Overstap telenet modem only.

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
foxhound
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2009, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

Na lang genoeg op 20/2 gezeten te hebben bij Dommel/Belgacom zou ik graag eens iets sneller hebben (zeker sneller dan 12/2 wanneer er tv gekeken wordt.)
Gezien de enige keus die dan overblijft telenet is, zal het dus overstappen naar kabel worden.

Nu zit ik met de volgende vraag:
Ik zou graag een modem-only installatie hebben zodat ik alles zelf wat in beheer heb. Als informaticus ben ik er van overtuigd dat dit me zou moeten lukken.

Ik heb zelf al een Asus RT-AC66U router die enkel als Access Point gebruikt wordt momenteel die ik als router zou willen inzetten na de Telenet modem.
De modem heeft als ik mijn huiswerk goed gedaan heb, geen ingebouwde switch en dus maar 1 poort. Indien ik de digicorder interactief wil maken moet deze een public IP krijgen en dus rechtstreeks aan de modem hangen. Hier zou dus een switch moeten tussenkomen.

Indien mogelijk zou ik natuurlijk willen voorkomen dat ik weer een extra apparaatje moet zetten (voor de prijs nu niet echt, je hebt al snel een gigabit tp-link switch voor 15€, vooral om niet nog maar een extra stroomverbruiker te hebben.)

Weet iemand toevallig of er een manier is om bij de Asus RT-AC66U de digicorder een soort passthrough te geven zodat hij een public IP krijgt?.

Alvast bedankt indien iemand me hier mee kan helpen.

-Edit

Ik had nog even moeten verder zoeken. Al wat zitten zoeken voordien, maar een paar minuten na dit te posten vind ik natuurlijk de oplossing.
Hierbij de link naar waar ik deze gevonden heb: http://www.tik.be/forum/viewtopic.php?f=6&t=16568
Bij deze router kan je blijkbaar een poort aanwijzen als IPTV port waardoor deze dus kan gebruikt worden om je digicorder aan te koppelen.

Misschien dat deze post nog nuttig kan zijn voor anderen in de toekomst die dit probleem tegenkomen. Indien niet zal ik deze verwijderen.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Plaats gewoon je ASUS na je HGW... en je hebt alles wat je wil... daar heb je geen modem-only voor nodig.

Je hebt dan de TN HGW waarop je je digicorder kan aansluiten en je Asus waarop je je eigen beheer kan doen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zou idd het gemakkelijkste zijn.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Bij een starterskit geeft Telenet even makkelijk een HGW als een modem only, het enige wat je moet doen is er achter vragen.

Voor mensen die geen HGW nodig hebben (modem in de kelder/garage/...) of zelf al een betere router staan hebben.. Gewoon er naar vragen in een Telenet center. Bij mij deden ze er niet moeilijk over en nu kan r2504 ook niet meer "zagen" dat ik maar een basic abo heb. :twisted:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Bij een starterskit geeft Telenet even makkelijk een HGW als een modem only
Dat is zeker geen algemeen feit... het ene servicece center tov. het andere, de ene technieker tov. de andere, de helpdesk... allen reageren ze totaal niet consistent (soms maken ze er geen probleem van maar meestal wel - en dat lijkt zelfs met periodes te gaan).
Slafes schreef:Bij mij deden ze er niet moeilijk over en nu kan r2504 ook niet meer "zagen" dat ik maar een basic abo heb. :twisted:
De enige die aan het zagen was was jij omdat je te weinig volume had met je basic abo... en duidelijk niet begrijpt wat de betekenis is van "basic" :lol:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Slafes schreef:Bij een starterskit geeft Telenet even makkelijk een HGW als een modem only, het enige wat je moet doen is er achter vragen.

