adsl splitter

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Ronny

Is er iemand die me de waarden kan meedelen van de twee electrolytische condensatoren die in de vijfpolige adsl spliitter zitten?
The Mighty Mzungu
Starter
Starter

Is dit een grap? :lol:
Modbreak:
NuKeM
Nee dit is geen grap, maar een serieuze vraag waar een serieus antwoord op verwacht wordt!
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik kan er eens één proberen open te vijzen als je wil...

Ik ben aan het proberen, maar die dingen zijn moeilijk open te krijgen ;)

Add: in afwachting tot ik het ding open krijg kan je altijd eens kijken naar de pdf file over de splitter: http://www.excelsus-tech.com/products/e ... z200xx.pdf
(wat jij zoekt staat er op het eerste zicht wel niet in :( )
NuKeM
NuKeM
Administrator
Administrator

Ziezo, hier enkele fotootjes, hopelijk helpen ze (alhoewel ik me best kan voorstellen dat je zelf die dingen al hebt onderzocht, aanzie de fotootjes dan voor de eventuele anderen in de toekomst die dit nog niet gedaan hebben) :)
Ik heb op de condensatoren enkel wat nummertjes terug kunnen vinden, ik vermoed dat dit onderdeelnummers zijn :?

High res fotootjes kan je terugvinden op http://nukem.userbase.be/splitter/ :)

Btw, kan je die dingen niet zelf uitrekenen? Nu ja, ik zou zelf ook niet direct weten hoe, maar het moet zeker perfect mogelijk zijn ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
NuKeM
Ronny

In ieder geval bedankt. In het geval van de adsl splitter die ik heb opengemaakt stonden er ook geen waarden vermeld op de componenten.
Bijkomend detail: in mijn adsl splitter zitten er in totaal maar drie condensatoren....

Ronny
Blue-Sky
Erelid
Erelid

The Mighty Mzungu schreef:Is dit een grap? :lol:
Hmm...Heb eens de moeite gedaan een splitter te openen, ik kan wel zeggen geen goed idee voor een leek.
Ik heb wel ca 40 jaar ervaring in die dingen, heb een pootje van zo'n C. los gemaakt (dat kan je enkel met een speciale bout met vacuüm pomp)
op deze C. staat de volgende notatie (een dik bolletje gevolgd door 2221)
Mijn meettoestel laat metingen toe tot 0,1 uF vermits ik het niet meer kan meten veronderstel ik dat dit 0,02221 uF moet zijn.(of kleiner)
Vermits dit voorkomt in een filter moet het wel zeer precies zijn, volgens mij ook niet verkrijgbaar in de onderdelen handel, trouwens parallel over die beide condensatoren staat een spoel.
Bovendien zit er nog een gewone c. in het filter (kleur bruin) daar staat een waarde op 223k 400 V.
Dit wou ik je meedelen uit pure interesse, 'k raad iedere leek af zo'n splitter te openen.
Vergeet niet dat deze een test doorloopt na de constructie, bij dewelke de steilheid (doorlaat of in dit geval afsnijfrequentie) van het filter gecontroleerd wordt :wink:
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 25 jul 2003, 18:52, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
NuKeM
Administrator
Administrator

Oeps idd Blue-Sky de waarde was 223k 400 V en niet 230k 400 V foutje van mij.

@Ronny
Je zal waarschijnlijk een andere 'versie' of beter revisie hebben dan mijn slitter (op http://nukem.userbase.be/splitter/106-0675_IMG.JPG zie je staan "Rev 5", ik neem aan dat ik dus een 5de revisie van de splitter heb).
NuKeM
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Sorry NuKeM,
Het vorig antwoord van mij stond in het antwoordt met de quote al ingevuld, na de metingen welke ik deed werden de bevindingen er in geplaatst en verstuurd.
Weer iets bijgeleerd als je een quote mee verstuurd (bewerkt door een mod) kan je dit bericht ook niet meer bewerken. :?
Dat weet ik nu ook weer voor een volgende keer :roll:
Erratum: De rechthoekige onderdelen naast die kleine Elco's zijn die spoeltjes.
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 24 jul 2003, 15:57, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
NuKeM
Administrator
Administrator

