dus geef je door te ontkoppeling je lot over aan het wegdek...)
Bij serieuze aquaplanning zou ik toch ontkoppelen, dan heb je nog wat kans op grip te hebben om een beetje te kunnen bijsturen in de richting die je wilt gaan. Als je op je motor remt krijg je (in 90% van de gevallen toch) een vooras die meer remt als een achteras, wat voor verassende situaties kan leiden op het water.

In bochten gewoon terugschakelen voor de bocht, wat op de motor remmen en er al (licht) accelererend uitkomen. Zo heb ik het toch geleerd. Geen reden tot ontkoppelen daar.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

TiTanium schreef:het plezier ervan is dat je echt baas bent over de motor, sportief of defensief kan je zelf kiezen
En je denkt dat dat met een automaat niet kan... zelfs op m'n manuele kan ik kiezen tussen Eco, Comfort en Sport met een totaal andere wagen als gevolg.
AndRo555 schreef:En het verbruik natuurlijk.
Een moderne automaat is effecienter dan jij ooit zal zijn.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

r2504 schreef:
AndRo555 schreef:En het verbruik natuurlijk.
Een moderne automaat is effecienter dan jij ooit zal zijn.
Nope, nope, nope. Een manuele versnellingsbak kan ik altijd zuiniger zijn als een automaat. Je kan een koppelomvormer nooit efficienter krijgen dan een gewone koppeling, technisch niet mogelijk.
En als ik voor een licht uitrol verbruik ik niks, een automaat meestal wel nog iets.

Tenzij je de gerobotiseerde (a la DSG) bakken bedoelt die zijn wel bijna zo efficient als een manuele. Maar dat zijn eigenlijk geen automaten meer.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik heb recent nog een cursus eco-driving gedaan (alsook slipcursus trouwens) en de constructeur beweerde anders.

Puur theoretisch gezien misschien wel... maar ook jij als persoon bent niet perfect in het schakelen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mensen hebben nu eenmaal de neiging om zichzelf te overschatten, en technologie te onderschatten. En vaak worden kinderziekten uit de eerste generatie van een nieuwe technologie beter onthouden, dan de verbeteringen eraan.
Dat merk je bij de negatieve reacties op automatische transmissie, de Google-Auto zonder stuur en pedalen, het einde van de bemande luchtvaart(de JSF F-35 wordt algemeen beschouwd als het laatste bemande gevechtsvliegtuig, de toekomst is voor de drones, en de burgerluchtvaart zal vroeg of laat ook automatisch verlopen).
Ik ben ervan overtuig dat 90% v/de mensen die een manuele versnellingbak verkiezen, ecologischer en veilger zouden rijden met een manuele versnellingsbak.
Bovendien zal hij sowieso verdwijnen(al eens een electrische auto gezien met manuele versnelling?), en na het verdwijnen van de manuele versnelling is het de beurt aan het stuur/pedalen, de trein-/trambestuurder, de jumbojetpiloot om geautomatiseerd te worden.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

De nieuwe zeven- of achttraps automaten (+ intelligente software) kunnen inderdaad zuiniger zijn dan een handgeschakelde doos met (5 of) 6 versnellingen. Vroeger was dit net andersom: handgeschakeld had men meer verhoudingen dan met een automaat. 't Ja, tijden kunnen verkeren...

Doch de belangrijkste factor in het verbruik blijft de mens: met een al dan niet zware voet. :lol:
Stroper schreef:Ik ben ervan overtuig dat 90% v/de mensen die een manuele versnellingbak verkiezen, ecologischer en veilger zouden rijden met een manuele versnellingsbak.
:think: :think:
Hier klopt iets niet. Denk ik.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Whoa whoa. Een drone kan je toch echt niet vergelijken met een burgertoestel automatisch laten vliegen, hoor.
Alleen al de liability omdat er passagiers aan boord zijn, terwijl een drone geen mensenlevens riskeert aan boord.
Zal nog wel lang duren alvorens we zo ver zijn.

Weet wel dat cat3(c) autoland (automatische piloot om te landen) zelf kunnen landen, en dat dit nu al gebeurt.

Bij een lagere categorie moet je overnemen op een bepaalde hoogte (bij sommigen zelfs vrij laag) om de go-around beslissing te maken (bv bij dichte mist moet je op die hoogte de baan kunnen zien of tis go-around), maar bij pakweg een middengrote airbus krijg je dat al niet meer gedaan bij die hogere categorieen. Als je daar op het knopje "go around" drukt (en ja, tis een knopje, het vliegtuig doet de rest) dan raken je wielen al de grond nog voor de motoren hun spin-up gedaan hebben en terug voldoende gas kunnen geven om op te trekken. Maar het knopje is ingedrukt en het vliegtuig zal terug vertrekken, willen of ni ;-)



EDIT: Effe een citaatje bijstoppen:
commonly refered to as autoland...
keeps the aircraft on centreline even on rollout.

Category I - A precision instrument approach and landing with a decision height not lower than 60 m (200 ft) above touchdown zone elevation and with either a visibility not less than 800 m or a runway visual range not less than 550 m.
Category II - Category II operation: A precision instrument approach and landing with a decision height lower than 60 m (200 ft) above touchdown zone elevation but not lower than 30 m (100 ft), and a runway visual range not less than 350 m.
Category III is further subdivided
Category III A - A precision instrument approach and landing with: a) a decision height lower than 30 m (100 ft) above touchdown zone elevation, or no decision height; and b) a runway visual range not less than 200 m.
Category III B - A precision instrument approach and landing with: a) a decision height lower than 15 m (50 ft) above touchdown zone elevation, or no decision height; and b) a runway visual range less than 200 m but not less than 50 m.
Category III C - A precision instrument approach and landing with no decision height and no runway visual range limitations. A Category III C system is capable of using an aircraft's autopilot to land and guide the aircraft to the terminal if required.
In each case a suitably equipped aircraft and appropriately qualified crew are required. For example, Cat IIIc requires three autopilots, Cat I does not. Cat I only goes off of altimeter indications for decision height, the Cat II and Cat III approaches go off the radar altimeter for a decision height

(Reference ICAO Annex 10 AERONAUTICAL TELECOMMUNICATIONS Volume 1 RADIO NAVIGATION AIDS 2.1.1)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

eternum schreef:
Stroper schreef:Ik ben ervan overtuig dat 90% v/de mensen die een manuele versnellingbak verkiezen, ecologischer en veilger zouden rijden met een manuele versnellingsbak.
:think: :think:
Hier klopt iets niet. Denk ik.
Errare humanum est.
Mocht is een drone zijn, had ik dit zeker opgemerkt,zelfs al had ik een zware dat op werk gehad en heb ik er morgen nog een :lol:
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

ITnetadmin schreef:Whoa whoa. Een drone kan je toch echt niet vergelijken met een burgertoestel automatisch laten vliegen, hoor.
Alleen al de liability omdat er passagiers aan boord zijn, terwijl een drone geen mensenlevens riskeert aan boord.
Zal nog wel lang duren alvorens we zo ver zijn.
Ik spreek dan ook niet over morgen, maar over de komende decennia.
Het lijkt mij vrij realistisch om te zeggen dat tegen 2035 drone-auto's de norm zijn en tegen 2055 drone-burgervliegtuigen de norm zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”