Voor mensen die geen HGW nodig hebben (modem in de kelder/garage/...) of zelf al een betere router staan hebben.. Gewoon er naar vragen in een Telenet center. Bij mij deden ze er niet moeilijk over
Dat is inderdaad ook mijn ervaring bij sommige installateurs. Bij anderen was het wat anders en heb ik effectief gedreigd dat hij t mocht af trappen als er geen modem only kon geïnstalleerd worden. Hangt echt er van af wie je over de vloer krijgt. Maar idd, vragen bij Telenet Center is altijd een goed idee...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:
Slafes schreef:Bij een starterskit geeft Telenet even makkelijk een HGW als een modem only
Dat is zeker geen algemeen feit... het ene servicece center tov. het andere, de ene technieker tov. de andere, de helpdesk... allen reageren ze totaal niet consistent (soms maken ze er geen probleem van maar meestal wel - en dat lijkt zelfs met periodes te gaan).
Blijkbaar toch wel... Ik heb eerst mijn bestelling online geplaatst, daarna gebeld voor een modem only waar de telenet medewerker me zei dat ik op mijn persoonlijke vraag altijd de keuze heb om dat te verkrijgen in een Telenet Center. Dit was geen enkel probleem verzekerde ze mij.

In het Telenet Center vroeg ik een modem only, zag dat ze een HGW mee hadden en zei: echt modem only, geen wifi. Oh zei de verkoper, dan haal ik even een andere. In de kast met HGW's lagen zeker even veel modem only's. Vroeg aan die man of dat een probleem was, was geen enkel probleem als mensen het vroegen om een modem only mee te geven.

In Leuven doen ze er alvast totaal niet moeilijk over. Ook de Telenet klantendienst niet...

Wat mijn gezaag betreft, tot zeer recent had Whop en Basic evenveel volume. Dus maakte het toch niet uit over wat mijn gezaag ging. Nu dat ik Whop heb mag ik dan eindelijk zagen dat het maar 150 Gig is? :twisted:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Not again...Please...Not again...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Hela, ik heb dat wel speciaal gedaan om gezaag te vermijden he. :)
davleema
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 aug 2014, 02:37

Slafes schreef:
r2504 schreef:
Slafes schreef:Bij een starterskit geeft Telenet even makkelijk een HGW als een modem only
Dat is zeker geen algemeen feit... het ene servicece center tov. het andere, de ene technieker tov. de andere, de helpdesk... allen reageren ze totaal niet consistent (soms maken ze er geen probleem van maar meestal wel - en dat lijkt zelfs met periodes te gaan).
Blijkbaar toch wel... Ik heb eerst mijn bestelling online geplaatst, daarna gebeld voor een modem only waar de telenet medewerker me zei dat ik op mijn persoonlijke vraag altijd de keuze heb om dat te verkrijgen in een Telenet Center. Dit was geen enkel probleem verzekerde ze mij.

In het Telenet Center vroeg ik een modem only, zag dat ze een HGW mee hadden en zei: echt modem only, geen wifi. Oh zei de verkoper, dan haal ik even een andere. In de kast met HGW's lagen zeker even veel modem only's. Vroeg aan die man of dat een probleem was, was geen enkel probleem als mensen het vroegen om een modem only mee te geven.

In Leuven doen ze er alvast totaal niet moeilijk over. Ook de Telenet klantendienst niet...
Krijg je dan gewoon een modem mee in Telenet Center Leuven ? Moet er dan nog een technieker langskomen voor installatie, of is hij al geactiveerd en kan je hem direct aansluiten ?
't Is maar omdat ik recent verhuisd ben, en zit nu ook acher zo'n k*t HGW (had nog een goede oude modem in de vorige woning).

Mvg,

David
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hebben ze die na je verhuis gestoken, of stond die daar al?
In het laatste geval: wegmoffelen dat ding, en dan de technieker die de verhuis doet een modem only laten plaatsen.
Dit is de exacte reden dat ik mijn modem bij verhuis meegenomen heb. Enfin, dat en het feit dat ik zorg draag voor mijn spullen, en wie weet wat een ander met de zijne gedaan heeft.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Dit is de exacte reden dat ik mijn modem bij verhuis meegenomen heb. Enfin, dat en het feit dat ik zorg draag voor mijn spullen, en wie weet wat een ander met de zijne gedaan heeft.
Die dingen moet je laten hangen... of neem jij ook je electriciteits of gasmeter soms mee ?