Blue-Sky schreef:Sorry NuKeM,
Het vorig antwoord van mij stond in het antwoordt met de quote al ingevult, na de metingen welke ik deed werden de bevindingen er in geplaatst en verstuurd.
Weer iets bijgeleerd als je een quote mee verstuurd (bewerkt door een mod) kan je dit bericht ook niet meer bewerken. :?
Mmm, sorry. Ik zal eens vragen of TheOddity (die verantwoordelijk is voor deze mod) dit eventueel kan oplossen (want het is inderdaad niet echt correct dat jij je bericht daardoor niet meer kan aanpassen)
NuKeM
Ronny

NuKem en Blue-Sky,

Bedankt voor al die moeite! Die bruine condensator heb ik ook in mijn adsl-splitter (zelfde waarde). Op de twee andere C's staat geen waarde aangegeven, kan alleen vaststellen dat ze er uitzien als electrolytische C's.
Waarschijnlijk dus "customer-made" en niet commercieel verkrijgbaar zoals Blue-Sky reeds opmerkte en zoals ook blijkt uit zijn metingen. Verder is er hier geen spoel aanwezig.

De oorsprong van mijn vraag vloeide voort uit het zoeken naar een oplossing om het gebruik van een vijfpolige splitter te vermijden op een plaats waar dat praktische problemen geeft (en waar alleen een telefoon wordt aangesloten). Bedoeling is om in het inbouwstopkontakt rechtstreeks een filterschakeling in te solderen.
Teneinde de problemen met onbekende componentwaarden te omzeilen zal ik een vijfpolige splitter bijkopen, de filterschakeling eruithalen en die op overeenkomstige wijze in het stopkontakt of in de connector solderen.

Bedankt,

Ronny
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Antwoord ivm de spoeltjes, deze zien er uit als een grotere diode (plaatje van ca 10 x 8 x 3 mm) als je deze bekijkt op het grootste vlak zie je daar de spoeltjes inliggen in cirkelvorm.(zitten direct neven die kleine elco's)
Als je de plaatst vind om dat in een doos in te bouwen OK, je hebt voor uw doel toch de ADSL uitgang niet nodig.
Ik had ergens in 't forum gelezen, dat er ook een splitter bestaat voor opbouw op de muur.(klein zwart doosje)
Maar dit kan je dan niet inbouwen zoals je voorsteld, dan moet je wel degelijk een splitter ombouwen.
Succus met uw plan :wink:

Kleine tip over filters: dit filter waarvan sprake is een
hoogdoorlaat = (alle frequenties hoger dan
)
laagdoorlaat = (alle frequenties lager dan)
bandpass = (frequenties door vanaf - tot) vb. 3600 tot 4000 Hz
deze laatste wordt o.a. gebruikt in mutiplex app. van het analoge type en dient om de oproep van een kanaal door te laten, de oproep op een multiplexkanaal is genormeert op 3800 Hz.
Dit was even terloops, er bestaan nog meer soorten filters, echter teveel om hier nog op te noemen.
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 25 jul 2003, 04:24, in totaal 3 gewijzigd.
Afbeelding
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

bij ons thuis wordt het adsl signaal gesplitst waar het het huis binnenkomt, ik ga morgen avond wat fot's nemen van dat doosje, zodat je weet hoe het er uit ziet
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Mz (alvast al sorry voor de niet-toegevoegde waarde van deze post) zo'n dingen interesseren mij dus (de technische kant van de zaak) ook al snap ik er niet al te veel van. Iemand die weet heeft van een goed boek, of een goeie online cursus om met deze dingen te beginnen (electronica enzo).

