Vlaams regeerakkoord: oplossing energiesubsidies

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Slafes schreef:Het is toch simpel, laat mensen gewoon betalen voor wat ze aan groene stroomcertificaten doorgeven?
Los van het feit dat het kromme logica is, mag je van Europa subsidies niet belasten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dan zeg je dat je de subsidie niet belast maar de productie... what's in a name.

Nu wat mij betreft is er maar één correcte methode... plaats een slimme meter en kijk hoeveel het net wordt gebruikt (in beide richtingen).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Daarom ook dat ze hier zo uitgekookt zijn om het een compleet andere naam te geven. Op die manier ontsnappen ze aan de Europese wetgeving.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

r2504 schreef:Nu wat mij betreft is er maar één correcte methode... plaats een slimme meter en kijk hoeveel het net wordt gebruikt (in beide richtingen).
Daar heb je geen slimme meter voor nodig, dat kan ook met de bestaande. Als ik 4000kw per jaar verbruik en ik produceer 3600kw, dan leert een eenvoudige rekensom mij dat ik op 1 jaar tijd 400kw van het net heb gehaald.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

5000 kW op het net duwen en daarna 5000 kW eraf halen en beweren dat je het net niet gebruikt hebt is ook "uitgekookt" :!:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Daar heb je geen slimme meter voor nodig, dat kan ook met de bestaande. Als ik 4000kw per jaar verbruik en ik produceer 3600kw, dan leert een eenvoudige rekensom mij dat ik op 1 jaar tijd 400kw van het net heb gehaald.
Zie m'n vorige commentaar... met jou logica gebruik je het net niet als je evenveel produceerd als verbruikt :nono:
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Jack Daniels schreef:Ik heb drie fasen op 40A.
En dat omdat je het net (bijna) niet gebruikt. :P :P
Jack Daniels schreef:...dan leert een eenvoudige rekensom mij dat ik op 1 jaar tijd 400kw van het net heb gehaald.
Misschien het woordje "netto" ergens vergeten? :wink:
Toch gene zonneslag zeker?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

eternum schreef:
Jack Daniels schreef:Ik heb drie fasen op 40A.
En dat omdat je het net (bijna) niet gebruikt. :P :P
Had je alles gelezen, dan zou je gezien hebben dat deze situatie hier al 50 jaar zo is. Sinds het huis werd gebouwd midden de jaren 60 ligt hier 3x400V + N op 40A. Selectief lezen is ook een kunst.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Gelieve mijn menig over dit onderwerp zelf op te zoeken in oudere topics.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Jack Daniels schreef:Selectief lezen is ook een kunst.
Begrijpend lezen ook... 8)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:Had je alles gelezen, dan zou je gezien hebben dat deze situatie hier al 50 jaar zo is. Sinds het huis werd gebouwd midden de jaren 60 ligt hier 3x400V + N op 40A.
Jack Daniels schreef:Mono fase is uitgesloten bij mij. Stel dat ik aan het koken ben (ik heb inductie) en dat tegelijkertijd de vaatwasser, wasmachine en droogkast staan te draaien. Dan kan ik het schudden want dat trek je niet met 1 fase.
Jack Daniels schreef:Daar heb je geen slimme meter voor nodig, dat kan ook met de bestaande. Als ik 4000kw per jaar verbruik en ik produceer 3600kw, dan leert een eenvoudige rekensom mij dat ik op 1 jaar tijd 400kw van het net heb gehaald

Al sjans dat de 3x400V er al midden 60 ligt, want met één fase trek je het niet, hoewel je het net nauwelijks gebruikt :angel: :angel: :angel:
't was weer warm vandaag zeker ... :lol: :lol: :lol:
cyrano
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:44
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

lion51 schreef:Waarom wil men da steeds zo ingewikkeld maken of wilt men gewoon nog meer de gebruikers geld uit hun zakken halen?
Daar is een heel simpel antwoord op: de adviseurs van de overheid zijn ook de adviseurs van de elektriciteitsproducenten. Alleen verdienen ze aan die laatste veel meer...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

heist_175 schreef:
Slafes schreef:Het is toch simpel, laat mensen gewoon betalen voor wat ze aan groene stroomcertificaten doorgeven?
Los van het feit dat het kromme logica is, mag je van Europa subsidies niet belasten.
Dat doen ze ook niet. Je hebt 3 gsc's ingediend? Dan belasten we je op 3000kWh*2. Dat is dus niet op de subsidie.