Zelfs indien de vorige eigenaar er niet netjes mee is omgegaan zal TN altijd zorgen voor een prima werkend exemplaar.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

Verschil is dat de vorige eigenaar sowieso Gas/electriciteit nodig heeft, en je die dus sowieso nodig hebt
Probeer als nieuwe eigenaar die bij Belgacom wil, maar eens contact op te nemen met Telenet om die dingen die toch maar in de weg te hangen weg te krijgen.
* Das gemakklijk om na de verhuis direct alles te installeren
- Ik heb dat niet nodig, ik ga bij de concurrentie.
* Dat kan handig zijn, als u van mening veranderdt.
- Dat ben ik niet van plan, ofwel stuurt u iemand om dit op te halen, ofwel haal ik het er zelf af en draag ik het naar het containerpark.
* Dat mag u niet
- Ik heb nooit een contract gehad met Telenet, dus ik mag daarmee doen wat ik wil.
:bang:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

r2504 schreef:Die dingen moet je laten hangen... of neem jij ook je electriciteits of gasmeter soms mee ?
Da's zever, ik lees het volgende in de algemene voorwaarden van Telenet:
Telenet Algemene Voorwaarden schreef:11.7 De Telenet- apparatuur waarover de Klant beschikt, dient in goede staat te worden terugbezorgd aan Telenet, tenzij u hierover andere instructies van Telenet krijgt
Dus zeker niet laten hangen, maar terugbezorgen aan Telenet!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De instructies die je van TN krijgt zijn steeds... laten hangen (zo hopen ze dat de nieuwe eigenaar ook TN neemt).

Apparatuur is hier ruim... een Digicorder moet je natuurlijk terug binnen brengen, een modem hebben ze liefst dat je hem dus laat hangen.
Gebruikersavatar
froggy1
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 jan 2010, 17:38
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer


Krijg je dan gewoon een modem mee in Telenet Center Leuven ? Moet er dan nog een technieker langskomen voor installatie, of is hij al geactiveerd en kan je hem direct aansluiten ?
't Is maar omdat ik recent verhuisd ben, en zit nu ook acher zo'n k*t HGW (had nog een goede oude modem in de vorige woning).

Mvg,

David
Ben zelf van Leuven en gewoon naar de Telenet center gegaan en mijn HGW gewisseld voor een modem only. Het enige wat ze vroegen was waarom. Heb dan gezegd dat de HGW niet will meewerken met mijn router (echt waar). Activatie van de modem only doen ze daar. Ben thuisgekomen, modem aangesloten en alles werkte zonder problemen
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nice. En int telenet center kunnen ze wel wat. Meer dan aan de helpdesk.
En de discussie over het al dan niet achterlaten/meenemen van de modem ga ik hier niet overdoen. Ik heb dat laten installeren, die hangt aan mijn account, ik neem dat mee. Punt. Mijn huisbaas zou toch niet gediend zijn met al die extra rommel.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
davleema
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 aug 2014, 02:37

froggy1 schreef:

Krijg je dan gewoon een modem mee in Telenet Center Leuven ? Moet er dan nog een technieker langskomen voor installatie, of is hij al geactiveerd en kan je hem direct aansluiten ?
't Is maar omdat ik recent verhuisd ben, en zit nu ook acher zo'n k*t HGW (had nog een goede oude modem in de vorige woning).

Mvg,

David
Ben zelf van Leuven en gewoon naar de Telenet center gegaan en mijn HGW gewisseld voor een modem only. Het enige wat ze vroegen was waarom. Heb dan gezegd dat de HGW niet will meewerken met mijn router (echt waar). Activatie van de modem only doen ze daar. Ben thuisgekomen, modem aangesloten en alles werkte zonder problemen
Bedankt voor de info. Zal daar ook es langsgaan.
cyrano
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:44
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

raf1 schreef:
r2504 schreef:
Telenet Algemene Voorwaarden schreef:11.7 De Telenet- apparatuur waarover de Klant beschikt, dient in goede staat te worden terugbezorgd aan Telenet, tenzij u hierover andere instructies van Telenet krijgt
Dus zeker niet laten hangen, maar terugbezorgen aan Telenet!
LOL

Ik heb dat in de praktijk gedaan, jaren geleden toen er nog een waarborg van 2.000 beffen aanhing. Meteen in 't hoofdkantoor in Mechelen. Dat hadden ze nog nooit beleefd. Ze hadden dan ook geen reçu. Na wat aandringen hebben ze de modem aangenomen en een reçu geprint...