Niveau: Zefls de wet van Ohm enzo ken ik niet meer ;)
Dus het mag gerust beginnen met een uitlegje over electriciteit ;)

greetz,

Nob
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ronny,

als dit een practisch probleem is om het plaatsten van een splitter zou ik dit niet oplossen door zelf een splitter te demonteren en opnieuw in te bouwen in een bestaand contact.
Teneerste denk niet dat ge bij probs op support van BGC gaat moeten rekenen, want het is geen "standaard-installatie" ;-).
Ten tweede, foutjes worden makkelijk gemaakt en je kwaliteit van je signaal kan hierdoor zowel voor adsl als telefonie achteruit gaan.

Ik zou ook eerder de oplossing die Sensei Zeon al suggereerde adviseren. Gewoon een splitter plaatsen zo dicht mogelijk bij de root van je aansluiting in je huis en dan moet je in de rest van je huis geen splitters meer plaatsten.. denk gemakshalve en kwalitatief betere oplossing.
I love it when a plan comes together!
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Als ik het goed begrepen heb wou Ronny deze splitter enkel gebruiken in één telefoondoos ingebouwd voor het gedeelte Telefoon, op deze splitter wou hij geen ADSL meer uitkoppelen.
'k Had verstaan dat de andere splitter waar hij ADSL uitkoppelt geen probleem geeft en dat bij hem ADSL perfect werkt.
Ronny, geef a.u.b. een seintje als dit niet zo is.
Wens je toch het voorstel van The Oddity te volgen, dan zie volgend schema >
Blue-Sky schreef:Ik plak je hier een tekening.
Koppel de overbodige draden los in het overgave punt Belgacom, zoek daar de a en de b ader, dit is het enige paar waar het signaal op zit.(afkomstig van de tf centrale Belgacom)
Van daar uit verbind je een nieuwe afgeschermde kabel naar de plaatst waar je PC staat.
Daar plaatst je de Telefoon doos en sluit je uw nieuwe kabel aan, plaats er een tf toestel in en test.
Plaats nu uw splitter en plaats daar uw telefoon in.
Verbind de onderkant van de splitter met de voorziene kabel naar uw modem of router.
Op deze wijze heb je alle mogelijke oude bedrading in uw woning omzeild.
(veronderstellend dat jij alleen in dit gebouw woont)
Opletten dat je geen andere users afkoppelt van het tf net :!:
Afbeelding
Zie deze tekening eens na ivm het plaatsen van uw splitters, ook het eventueel parallel liggen van leidingen in de muur, zodat je niet kunt zien of er wel overal een splitter zit :???:
(dit gebeurd wel meer indien in je woning oudere bedrading ligt, men ging vroeger v/d ene naar de andere doos in de muur, alles parallel)
In dat geval kunnen je splitters niet werken, dus geen synchronisatie :wink:
Laatste tip: Heb je tel. dozen waar geen tel. toestel geplaatst is? Daar moet je ook een splitter plaatsen, ofwel de R-C combinatie verwijderen.
Als je zo'n tel. doos opent zie je een condensator in serie met een weerstand, deze kan je verwijderen.
Afbeelding
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

met een beetje vertraging heb ik de fotos, hier zijn ze.

de linkse kabel gaat naar adsl modem, de middelste is den incoming phoneline, de rechte de gewone telefoonlijn zonder adsl signaal (dus geen splitters meer nodig op elke telefoonpries)
Laatst gewijzigd door Sensei Zeon 29 dec 2004, 12:54, in totaal 2 gewijzigd.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Ronny

Hier nog een reactie op de info en vraag van Blue-Sky.

1. Bestaande installatie voor aansluiten adsl

In mijn huis bevinden er zich in drie kamers in de muur ingebouwde contactdozen van Belgacom. In de garage bevindt zich het aansluitingspunt op het Belgacom netwerk. Vandaar gaat alles via bedrading in de muren ingebouwd naar de drie vermelde kontaktdozen. Alles werd geïnstalleerd door Belgacom, 25 jaar geleden toen het huis werd gebouwd. Alles is parallel aangesloten, in de contactdozen bevinden zich geen weerstanden of condensatoren.