Aan de andere kant, eigenlijk wil ik hiervoor niet betalen, de spelregels aanpassen als je midden in het spel zit is gewoon niet fair.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Slafes schreef:Het is toch simpel, laat mensen gewoon betalen voor wat ze aan groene stroomcertificaten doorgeven?
Dat gaan ze niet doen, omdat de nieuwe aansluitingen toch (zo goed als) geen groenestroomcertificaten krijgen.
Ik krijg nu met de nieuwe bandingsfactor 91€ per +/-25.000 kWh, dat is bij mij om de 3 jaar, weet niet of ik er dan nog aan ga denken
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
BillyMobiel
Plus Member
Plus Member
Berichten: 165
Lid geworden op: 04 apr 2013, 14:07
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 11 keer

Jack Daniels schreef:
BillyMobiel schreef:En wat doe je dan met je overcapaciteit?
Als je op reis bent, alle toestellen uit hebt staan, en de zon schijnt volop?
Waar ga je dan naartoe met je teveelporductie van electriciteit?

:?
Je hoeft daarom niet op reis te zijn. Op een dag als vandaag heb ik ook overcapaciteit. Ik produceer veel meer dan ik verbruik. Dat gaat het net op. Naar de dichtstbijzijnde verbruiker. Elektronen kiezen altijd de kortste weg weet je?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ITnetadmin had 't over off-grid werken. Wat gebeurt er dàn met je overcapaciteit...?? :???:
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Als je batterijen vol zijn, dan stopt het gewoon, anders worden de batterijen overladen.
En dan mag de zon nog dag en nacht schijnen, je hebt er niks meer aan.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
BillyMobiel
Plus Member
Plus Member
Berichten: 165
Lid geworden op: 04 apr 2013, 14:07
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 11 keer

lacer schreef:Als je batterijen vol zijn, dan stopt het gewoon, anders worden de batterijen overladen.
En dan mag de zon nog dag en nacht schijnen, je hebt er niks meer aan.
Dat je er dan niks meer aan hebt begrijp ik ook wel. Maar wordt 't dan niet gevaarlijk? Je zonnepanelen gaan namelijk niet stoppen met electriciteit opwekken omdat jij er geen verbruikt en je batterijen vol zijn.
Wat gebeurt er met het teveel aan electriciteit?
De wet van behoud van energie leert ons dat er dan IETS moet gebeuren met die energie die opgewekt wordt...

Voor zover ik het begrijp is dat nu net het grote probleem waar de netbeheerder mee zit: op zonnige dagen wordt er zoveel energie opgewekt dat ze er geen weg mee weten. En een kerncentrale platleggen duurt ettelijke weken.
Hoewel het voor een thermische centrale een stuk rapper kan (een paar dagen?) is dit nog steeds veel te traag om de extra stroom die opgewekt wordt door de zovele zonnepanelen in België veilig op te vangen.

Dus m'n vraag blijft: wat gebeurt er met het teveel opgewekte energie in een gesloten (off-grid) systeem?
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Off-grid systemen zijn redelijk kostelijk hoor, de netwerkvergoeding zal al serieus hoog moeten zijn vooraleer we daar iets mee zijn...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

BillyMobiel schreef: Dus m'n vraag blijft: wat gebeurt er met het teveel opgewekte energie in een gesloten (off-grid) systeem?
Nogmaals, als je batterijen vol zijn, kan er geen stroom meer vloeien, dus de productie stopt, dit om overlading te voorkomen.
Vergelijk het met zonnepanelen die in de zon staan zonder dat er iets aangesloten is.
De bijhorende omvormer / acculader is hiervoor gemaakt.
Moest in je auto geen laadregulator zitten, gaat je 12 V accu ook kapot.
Dus vergelijk het ook een beetje hiermee, als je autoaccu vol is stopt het laadproces (tijdelijk) tot er terug een daling van de spanning is door toenemend verbruik.
Je zonnepanelen blijven wel onder spanning ...
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”