Alle providers laten alles hangen. Anders moeten ze dat recycleren. Het is veel goedkoper als de gebruiker dat in de vuilbak gooit. Er is geen hergebruik van modems.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

raf1 schreef:
Telenet Algemene Voorwaarden schreef:11.7 De Telenet- apparatuur waarover de Klant beschikt, dient in goede staat te worden terugbezorgd aan Telenet, tenzij u hierover andere instructies van Telenet krijgt
Dus zeker niet laten hangen, maar terugbezorgen aan Telenet!
Je krijgt hiervoor andere instructies. Op de Telenet "verhuis" pagina's staat namelijk:
Wat meenemen bij verhuis?
Laat achter:
  1. Netwerkverdeler (NIU)
  2. Modem (we installeren een nieuwe).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Even terzijde...

Via via een tijdje terug horen waaien dat telenet alleen ipv6 zou gaan aanbieden via de HGW's, en nièt via de modem only solutions voor particuliere klanten.
Iemand hier iets gelijkaardigs of ontkennends voor opgevangen? Want dat zou veel "modem only want *random reden*" mensen wel zuur kunnen opbreken in de toekomst natuurlijk, lijkt me dan ook onwaarschijnlijk?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

FlashBlue schreef:Even terzijde...

Via via een tijdje terug horen waaien dat telenet alleen ipv6 zou gaan aanbieden via de HGW's, en nièt via de modem only solutions voor particuliere klanten.
Iemand hier iets gelijkaardigs of ontkennends voor opgevangen? Want dat zou veel "modem only want *random reden*" mensen wel zuur kunnen opbreken in de toekomst natuurlijk, lijkt me dan ook onwaarschijnlijk?
Delen die modem-only's nu ook geen ipv6 uit? Ik meen me te herinneren dat ik bij een test overlaatst (pc rechtstreeks aan modem) ook een ipv6 had gekregen. Zal straks eens opnieuw uitproberen voor zekerheid.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Zou handig zijn als je het even wil testen ja, vooral omdat ik tegen vrijdag zou moeten beslissen ofk nu zo een hgw ding wil of niet.
Ik neig naar modem only omdat ik een hekel heb aan dubbele NAT en alle bijbehorende gedoe, maar ipv6 wil ik niet laten vallen, dus dan zou'k toch zo een hgw ding overwegen...
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ik wou ook in het begin gaan voor een modem-only oplossing, omdat ik dat zo gewoon was voor mijn verhuis en ik niet wou dat TN zomaar mijn dingen kon beheren.
Uiteindelijk toch voor de HGW gekozen, en desondanks dat de Wireless niet zo geweldig is, heb ik toch ism mijn Cisco router in heel mijn huis en daarbuiten bereik.
Ik heb beide op dezelfde SSID gezet en pwd, en de iphone en andere tables schakelen gewoon over van de ene naar de andere met het beste signaal. Alleen dit is voor mij een plus, anders had ik een extra router moeten kopen.
Voor de rest heb ik persoonlijk nog geen problemen ervaren dat ik geen modem only heb, want alle VOIP en VPN gaan gewoon goed.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

FlashBlue schreef:Even terzijde...

Via via een tijdje terug horen waaien dat telenet alleen ipv6 zou gaan aanbieden via de HGW's, en nièt via de modem only solutions voor particuliere klanten.
Iemand hier iets gelijkaardigs of ontkennends voor opgevangen? Want dat zou veel "modem only want *random reden*" mensen wel zuur kunnen opbreken in de toekomst natuurlijk, lijkt me dan ook onwaarschijnlijk?
Er komt ipv6 voor de modem only, alleen kijken ze nog hoe ze dat gaan doen ivm ondersteuning. Volgens telenet zijn er veel te veel consumer routers met een slechte implementatie van dhcp-pd etc, en zouden er zo te veel klachten komen.

Ik hoop op een opt-in, de professionele producten die altijd modem only zijn krijgen ook ipv6 ik gok dat het samen zal zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”