2. ADSL

Op twee van de drie aansluitingspunten had ik reeds een adsl splitter (+telefoon) aangesloten. Het derde aansluitingspunt werd tot op heden NIET gebruikt, noch voor telefoon, noch voor adsl. Als dusdanig was er dus geen enkel probleem om adsl te doen werken.

3. Nieuwe situatie

Wilde telefoon aansluiten ook op het derde totnogtoe niet gebruikte aansluitingspunt (dus ENKEL telefoon, geen adsl). Normaal gezien zou ik dus nu ook op dit aansluitpunt een adsl splitter moeten aansluiten en daar dan de telefoon op inpluggen. Dat aansluitpunt zit echter achter een kast....
Daarom heb ik de inbouwdoos vervangen door een inbouwdoos met RJ11 aansluiting. Ik heb de filter uit een adsl splitter gekocht bij Belgacom gehaald en die binenin de inbouwdoos aangesloten.
Hierdoor steek er niks uit de muur en kan de kast dus vlak tegen de muur staan. Alles blijkt OK te zijn.

Ronny
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Het doet plezier te vernemen dat alles opgelost is, dank voor de feedback :wink:
Mocht er later toch nog een ander probleem zijn, je weet de weg hé :!:
Afbeelding
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Dit onderwerp wat laat gezien, maar ik heb wat aanvullende informatie. Allereerst het schema van de Alcatel ADSL 1000 LP. (AlcatelFilter1000ADSL.pdf als attachment) en het zojuist opgetekende schemaatje van de stekerfilters die ze bij de Thomson modems in de Belgacomshop verkopen (adslfilter.jpg als attachment).

Terwijl dit laatste filter uit slechts 3 componenten bestaat is het eerste een vrij ingewikkeld geval.
Beide filters zijn laagdoorlaatfilters.
Destijds heb ik via via zo'n 1000LP kunnen kopen en zelf tussen de huisinstallatie en de Belgacom aansluitdoos aangesloten.
Onlangs had ik een Belgacom technieker in huis vanwege een storing in de straat en deze keek nogal vreemd op omdat er geen Belgacom lassen waren gebruikt maar solderingen met krimpkous. Hij deed er wat moeilijk over maar ik heb daar achteraf gelukkig niets van gehoord.
Later hoorde ik dat er voor het leveren en aansluiten van zo'n ADSL 1000LP een standaard Belgacom kostprijs bestaat (150 Euro o.i.d)
Bij vrienden heb ik bij het Belgacom inkompunt in de kelder een telefoon kontaktdoos geplaatst met daarin zo'n stekerfilter.
De huisinstallatie zit aan de stekker die daar weer in is gestoken.
Modem is direct bij het inkompunt/filter geplaatst. Dit heeft zeker voordelen: Je hebt geen verdere filters meer in je telefooninstallatie meer nodig en het modem staat op het gunstigste punt.

MODS HELP Hoewel ik goed kan uploaden is de pdf file niet zichtbaar.
Hij is wel zichtbaar wanneer je in windows rechts klikt, doel opslaan als... dan krijg je het pdf filetje. Dit is te openen.
Het lijkt wel of Userbase niet ziet dat het een pdf is (geeft ook het tekentje van een word docje aan)
Laatst gewijzigd door Limburg 03 jan 2005, 21:43, in totaal 1 gewijzigd.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Nob schreef:Mz (alvast al sorry voor de niet-toegevoegde waarde van deze post) zo'n dingen interesseren mij dus (de technische kant van de zaak) ook al snap ik er niet al te veel van. Iemand die weet heeft van een goed boek, of een goeie online cursus om met deze dingen te beginnen (electronica enzo).

Niveau: Zefls de wet van Ohm enzo ken ik niet meer ;)
Dus het mag gerust beginnen met een uitlegje over electriciteit ;)

greetz,

Nob
[offtopic]
je kan bij mij in de klas komen zitten en hopen dat je niet opgemerkt wordt
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Limburg schreef:Hoewel ik goed kan uploaden is de pdf file niet zichtbaar.
Hij is wel zichtbaar wanneer je in windows rechts klikt, doel opslaan als... dan krijg je het pdf filetje. Dit is te openen.
Het lijkt wel of Userbase niet ziet dat het een pdf is (geeft ook het tekentje van een word docje aan)
Dit kun je als volgt oplossen. Als je dit bij jou ziet staan, dus in PDF formaat, dan neem je een kopie van de link in de adresbalk van de explorer en plaats dan de link ipv dat screenshot wat daar nu staat als een Word.doc van (11.08 KB)

Maar goed, zoals jij het beschreef door rechtsklikken en opslaan kom je er ook.
Mooi filter, jammer is de tekst daar wel in het frans. (het schema volstaat wel)
Even aangepast >> zie filter 2.doc

Meer Info over de Alcatel ADSL 1000 LP splitter kan je ook vinden bij Scarlet support.
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 05 jan 2005, 10:06, in totaal 2 gewijzigd.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Blue-Sky, die T1-T5, wat zijn dat voor dingen? Nog nooit gezien eigenlijk :)
En die D1 en D2, zijn dat gewone zenerdiodes? Waarschijnlijk niet, want het zijn er precies 2 tegen elkaar geplakt. I know, het zit ver ...

Cheers
Afbeelding
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Sub Zero schreef:Blue-Sky, die T1-T5, wat zijn dat voor dingen? Nog nooit gezien eigenlijk :)
En die D1 en D2, zijn dat gewone zenerdiodes? Waarschijnlijk niet, want het zijn er precies 2 tegen elkaar geplakt. I know, het zit ver ...
Kijk maar naar mijn vorige posting even terug, daar zie je de complete documentatie (pdf file) met waarden van de onderdelen, waarvan BlueSky alleen het schema van heeft overgenomen.
Die d1 en d2 zijn surge-supressors oftewel onderdrukkers van hoge spanningspieken door bv bliksem inslag.
Laatst gewijzigd door Limburg 04 jan 2005, 11:33, in totaal 1 gewijzigd.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Hi Sub,
Dat zijn idd speciale zenerdioden, 'k geef een linkje mee daar vind je meer uitleg.

Deze tegen elkaar gepoolde dioden werken als spanningsbegrenzer indien er overspanning zou zijn, b.v bij bliksem inslag in de buurt.
Deze tegen-gepoolde diodes vind je ook bij HF tuners in TV's of radio. (zelfde doel uiteraard)

Meer info is via PM

Erratum: Sorry Limburg ik had je post niet gezien, daar ik met iets bezig was. Jij schreef ook al over die overspannings begrenzer.
Afbeelding
Edward
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

Ik reageer eigenlijk op een bericht van pagina 1 van dit onderwerp.
Daar staat een schema getekend om de oude bekabeling te omzeilen.
Kan die oude bekabeling eigenlijk worden gemeten?
Ik heb hier namelijk een technieker gehad van BGC en die zei me dat het aan mijn Ethernet modem lag. Hij heeft voor alle zekerheid nog een nieuwe kabel getrokken naar het aansluitpunt voor de pc. Maar dat hielp niet echt.
Daarna nog eens via het forum van BGC mijn login gegeven en daar zei men me dat het bijna zeker aan de oude binnenbekabeling lag.
Het huis waar ik woon is dan ook al zowat vijftig jaar oud en de telefoonbekabeling telt volgens mij ook heel wat jaartjes. :wink:
Er hangt hier zelfs nog zo een oude extra bel met twee blinkende bellen op. Ze maakte een hels lawaai vóór ik ze afkoppelde.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Als je PC niet ver van het overgave punt staat van Belgacom, dan zou je uw eventeel kunnen helpen met deze link. Als het ware je eerste doos waar de TF kabel binnenkomt.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”